Je denkt misschien dat het onzinnig is dat zwangeren beweren dat ze van alles vergeten omdat ze zwanger zijn. Toch hebben ze gelijk: er is inderdaad zoiets als zwangerschapsdementie! Eigenlijk gaat het zelfs zo ver dat je ook na je bevalling hier nog last van kunt hebben. Vergeetachtigheid ten top dus, en hoewel het wel even kan duren (kan zomaar een maand of 8 duren!): het gaat weer over! Vergeetachtigheid tijdens en na je zwangerschap kan vervelend zijn, maar er zijn tips!

Waardoor ontstaat zwangerschapsdementie

Oké, heel simpel gezegd: door de zwangerschap dus. Maar wat maakt dan dat je in deze periode vergeetachtig wordt? Nu heeft niet iedere zwangere hier last van, maar het kan je dus zomaar gebeuren dat je radeloos wordt van jezelf omdat je van alles vergeet. Misschien was je altijd heel punctueel en wist je precies wat voor boodschappen je nodig had en waar je autosleutels zijn, terwijl je nu de hele dag aan het zoeken bent naar die dingen en in de winkel echt niet meer weet wat er nodig was. Natuurlijk zit er ook de factor bij dat je zoveel nieuws op je bordje krijgt, dat er gewoon even geen ruimte is voor nog meer info, maar de grootste boosdoener is er toch één van lichamelijke aard. Het blijkt zo te zijn dat tijdens je zwangerschap je hersenen zich voorbereiden op hun nieuwe taak! Hierbij neemt de geheugenfunctie af (gelukkig voor een tijdelijk termijn), maar daarnaast verandert er ook iets in je hersenen waardoor jouw empathie toeneemt. Waarschijnlijk om je zo goed te kunnen inleven in je kindje en te weten wat het nodig heeft.

Welke stofjes en situaties zorgen voor zwangerschapsdementie?

Zoals bij zoveel dingen rondom zwangerschapsperikelen, komen de hormonen weer om de hoek kijken. Progesteron is helaas voor je geheugen iets minder leuk dan voor veel andere dingen… Zoals gezegd is stress ook een oorzaak, en die heb je nu eenmaal als je zwanger bent of net een baby heeft. Waarbij je het niet direct als negatief moet zien, maar je hebt het simpelweg wel echt druk met alles wat geregeld moet worden, met de nieuwe emoties en later dus met een baby die zijn eigen wensen heeft. Te weinig slapen komt hier uiteraard ook door en ook dat is niet goed voor je hersenen. Voor de kersverse moeder heeft moedertje natuur ervoor gezorgd dat haar brein zich volledig zal focussen op de baby. Heel normaal en nuttig, want je baby is volledig afhankelijk van jou. Dus ook niet zo gek dat je echt niet meer weet dat je koffie nog ergens staat koud worden. Dan is er dus nog de verandering van je hersenen, zoals al eerder gezegd, én er is nog een stofje.

Choline

Dit stofje gaat schuil achter de naam Choline. Het is een stofje wat goed is voor jouw geheugen, maar ook voor de ontwikkeling van de hersentjes van je baby. Mooi spul dus… Eet dus voedsel waar choline in voorkomt. Hierbij kun je denken aan ei, broccoli, bloemkool, spinazie en vis!

Wat helpt je?

Goed, laten we zeggen dat het er dus een beetje bij hoort, maar dat je er ook wel iets zelf aan kan doen om het te verminderen. Even op een rijtje:

  • Goed slapen
  • Maak lijstjes voor de boodschappen
  • Leg je spullen op vaste plekken weg, zo voorkom je extra stress rond alles wat je kwijt bent
  • Schrijf afspraken direct op en ook eventueel andere belangrijke dingen
  • Eet gezond. Overleg met de verloskundige of het slikken van vitamines verstandig is. Doe dit niet op eigen houtje! En neem alleen die geschikt zijn voor zwangeren of zogende vrouwen
  • Eet twee keer per week vette vis
  • Zorg voor de inname van Choline

Na de bevalling

Na de bevalling gaan veel kwaaltjes weer over. Gelukkig is ook deze vergeetachtigheid van tijdelijke aard. Alleen is het heel verschillend hoe lang dit gaat duren. Waar de één min of meer fluitend de hele boel weet te doorlopen zonder ook maar iets te vergeten, zal de ander juist hopeloos vergeetachtig zijn en kan dit zomaar uitlopen tot een maand of 8…. In principe wordt er dan ook een tijdslimiet gesteld van 32 weken. Houd je er maar gewoon aan vast dat het wel goed zal komen!

Praktisch gezien

Zeker na je bevalling zal lang niet iedereen nog snappen waarom je van alles vergeet. Misschien ga je weer aan het werk en is je hoofd nog steeds zo lek als een zeefje. Wat doe je dan? Je kan het proberen uit te leggen… Maar dat kweekt misschien wel begrip, het helpt je nog niet om alles te onthouden. Wat helpt wél?

  • Als het echt erg is, schrijf echt alles op wat je onthouden moet!
  • Eventueel hang je briefjes op de plekken waar je iets dreigt te vergeten
  • Een wekker op je telefoon zetten is ook een idee als je echt op een bepaalde tijd iets moet doen!
  • Je agenda is je grote vriend! Bang om zelfs die te vergeten? Dan gebruik je toch gewoon de agenda op je telefoon? Die vergeet je vast minder snel…
  • Heb je meerdere kinderen met verschillende tijden qua hapjes en voeding, maak een handige lijst. Nog niet handig genoeg? Ook dat kan gewoon in je telefoon, met de waarschuwing dat het zo laat is. Ook ideaal als er medicijnen gegeven moeten worden

Blijf lachen!

Natuurlijk is het vervelend, maar humor kan al een hoop oplossen. Lach om je domme vergeetachtigheid en besef dat je er even niks aan doen kan. Loop je ergens tegen aan? Bedenk een handig hulpmiddel, zoals de hierboven aangegeven middelen. Probeer niet te veel hooi op je vork te nemen! Dat scheelt stress én voorkomt dat je hoofd gewoon overloopt van nog meer zaken om te moeten onthouden. Houd het leven lekker simpel en geniet vooral van je kleintje… En schakel je partner in om dingen te helpen onthouden. Berg je ergens iets op? Meld het ook even aan hem! Dan ben jij niet volgende week een halve dag kwijt om het weer te vinden…

Uitgelichte afbeelding Shutterstock

Lees ook

Linda van Aken