Als je na je zwangerschap op gewicht wilt komen, kun je dat op verschillende manieren doen. De meest effectieve manier is om het aandeel vezels, eiwitten en gezonde vetten in je voeding te verhogen. Zo kom je op een gezonde manier op gewicht na je zwangerschap:

Verhoog het aandeel vezels in je voeding

Vezels verzadigen goed en helpen mee om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Allebei superbelangrijk voor een gezond gewicht. Je grijpt daardoor minder snel naar ongezonde snacks en je lichaam maakt minder van het vetopslag hormoon insuline aan. Je vezelinname verhoog je al door wit brood en witte pasta te vervangen door volkoren varianten. Kies verder voor zilvervliesrijst in plaats van witte rijst. Ook hiermee krijg je meer vezels binnen.

Als je actief wilt afvallen, dan laat je deze graanproducten het beste helemaal staan omdat ze behoorlijk wat koolhydraten bevatten. Je kunt dan gebruikmaken van bloemkoolrijst en courgetti.

Als ontbijt kun je een schaaltje yoghurt met fruit nemen. Ook havermout als ontbijt is een prima manier om je vezelinname te verhogen en op gewicht te komen. Havermout is namelijk gemaakt van de hele korrel en deze graansoort bevat relatief veel eiwitten en zelfs vetten.

Voeg aan al je fruitsmoothies verder een flinke portie groenten toe. Hiermee verhoog je de hoeveelheid vezels en krijg je minder suikers binnen.

Iedere dag een handje noten is ook perfect als je meer vezels wilt binnenkrijgen en wilt afvallen. Net als een eetlepel zaden en pitten over je havermout, yoghurt of smoothie.

Vezels vind je ook in peulvruchten. Deze voedingsmiddelen bevatten ook behoorlijk wat koolhydraten die invloed hebben op je bloedsuikerspiegel en daarmee op de aanmaak van insuline. Gebruik er daarom een kleine hoeveelheid van en eet ze niet te vaak.

Verhoog de hoeveelheid eiwitten

Eiwitten werken net als vezels verzadigend en bovendien zijn ze belangrijk als je borstvoeding geeft. Je vindt eiwitten uiteraard in zuivel en eieren en daarnaast in vlees, vis, schelp- en schaaldieren.

Ook peulvruchten zijn rijk aan eiwitten. Als je vegetarisch of veganistisch eet, zijn deze voedingsmiddelen een prima bron van eiwitten. Ook paddenstoelen en andere schimmels bevatten eiwitten en kunnen dus dienen als eiwitbron in een plantaardig dieet.

Kies bij zuivel en soja bij voorkeur voor de gefermenteerde variant, want deze is gemakkelijker verteerbaar en vriendelijk voor je hormonen. Vooral dat laatste is belangrijk voor een gezond gewicht. Denk bij gefermenteerde zuivel aan yoghurt en bij gefermenteerde soja aan tempeh.

Kies verder zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten, want deze zijn vrij van suikers en andere minder gezonde toevoegingen die een gezond gewicht in de weg staan. Er zijn trouwens kant-en-klare vleesvervangers die je prima kunt eten als je streeft naar een gezond gewicht. In dit artikel staan de beste vleesvervangers op een rij.

Eet gezonde vetten

Gezonde vetten zijn verzadigend en kunnen helpen om buikvet te verminderen. Gezonde vetten zijn bijvoorbeeld laurinezuur, omega 3-vetzuren en omega 9-vetzuren. Deze vind je in onbewerkte kokosolie, vette vis, zaden, pitten, avocado en extra vierge olijfolie.
Omega 6-vetzuren zijn op zich heel gezond, maar daarvan krijgen we vaak al meer dan voldoende binnen. Je vindt deze vetzuren in deze meeste plantaardige oliën. Denk aan zonnebloemolie, koolzaadolie en sojaolie.

Voor je gezondheid en een gezond gewicht is het belangrijk dat de balans tussen omega 3 en 6 optimaal is. Dat doe je door meer omega 3-vetzuren in je eetpatroon op te nemen. Zet producten met dit gezonde vetzuur dus vaker op het menu.

Waarschuwing voor als je zwanger bent en borstvoeding geeft

Als je zwanger bent en ook als je borstvoeding geeft is het niet gezond om gewicht te verliezen. Het is natuurlijk prima om meer vezels, eiwitten en gezonde vetten in je eetpatroon op te nemen, maar ga niet proberen om af te vallen. Doe dat pas als je bevallen bent en gestopt bent met borstvoeding geven.

Redactie Mamaliefde