Skip to Content

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes.

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes.

Wat zijn er toch een boel feestjes te organiseren rondom de geboorte van jullie kleintje. Ik kan me zo voorstellen dat het, zeker als je al een eindje op weg bent in je zwangerschap, best zwaar en druk is om continu je partygezicht op te zetten en door te gaan.

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die ervoor kiezen om een babyborrel te organiseren, zodat ze iedereen (na de geboorte van de kleine) in één keer over de vloer hebben en niet wekenlang visite op de bank hebben in de avonduren (of overdag). Ik deel een aantal ideeën voor een babyborrel met jullie.

Wel of geen babyshower?

Na de bevalling ben je natuurlijk enorm trots op de nieuwste aanwinst en kan je niet wachten om hem of haar aan iedereen te showen.

Tenminste, dat had ik bij de eerste. Facebook werd vol gegooid met foto’s. Iedereen moest en zou weten dat ik een baby had ;-) Ook kon ik niet wachten tot de visite langskwam. We hadden nu tenslotte nog een kraamverzorgster.

Bij de tweede was ik een stuk terughoudender. Wilde ik eerst lekker genieten van het gezinnetje. Ook moest manlief al heel snel weer werken. Als je niet zit te wachten op al die kraamvisite kan je er ook voor kiezen om een babyborrel te organiseren.

Ook slaan deze mensen vaak de babyshower over (mijn beste vriendin wilde bijvoorbeeld alleen een lunch en geen spelletjes en heel veel drukte) en willen of krijgen geen babyshower.

Alle opties hebben zo zijn voor- en nadelen. Het is fijn om de tijd te hebben voor alle visite. Maar zeker als je een zware bevalling hebt gehad is het ook prettig als je eerst even kan bijkomen. Helemaal als je een keizersnede hebt gehad. Je zit er tenslotte niet op te wachten om alle visite in het ziekenhuis of in bed te ontvangen.

Zelf hebben we gekozen voor een tussenvorm. Bij de eerste nodigden we familie  en vrienden die we regelmatig zien direct uit om op kraamvisite te komen. Bij de tweede wat later.

De overige vrienden en familie was welkom bij de doopviering in de kerk en daarna het feestje thuis. De baby’s waren toen al wat ouder zodat er ook wat meer kan.

Kraamvisite of kraamfeest

Iedereen is wel bekend met het begrip van kraamvisite. Omstebeurt komen familie, vrienden en collega’s op bezoek om de baby te bewonderen. En natuurlijk om een kraamcadeautje te geven.

Het is even afwachten hoe zij omgaat met het vasthouden van de baby of alleen kijken. Ligt er ook aan of de baby slaapt of juist net wakker is. Bij de koffie of thee worden er vaak beschuiten met muisjes geserveerd. Of iets van koekjes of andere hapjes in blauw of roze.

Je hebt alle tijd voor de visite. Bijvoorbeeld om tig keer je bevallingsverhaal te vertellen, scheelt ook weer bij het ‘verwerken’. Alhoewel, dat kan je op een gegeven moment ook weer zat zijn.

Bij voorkeur duren de bezoekjes niet al te lang, want het is toch behoorlijk inspannend voor de kraamvrouw. Helemaal als je een zware bevalling hebt gehad, dan zit je echt niet te wachten om je iedere keer weer te moeten aankleden of wil je gewoon liever in bed blijven liggen.

Daarom is het altijd goed om niet onverwachts op de stoep te staan, maar eerst even een afspraak te maken. Bij kraamvisite kan het best zijn dat je na een half jaar nog beschuitjes staat te smeren.

Babyborrel organiseren

Bij een babyborrel nodig je misschien wel de opa’s en oma’s uit om even hun nieuwste kleinkind te bewonderen maar verstuur je tegelijk met het geboortekaartje een uitnodiging voor de babyborrel.

Je kan dit op het geboortekaartje vermelden, of juist los laten drukken zodat je kan bepalen wie er wel / niet welkom is. Dit is een groot feest dat je na twee / drie maanden viert. Op dat moment ben je al een beetje gewend aan de nieuwe situatie en zit je nog net binnen de zwangerschapsverlof.

Een mooi moment om die fase mee af te sluiten. Je zal een stuk fitter zijn zodat je ook beter aanspreekbaar bent.

Je baby is echter nog steeds erg jong, dus veels te lang zal het ook niet duren. Het zijn tenslotte een hoop indrukken om te verwerken. Het is dan ook fijn als er de gelegenheid is om even te slapen en alle prikkels te verwerken.

Het voordeel is dat je in één keer klaar bent met alle visite en kun je daarna lekker verder cocoonen met je baby. Het leuke aan zo’n feest is dat je je heerlijk kunt uitleven op de decoratie met bijvoorbeeld het geslacht van de baby als thema en alles roze of blauw kunt versieren.

Voor zo’n feestje kan je dan een zaaltje huren, eventueel met een springkussen voor de oudere kinderen. Met koffie en thee en petit fourtjes. Het is wel een aanrader om een soort buffet klaar te zetten met hapjes en iemand te vragen om de drank in te schenken. Vaak ben je dan wel wat meer geld kwijt dan wanneer je iedereen thuis ontvangt.

Bij een babyborrel is het wel goed om rekening te houden met het aantal gasten. Het kan voor gasten al snel overkomen als een soort sociale verplichting zoals op een bruiloft waarbij er weinig tijd en aandacht is voor de baby, maar het meer draait om zoveel mogelijk cadeaus te ontvangen.

Om dat te voorkomen kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen door in kleinere groepjes een babyborrel thuis te organiseren. Aan de andere kant is het voor familie ook wel weer eens leuk om elkaar te spreken.

Ceremoniemeesters voor de babyborrel

Voordat ik verder ga, zorg dat je een aantal mensen hebt die de boel onder controle houden. Iedereen wil graag de baby bewonderen, jullie feliciteren en een praatje maken.

Het is dan niet zo handig als je zelf de taart moet ronddelen of kopjes koffie/thee moet zetten. Kies mensen die dichtbij jullie staan en die exact weten hoe jullie het allemaal willen doen. Een soort van ceremoniemeesterschap, alleen dan specifiek voor de babyborrel dus.

Denk samen na over de locatie; willen jullie het bezoek in jullie eigen huis ontvangen, huur je een zaaltje, of is het huis van jullie (schoon)ouders misschien een optie? Zorg dat je een datum prikt die wat verder weg ligt, zodat jullie eerst kunnen genieten van jullie newborn.

Misschien is het zelfs een idee om een babyborrelkaartje bij het geboortekaartje te voegen? De mensen die je uit wilt nodigen weten dan ruim van tevoren dat ze deze datum zeker weten vrij “moeten” houden.

Versiering, decoratie en leuke details

Het is feest, dus dat mag best gezien worden. Wat dacht je van mooie ballonnen, leuke vlaggetjes en misschien toch die ooievaar (hoort er wel een beetje bij toch?). De kaartjes die jullie hebben ontvangen voor de geboorte van de kleine zou je op een bord kunnen hangen, als extra decoratie en een zelfgemaakte photobooth is ook altijd erg leuk.

Ook erg waardevol om te hebben is een gastenboek. Iedereen die geweest is op de babyborrel kan een verhaaltje opschrijven, zodat het later nog eens teruggelezen kan worden.

De foto’s van de photobooth kun je er later natuurlijk gewoon bijplakken. Ook een erg leuk idee is een adviezenpot. Zet een pot neer, met daarnaast papiertjes. Iedereen kan een goed advies of een tip opschrijven voor de nieuwe ouders.

Adviezenpot

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Zoals hierboven al omschreven; de adviezenpot. Leuk voor de ouders om later terug te lezen! Wat deed jij bijvoorbeeld toen je kindje tandjes kreeg? Of hoe pakte jij door na een hele nacht niet slapen?

Ballonnen

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Bij een feest horen ballonnen. Je zou ze bijvoorbeeld zo kunnen draperen zoals op deze foto (kan ook in blauw natuurlijk), of je kunt ze neerleggen/op een andere manier ophangen. Hoe dan ook ballonnen horen wat mij betreft bij een feest!

Folieballonnen

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Ook goude folieballonnen doen het erg goed. Dit kan met de letters Baby, maar als je voor een korte naam bent gegaan wat helemaal in is op het moment, kan je natuurlijk ook de naam van de baby centraal stellen.

Slingers

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Kies je voor heel uitbundige gekleurde slingers, of is een iets subtielere versie misschien meer jullie ding? Hang er bijvoorbeeld foto’s (of toch wat felicitatiekaarten) aan. De bezoekers zullen ongetwijfeld smelten van die zoete kiekjes.

Servetten

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Het is misschien even puzzelen hoe je ze moet vouwen, maar deze servetten in de vorm van luiers zijn natuurlijk té schattig!

Bloemen in vaasjes

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Heel subtiel kan je ook een aantal smalle vaasjes neerzetten en vullen met vrolijke (nep)bloemen in dezelfde kleur / stijl. Dit geeft een heel zachte, maar galante uitstraling.

Eendje in een fles

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Dit vind ik dus echt een heel leuke voor op tafel. Helemaal passend bij het thema ook (en je zou het ook daarna nog in huis kunnen zetten).

Hapjes en drankjes

De hapjes (voornamelijk de zoetigheden) kun je in het roze of blauwe thema presenteren (wil je geen roze of blauw, kies dan iets neutraals). Vaak zijn hapjes op een baby-gerelateerd feestje vreterijen met veel suiker. Denk aan een gezellige taart, cupcakes, cakepops, minigebakjes enzovoorts. Natuurlijk zijn hartige hapjes zoals wraps, miniquiches, worst, kaas en groente- en fruitspiesjes (of tafelfruit) ook altijd een succes.

Voor de kinderen zijn wellicht poffertjes wel een goed idee? Of ze zouden misschien zelfs wel cake kunnen versieren (en daarna opsmikkelen). Drankjes zoals frisdrank, limonade voor de kids en infused water zijn ook altijd gewild. Ikzelf zou nooit alcohol schenken, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Op een stokje

Geen dank, hierbij een aantal voorbeelden van eten op een stokje. Je kunt variëren zoveel als je wilt natuurlijk. Mijn ervaring is dat dit soort lekkernijen altijd heel erg hard gaan.

Zoet, zoeter, zoetst

Het past geweldig bij een babyborrel; zoet, zoeter, zoetst. Zeker de kinderen kunnen dit waarderen (en stuiteren dan vervolgens de hele kamer door). En heel eerlijk, de meeste volwassenen lusten dit natuurlijk ook. Indien gewenst kun je dit natuurlijk ook in alleen roze of blauw thema doen.

Gezellig hapje

Dit hapje van ham, meloen en munt valt vast goed in de smaak. Het ziet er ontzettend lekker en gezellig uit…en de meeste mensen houden wel van zo’n hap-slik-weg-hapje (en dat dan gerust 3x achter elkaar).

Tafelfruit

Gezond en lekker is dit tafelfruit. Naast dat het er ontzettend feestelijk uitziet, is het waarschijnlijk ook wel iets wat (bijna) iedereen lust. Niet moeilijk om te maken en een fijne toevoeging aan je sweets-tafel. Dit kan je ook prima presenteren op een etagère.

Luxe hapjesplank

Dit kun je zo duur maken als je zelf wilt (bij de slager ben je een stuk duurder uit natuurlijk). Kies wat lekkere hammetjes en worst en mix dat met wat fruit erdoor. Bijna zonde om het op te eten als je dat zo ziet toch?

Kaasplankje

Net zoals hierboven geldt; maak het zo duur als je wilt. Bij de kaasboer ben je wat duurder uit (maar het is natuurlijk wel een stuk lekkerder). Heb je bovenstaande plank staan en een kaasplankje, dan heb je in ieder geval wel een hoop blije gezichten.

Wraps

Ook wraps gaan altijd hard heb ik gemerkt. Deze kun je maken zoals je zelf wilt. Er zijn ontzettend veel combinaties te verzinnen (ook vegetarisch natuurlijk).

Beschuit

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

De houten plank is een populair decoratiemiddel, en maakt ook de traditionele beschuit met muisjes een stuk vrolijker!

Drankjes

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Natuurlijk wil je je gasten ook wat te drinken aanbieden. Deze flesjes zien er erg stilish uit, voor een roze kleur doet aardbeien of frambozensap het erg goed, al kan je ze ook vullen met een citroengemberlimonade. Je kan ook werken met kleuraccenten, zoals blauwe bessen of frambozen in water met een fruitsmaakje.

Zijn er kinderen, dan doet deze variant van yoghidrink met randjes van chocolade en spikkeltjes het vast erg goed ;-)

Gastenboek

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Deze kun je kant-en-klaar kopen, maar je kunt er ook zelf eentje maken. Kies voor een fysiek boek, of maak er iets speciaals van, zoals je hier kunt zien. Minirompertjes waar iedereen een boodschap op kan schrijven. (kan ook weer in blauw natuurlijk).

Bedankje voor de gasten

Babyborrel of kraamfeest organiseren; ideeën voor hapjes, versiering, gastenboek en bedankjes. - Mamaliefde

Om de gasten te bedanken voor hun aanwezigheid is deze pot gevuld met popcorn wellicht een idee. Je spreekt zo je waardering uit en dat is altijd goed natuurlijk.

Zou jij een babyborrel organiseren?

Omschrijving van de afbeelding

Amanda