In aanloop naar de feestdagen presenteert Bol de Nederlandse speelgoedtrends van 2023. Hieruit blijkt onder meer dat Ken dit jaar eindelijk uit de schaduw van Barbie stapt.
Ouders vallen vaker voor speelgoed dat nostalgische gevoelens opwekt, maar dan wel in een modern jasje. TikTok krijgt steeds meer invloed op speelgoedhypes en er is een verdere groei van speelgoed voor volwassen: de kidult trend.
Andere trends draaien om het schaars maken van speelgoed en het feit dat bekende figuren uit games en series steeds vaker te vinden zijn op de speelgoedplank.
De trends zijn gekoppeld aan de lancering van Het Grote Speelgoedboek, dat deze week bij gezinnen in heel Nederland op de mat valt.
Nieuw in het Grote Speelgoedboek
De afgelopen jaren heeft Het Grote Speelgoedboek zich steeds verder ontwikkeld tot een boek vol innovatie en interactiviteit.
In 2019 werd de toon gezet door in het papieren boek geen prijzen, maar QR-codes te gebruiken. Het jaar daarna deed de Grote Speelgoedboek App, als verlengstuk van het speelgoedboek, zijn intrede. De AR-functionaliteit in de app brengt het speelgoed tot leven en laat kinderen details over het speelgoed, 3D-beelden en filmpjes zien. In de jaren daarna kreeg de app steeds meer functies en is de AR-functionaliteit verder uitgebreid.
Nieuw dit jaar zijn:
Het Hulpsint Platform
Via dit platform helpt Bol ‘hulp-Sinterklazen’ om Sinterklaas nog magischer te maken. Ouders hebben hier inzicht in de verlanglijstjes van hun kinderen en het speelgoed waar ze in de app het meest naar kijken. Ze vinden er ook handige tips om Sinterklaas extra speciaal te maken. Van inspiratie voor surprises tot recepten voor de lekkerste pepernoten.
Berichten van Sinterklaas
Ouders kunnen dit jaar ‘persoonlijke berichten van Sinterklaas’ laten sturen aan hun kinderen, die zij via de Speelgoedboek App kunnen beluisteren. Via AI wordt de naam van het kind toegevoegd aan een bericht door een stem die is getraind als de stem van Sinterklaas. Een bijzonder moment voor kinderen, want het lijkt alsof zij echt persoonlijk door de Sint worden toegesproken.
Dé speelgoedtrends van het jaar
Met dank aan het uitgebreide speelgoedassortiment van Bol, zijn trends goed te zien en te voorspellen.
Marcel de Looper, speelgoedexpert van Bol, heeft op basis van deze data en kennis van de speelgoedmarkt de speelgoedtrends voor de feestdagen van 2023 in kaart gebracht. “Ieder jaar is er speelgoed waar we veel van verwachten. Dit jaar is dat bijvoorbeeld het muziekspel Hitster, zowel de originele als de Guilty Pleasures editie.
Een trend die we in eerdere jaren spotten, en die doorzet, is dat consumenten meer belang hechten aan duurzaam speelgoed.
Trends beginnen tegenwoordig vaak op sociale media als TikTok en ook populaire series en online games krijgen meer invloed op fysiek speelgoed.
De doelgroep van speelgoed is ook aan het veranderen en wordt steeds ouder: de kidults trend. In Amerika is 25% van het speelgoed al gericht op volwassenen en dat zien we ook in Nederland steeds meer terug.
Voor de trends van 2023 kijken we ook naar nieuwe overkoepelende thema’s. De psychologie van schaarste is een bekende methode om vraag te creëren en deze wordt steeds vaker toegepast binnen de speelgoedwereld. Door een speelgoeditem bijzonder en moeilijker verkrijgbaar te maken, wordt hij gewild.”
TikTok Power
TikTok is voor kinderen en jongvolwassenen dé plek waar trends beginnen, ook in speelgoed.
Mede dankzij TikTok zijn de mini-verzamelgerechten van Miniverse een hype. Met Miniverse kun je een (niet-eetbaar) gerecht in het klein maken, zoals een hamburger, pizza of milkshake. Dit trendy speelgoed combineert knutselen en verzamelen en werd recent gekozen tot Speelgoed van het Jaar.
In navolging van de TikTok fidget trend uit 2021, is dit jaar de elektronische pop it fidget toy een hit op TikTok en daardoor in de speelgoedverkoop. Dit spelletje verbetert je concentratie en reactiesnelheid, maar zorgt ook voor ontspanning.
Kidults – speelgoed voor volwassenen
Het woord kidults is een combinatie van ‘kids’ en ‘adults’. Bij deze trend draait het dus om speelgoed voor volwassenen.
Beïnvloed door de pandemie nam de populariteit van dit speelgoed al een vlucht. Vooral bord- en kaartspellen en items om te tekenen en knutselen werden volop verkocht.
Inmiddels kiezen steeds meer fabrikanten ervoor om speelgoed gericht op een oudere doelgroep te lanceren. Het eerder genoemde Miniverse sluit perfect aan op de Kidults trend, maar ook de 18+ introducties binnen het LEGO assortiment, zoals LEGO icons en LEGO ideas.
Newstalgia: speelgoed van toen in een modern jasje
Bij de newstalgia trend zien we dat ouders voor hun kinderen op zoek gaan naar speelgoed dat hen aan vroeger doet denken. Hierbij zoeken ze wel naar een moderne uitvoering van hun geliefde speelgoed.
Populair is bijvoorbeeld Bitzee, een doosje met 15 virtuele diertjes die je kunt aanraken en verzorgen. Het doet denken aan de Tamagotchi uit de jaren ‘90, maar dan in een modern interactief jasje. Bitzee begint met een schattig babydier dat dankzij liefde en zorg groeit tot een Super Bitzee.
Ook de steeds populairdere Mama Surprise Cavia roept het nostalgische gevoel op van het verzorgdiertje van toen. Met voldoende liefde en aandacht, krijgt mama Cavia één of meerdere schattige baby’s.
Barbie Mania & Kenergy
Deze zomer kleurden de Nederlandse bioscopen roze. De Barbie film is een megahit en dit had direct invloed op de populariteit van Barbie speelgoed. Barbie is rondom de feestdagen altijd al populair, maar dit jaar liet de verkoop van Barbie items al in de zomermaanden een piek zien.
Maar niet alleen Barbie profiteert van de populariteit van de film. Ook de verkoop van Ken laat een duidelijke stijging zien.
Deze zomer werden er zelfs meer Ken poppen gekocht dan tijdens de feestdagen van 2022, het gebruikelijke piekmoment. Eindelijk stapt Ken dus wat uit de schaduw van Barbie: Kenergy!
Van game console naar speelgoedplank
Speelgoed gebaseerd op de games Roblox, Minecraft en Super Mario heeft de weg van het gaming scherm naar de speelgoedplank gevonden. Populair zijn Minecraft LEGO, Roblox pet simulator en pluche Super Mario knuffels.
Ook speelgoed gebaseerd op licenties van bekende films en series is succesvol. Producten ter ere van het 100ste jubileum van Disney, zoals de Disney eerbetoon verjaardagscamera, scoren goed.
Speelgoed van de kat-tastische personages uit de Netflix serie Gabby’s Poppenhuis is populair, zoals Gabby’s Dollhouse. Speelgoed van Bluey, een populaire serie op Disney+, gaat ook hoge ogen gooien op de verlanglijstjes, zoals deze set van Bluey en zijn familie.
Schaars speelgoed
Een trend waar steeds meer merken op inspelen, is het creëren van schaarste. Speelgoed dat niet breed verkrijgbaar is, heeft extra aantrekkingskracht.
Een hype zijn Squishmallows. Deze knuffelbeesten zijn door hun marshmallow-achtige textuur heerlijk zacht en verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Ze worden in kleine batches uitgebracht en komen daarna niet meer terug. Hierdoor zijn het echte verzamelobjecten.
Ook Funko volgt deze strategie voor een deel van hun Funko pops, waardoor sommige bijna niet te vinden zijn. De Funko pop van Max Verstappen is dit jaar populair.
LEGO brengt zakjes met minifiguren op de markt waarvan mensen vooraf niet weten welk figuur ze krijgen. Hierdoor gaan mensen op zoek naar hun favoriet.
Ook Pokémon kaarten blijven populair, waarbij mensen op jacht gaan naar die ene bijzondere Pokémon kaart.
Een speelgoedboek voor ieder kind
De kinderen die te zien zijn in Het Grote Speelgoedboek zijn dit jaar voor het eerst gekozen aan de hand van een openbare casting. Ieder kind dat graag een plekje wilde veroveren in het boek, mocht hieraan meedoen.
Uiteindelijk kwamen 90 kinderen naar de selectiedag, waarvan er 16 schitteren in het speelgoedboek. Tijdens de castingdag werd goed gekeken naar het enthousiasme van de kinderen, de interactie met het speelgoed en hun persoonlijke verhaal.
Er is bij de uiteindelijke selectie gekozen voor een groep kinderen met verschillende verhalen en achtergronden. Zo kan ieder kind zich herkennen in het boek.
Verspreiding
Het Grote Speelgoedboek wordt vanaf de tweede week oktober gericht bezorgd bij gezinnen in heel Nederland.
Mensen die het boek niet ontvangen, kunnen vanaf 14 oktober terecht bij alle winkels van Albert Heijn in Nederland.
Sinterklaas
- Waarom Sinterklaas vieren?
- Hoe ziet Sinterklaas eruit?
- Waar woont Sinterklaas?
- Hoe oud is Sinterklaas?
- Het paard van Sinterklaas
- Sinterklaas België
- Sinterklaas aftelkalender
- Aftelkalender maken kind
- Sinterklaasjournaal 2023
- Sinterklaasintocht tips
- Sinterklaasintocht 2023
- Sinterklaas vieren ideeën
- Sinterklaas met pubers
- Zo overleef je Sinterklaas?
- Zwanger met Sinterklaas & Kerst
- Sinterklaasliedjes zingen
- Geheim van Sinterklaas vertellen
- Geheim van Sinterklaas contract
- Sinterklaas decoratie & versiering
Sinterklaas schoen zetten
Sinterklaas cadeau & surprise
- Hoeveel cadeaus Sinterklaas?
- 4 cadeautjes regel
- Wel of geen Sinterklaas cadeautjes
- Verlanglijstje maken
- Bol.com speelgoedboek Sinterklaas
- Goedkope Sinterklaas cadeau ideeën
- Goedkope Sinterklaas cadeautjes
- Duurzame Sinterklaas cadeautjes
- Herinnering cadeau geven
- Surprise maken
- Kant en klare surprises
- Surprise cadeau ideeën
- Sinterklaas gedicht voorbeelden
- Sinterklaas gedicht maken
- Sint Swap
- Cadeau inpakken
- Cadeautjes verstoppen
Sinterklaas activiteiten
- Sinterklaas spelletjes thuis & klas
- Pietengym spelletjes
- Pepernoten spelletjes
- Sinterklaas speelgoed
- Huispiet komt logeren
- Pepernotenpong
- Sinterklaas Bingo
- Sinterklaas verkleedkleding
- Sinterklaas knutselen
- Open haard knutselen
- Pieten muts & mijter knutselen
- Stoomboot knutselen
- Sinterklaas kleurplaten
- Sinterklaas krijtstift raamtekening
- Sinterklaas uitjes
- Sinterklaas voorstellingen
- Zapp Sinterklaasfeest
- Pietentraining Maritiem Museum
- Sinterklaasweekend arrangement
- Weekend van Sinterklaas Landal
- Weekend van Sinterklaas Center Parcs
Sinterklaas zoetigheid
- Feestelijke vegetarische kersthapjes voor kinderen - 5 December 2024
- Fruit kersthapjes voor kinderen - 4 December 2024
- Kerst dessert hapjes voor kinderen - 3 December 2024