Skip to Content

Vriendschap kinderen; beste vrienden vanaf de basisschool

Vriendschap kinderen; beste vrienden vanaf de basisschool

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen blijft maar groeien, denk bijvoorbeeld aan het vormen van vriendschappen. Op diverse vlakken ontwikkelen ze zich onder je neus. Af en toe denk je bij jezelf: Wanneer heeft ze dit nou weer geleerd? Althans die gedachte heb ik soms wel. Zo kwam mijn dochter laatst thuis met stickers die je kon sparen bij de Lidl.

“Waarom heb je die meegekregen, die sparen wij niet eens?”, vroeg ik haar.
– “Ik weet dat Madelief deze stickers spaart. Toen de moeder van Veerle mij vroeg of ik deze stickers spaarde, zei ik nee. Maar ik wist dat Madelief ze wel spaarde en ik vroeg of ik ze voor haar mee mocht nemen.”

Ik was even positief van mijn stuk gebracht. Onze dochter denkt aan andere mensen. Ze had ook kunnen denken: Oh leuk, stickers! Ook al spaar ik ze niet, ik wil ze toch graag voor mijzelf houden. Een ontwikkeling op het gebied van vriendschap en iets voor elkaar over hebben.

Vriendschap

Op de basisschool worden de eerste vriendschappen gelegd. Er zijn veel vriendschappen van de basisschool die het hele leven standhouden. Mooie, diepgaande vriendschappen.

Hoe leg je deze vriendschappen aan op de basisschool? Het begint met het spelen in de klas. Want om nou direct af te spreken na schooltijd, dat vinden sommige kleuters nog best spannend.

In de veilige omgeving van school met de juf in de buurt, vindt de eerste ontwikkeling plaats door met andere kindjes te spelen. In dit geval nog naast andere kinderen, maar ze weten al wel met wie het fijn voelt om samen te spelen.

Afspraakjes maken

Hierna breekt het tijdperk aan om na schooltijd af te spreken. Soms wordt er in de klas al wat geregeld door de kinderen en anderen vinden het fijn om dit samen met hun moeder op het schoolplein te doen. En weer anderen praten er thuis met hun moeder over.

En vervolgens stuurt zij een appje naar de andere moeder of jouw dochter een keer zin heeft om met haar dochter te spelen.

Het kan een mooie, eerste stap zijn wanneer je kind verlegen is in de klas en niet op haar klasgenootje af durft te stappen. Want er zijn altijd kinderen in de klas die meer aanwezig zijn, waardoor de meer verlegen kindjes naar de achtergrond treden.

Waar zijn vriendschappen goed voor?

Het is fijn om gezellig met iemand samen te spelen. Tijdens het samenspel leert jouw dochter ook dat andere kinderen een andere mening hebben en bijvoorbeeld liever met de lego speelt in plaats van knutselen.

Als je je prettig voelt bij een vriendin, dan durf je ook beter je eigen mening te uiten. Het zelfvertrouwen groeit en ook in de klas is het fijn om iemand te hebben bij wie jij je veilig voelt. Zo kan het verlegen meisje wat meer uit haar schulp kruipen.

BFF

De BFF (Best Friend Forever) kan al vroeg ontstaan. Je kent die vriendschapskettingen vast al wel van vroeger. Ik zie meiden in groep 3 al lopen met zo’n ketting. Een kind kan dan nog niet overzien of deze vriendschap voor eeuwig duurt. Maar het biedt wel een soort veiligheid.

Onzekere kinderen vinden het heel fijn als ze ‘terug kunnen vallen’ op hun BFF. Tegelijkertijd roept het ook jaloezie en onzekerheid op. Want je BFF kan weleens na schooltijd met een ander klasgenootje spelen. Een kind kan dan al snel denken dat ze helemaal geen vriendinnen meer zijn.

Aan jou als ouder is het de taak om te benoemen dat er meer kinderen op de wereld zijn om mee te spelen. Dat je BFF heel goed je beste vriendin kan zijn, maar dat het ook goed is om met anderen te spelen. Houd in je achterhoofd dat je een vriendschap niet kunt dwingen.

Niet altijd rozengeur en maneschijn

In vriendschappen komen er ook ruzies voor. Ze leren dan hoe ze voor zichzelf op moeten komen en ook hoe ze hun onenigheid weer bij kunnen leggen. Dit proces is goed om mee te maken, want deze vaardigheden heb je later ook weer nodig in het volwassen leven.

Wanneer er ruzie is, heeft een kind zijn grenzen aangegeven en dat is knap. Het is aan de ander om daar mee om te gaan. En de maand erna is het weer andersom. Zo leren ze van elkaar.

Ontwikkeling vriendschap

Wanneer een kind ouder wordt (in de bovenbouw van de basisschool), dan weet ze al aardig bij welke vriendinnen ze zichzelf kan zijn. De vriendschap wordt hechter. Je weet dat zij er altijd voor je zal zijn. Al haar geheimen kun je bij haar kwijt, want je vertrouwt erop dat ze bij haar veilig zijn.

Wat kun je al ouder doen?

Kinderen kiezen zelf hun vrienden. Als ouder kan jij ondersteunen. Wanneer jij denkt dat het ‘foute vrienden’ zijn, dan moet je niet jouw wil opleggen. Bevraag je dochter hoe ze over haar vrienden denkt. Wat maakt dat ze haar vrienden zijn? Houd in de gaten dat ze om de juiste redenen bevriend is met hen.

Heeft je kind geen vrienden en heeft het het gevoel dat het nergens bijhoort? Dan kan je helpen door afspraakjes te maken via WhatsApp. Bouw dit af door je kind zelf op het schoolplein een afspraak te laten maken, waar jij nog bij bent.

Neem daarna stap-voor-stap afstand. Vergeet ze telkens een afspraak te maken? Bouw dan routine in. Wij hadden een tijd het hulpmiddel: Als je bij de kapstok op school staat, spreek dan een meisje aan met wie je wilt spelen. Dit hielp onze dochter.

Filmpje

Bekijk dit filmpje eens. Kinderen geven hun kijk op wat zij verstaan onder vriendschap. “Miljoen!”, ze blijven een miljoen jaar samen. Dat is toch een prachtige kijk op het leven. En op dat moment voelen zij dat ook echt zo.

Ze gaan er vol voor, omdat ze geloven dat ze voor een miljoen jaar vriendinnetjes zullen blijven. Ik vind dat een prachtige gedachte.

Anita Schokker