De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen blijft maar groeien, denk bijvoorbeeld aan het vormen van vriendschappen. Op diverse vlakken ontwikkelen ze zich onder je neus. Af en toe denk je bij jezelf: Wanneer heeft ze dit nou weer geleerd? Althans die gedachte heb ik soms wel. Zo kwam mijn dochter laatst thuis met stickers die je kon sparen bij de Lidl.
“Waarom heb je die meegekregen, die sparen wij niet eens?”, vroeg ik haar.
– “Ik weet dat Madelief deze stickers spaart. Toen de moeder van Veerle mij vroeg of ik deze stickers spaarde, zei ik nee. Maar ik wist dat Madelief ze wel spaarde en ik vroeg of ik ze voor haar mee mocht nemen.”
Ik was even positief van mijn stuk gebracht. Onze dochter denkt aan andere mensen. Ze had ook kunnen denken: Oh leuk, stickers! Ook al spaar ik ze niet, ik wil ze toch graag voor mijzelf houden. Een ontwikkeling op het gebied van vriendschap en iets voor elkaar over hebben.
Vriendschap
Op de basisschool worden de eerste vriendschappen gelegd. Er zijn veel vriendschappen van de basisschool die het hele leven standhouden. Mooie, diepgaande vriendschappen.
Hoe leg je deze vriendschappen aan op de basisschool? Het begint met het spelen in de klas. Want om nou direct af te spreken na schooltijd, dat vinden sommige kleuters nog best spannend.
In de veilige omgeving van school met de juf in de buurt, vindt de eerste ontwikkeling plaats door met andere kindjes te spelen. In dit geval nog naast andere kinderen, maar ze weten al wel met wie het fijn voelt om samen te spelen.
Afspraakjes maken
Hierna breekt het tijdperk aan om na schooltijd af te spreken. Soms wordt er in de klas al wat geregeld door de kinderen en anderen vinden het fijn om dit samen met hun moeder op het schoolplein te doen. En weer anderen praten er thuis met hun moeder over.
En vervolgens stuurt zij een appje naar de andere moeder of jouw dochter een keer zin heeft om met haar dochter te spelen.
Het kan een mooie, eerste stap zijn wanneer je kind verlegen is in de klas en niet op haar klasgenootje af durft te stappen. Want er zijn altijd kinderen in de klas die meer aanwezig zijn, waardoor de meer verlegen kindjes naar de achtergrond treden.
Waar zijn vriendschappen goed voor?
Het is fijn om gezellig met iemand samen te spelen. Tijdens het samenspel leert jouw dochter ook dat andere kinderen een andere mening hebben en bijvoorbeeld liever met de lego speelt in plaats van knutselen.
Als je je prettig voelt bij een vriendin, dan durf je ook beter je eigen mening te uiten. Het zelfvertrouwen groeit en ook in de klas is het fijn om iemand te hebben bij wie jij je veilig voelt. Zo kan het verlegen meisje wat meer uit haar schulp kruipen.
BFF
De BFF (Best Friend Forever) kan al vroeg ontstaan. Je kent die vriendschapskettingen vast al wel van vroeger. Ik zie meiden in groep 3 al lopen met zo’n ketting. Een kind kan dan nog niet overzien of deze vriendschap voor eeuwig duurt. Maar het biedt wel een soort veiligheid.
Onzekere kinderen vinden het heel fijn als ze ‘terug kunnen vallen’ op hun BFF. Tegelijkertijd roept het ook jaloezie en onzekerheid op. Want je BFF kan weleens na schooltijd met een ander klasgenootje spelen. Een kind kan dan al snel denken dat ze helemaal geen vriendinnen meer zijn.
Aan jou als ouder is het de taak om te benoemen dat er meer kinderen op de wereld zijn om mee te spelen. Dat je BFF heel goed je beste vriendin kan zijn, maar dat het ook goed is om met anderen te spelen. Houd in je achterhoofd dat je een vriendschap niet kunt dwingen.
Niet altijd rozengeur en maneschijn
In vriendschappen komen er ook ruzies voor. Ze leren dan hoe ze voor zichzelf op moeten komen en ook hoe ze hun onenigheid weer bij kunnen leggen. Dit proces is goed om mee te maken, want deze vaardigheden heb je later ook weer nodig in het volwassen leven.
Wanneer er ruzie is, heeft een kind zijn grenzen aangegeven en dat is knap. Het is aan de ander om daar mee om te gaan. En de maand erna is het weer andersom. Zo leren ze van elkaar.
Ontwikkeling vriendschap
Wanneer een kind ouder wordt (in de bovenbouw van de basisschool), dan weet ze al aardig bij welke vriendinnen ze zichzelf kan zijn. De vriendschap wordt hechter. Je weet dat zij er altijd voor je zal zijn. Al haar geheimen kun je bij haar kwijt, want je vertrouwt erop dat ze bij haar veilig zijn.
Wat kun je al ouder doen?
Kinderen kiezen zelf hun vrienden. Als ouder kan jij ondersteunen. Wanneer jij denkt dat het ‘foute vrienden’ zijn, dan moet je niet jouw wil opleggen. Bevraag je dochter hoe ze over haar vrienden denkt. Wat maakt dat ze haar vrienden zijn? Houd in de gaten dat ze om de juiste redenen bevriend is met hen.
Heeft je kind geen vrienden en heeft het het gevoel dat het nergens bijhoort? Dan kan je helpen door afspraakjes te maken via WhatsApp. Bouw dit af door je kind zelf op het schoolplein een afspraak te laten maken, waar jij nog bij bent.
Neem daarna stap-voor-stap afstand. Vergeet ze telkens een afspraak te maken? Bouw dan routine in. Wij hadden een tijd het hulpmiddel: Als je bij de kapstok op school staat, spreek dan een meisje aan met wie je wilt spelen. Dit hielp onze dochter.
Filmpje
Bekijk dit filmpje eens. Kinderen geven hun kijk op wat zij verstaan onder vriendschap. “Miljoen!”, ze blijven een miljoen jaar samen. Dat is toch een prachtige kijk op het leven. En op dat moment voelen zij dat ook echt zo.
Ze gaan er vol voor, omdat ze geloven dat ze voor een miljoen jaar vriendinnetjes zullen blijven. Ik vind dat een prachtige gedachte.
Vriendschap
- Vriendschap kinderen op basisschool
- Vriendjes maken
- Wat te doen wanneer je kind geen vrienden heeft.
- Vrienden maken na verhuizing
- Denkbeeldig vriendje van kind
- Islamitische vriendjes
- Vriendschapsarmbandjes
- Sociale en emotionele ontwikkeling kinderen
- Empathisch vermogen stimuleren met poppen
- Inclusief opvoeden zonder discriminatie
- Tips voor als je kind verlegen is
- Eenzaamheid tips
- Contact vriendjes op afstand
Sociale vaardigheden
- Sociale vaardigheden kind
- Kind leren omgaan met emoties
- Weerbaarheidstraining kinderen
- Weerbaarheid oefeningen kind
- Thomas Gordonmethode
- Helpende gedachten
- Kanjertraining
- Rots & Water training
- Spelletjes sociale vaardigheden stimuleren
- Spelen met poppen empathie stimuleren
- Kind leren omgaan winnen en verliezen
- Basisbehoefte kinderen
- Speelafspraak / playdate na school
- Vriendschap kinderen
- Denkbeeldig vriendje
- Kind heeft geen vrienden
- Vriendenboekjes
- Groepsdruk school
- Sociale achterstand na corona
- Tafelmanieren & Gezellig aan tafel
- Etiquette regels kinderen
- Wel of geen u zeggen tegen ouders
- Levenslessen om kinderen mee te geven
- Kindvriendelijke scheldwoorden & alternatieven
- Kennismakingsspelletjes
- IJsbrekers spelletjes & activiteiten
- Veelgestelde vragen van kinderen
- Onderwerpen gespreksstarters
- Sociaal-emotionele ontwikkeling kind
- Sociaal-emotionele ontwikkeling 0 – 6 jaar
- Sociaal-emotionele ontwikkeling 6 – 12 jaar
- Sociaal-emotionele ontwikkeling 12 – 18 jaar
Basisschool
- Alternatieven vraag hoe was het op school
- Bento Lunchbox ideeën
- Continurooster basisschool
- Creatieve ontwikkeling basisschool
- Cultuureducatie basisschool
- Energizers basisschool
- Gezonde lunch ideeën kind
- Gezonde snacks voor na schooltijd
- Gezonde tussendoortjes kind op school
- Groene schoolpleinen
- Inclusiviteit bevorderen onderwijs
- Intern begeleider basisschool
- Juffen en Meesterdag
- Kind heeft geen zin in school
- Kinderpostzegelactie
- Klassenindeling school
- Koptelefoon op in klas
- Leerplicht kind onderwijs
- Leukste klassenuitjes
- Luizenmoeder en andere taken
- Muziek activiteiten basisschool
- Nationale Buitenlesdag
- Ongeschreven regels ouders schoolplein
- Ouder betrokkenheid basisschool
- Overblijven school wel of niet
- Overblijf wat mag kind eten
- Overgang andere basisschool
- Remedial teaching kind basisschool
- School handelingsverlegen
- Schoolactiviteiten basisschool
- Schoolarts onderzoeken
- Schoolpleinspelletjes
- Schoolreisje kind tips
- Schoolvakanties & vrije dagen
- Schoolverzuim; spijbelen & ongeoorloofd afwezig
- Schoolziek tips
- Schoolziek of geen zin in school?
- Snappet kind op school
- Speciaal Onderwijs
- Studiedag wat doen
- Thuisonderwijs
- Traditioneel klassikaal onderwijs
- Unschooling
- Uitgestelde aandacht onderwijs
- Verkeersles basisschool
- Vrijwillige ouderbijdrage
- Waarom plezier school belangrijk?
- Wachtlijst basisschool
- Wat meegeven naar school kind
- Wereldschool onderwijs
- Zomerschool kinderen
- 50 experimenten voor thuis; makkelijke proefjes met kinderen - 17 February 2024
- Paasactiviteiten 42 spelletjes & opdrachten thema Pasen met eieren, paashaas, educatief en meer - 15 February 2024
- Spreekbeurt voorbeelden & ideeën voor onderwerpen - 3 December 2023