Skip to Content

Koptelefoon kind voor in klas op de basisschool; waarom & wat zijn de voordelen

Koptelefoon kind voor in klas op de basisschool; waarom & wat zijn de voordelen

Het aantal kinderen wat een koptelefoon in de klas draagt stijgt. Maar liefst 10 tot 15 % van de kinderen heeft deze dagelijks nodig. Niet om er muziek uit te luisteren, maar om de concentratie te bevorderen. Door het dragen van de koptelefoon worden prikkels gedempt.

De klassen van nu zijn anders als klassen van pakweg twintig jaar geleden. En dat is te zien in hoeveel kinderen een koptelefoon op hebben tijdens het rekenen of lezen. Naast de grote klassen, zijn er ook prikkels van een digibord in de klas.

Van medeklasgenoten die kunnen afleiden, doordat ze veel energie hebben en veel bewegen. Ook zijn er kinderen die moeite hebben met het zelfstandig werken.

Als je kind een koptelefoon in de klas draagt, is het zeker niet de enige. Gemiddeld dragen in iedere klas minstens 3 kinderen een koptelefoon. Wat is het nut van het dragen van de koptelefoon?

Het dragen van een koptelefoon is helpend voor de prikkelverwerking

Je kunt spreken van overprikkeld en onderprikkeld zijn. Kinderen die overprikkeld zijn, krijgen veel te veel indrukken binnen. Dit kan van het licht of geluid van het digibord zijn, de mensen die langs het lokaal lopen, de klasgenoten die voor en naast hem zitten, de leerkracht die langs loopt..

Het filter wat bij anderen zorgt dat ze niet overprikkeld raken, is bij deze kinderen anders. Hierdoor zien en horen ze alles, zonder dat eruit gefilterd wordt wat er echt belangrijk is. Dit maakt veel kinderen gestresst, angstig of juist druk.

Begrijpelijk dat je je dan niet goed kunt richten op de rekentaak of leesles. Een koptelefoon zorgt ervoor dat het geluid (prikkel) zo gedempt wordt, dat het kind rust in zijn hoofd krijgt. En door de rust ook ruimte krijgt om de taak te maken.

Een onderprikkeld kind, heeft te weinig energie. Dit kunnen kinderen zijn die te weinig buitenspelen, maar teveel schermtijd hebben. Deze kinderen herken je aan het niet stil kunnen zitten tijdens de les, de korte concentratieboog en ook gapen kan hierbij horen.

Wat voor onderprikkelde kinderen onder andere helpt is het toevoegen van beweging. Bijvoorbeeld door in de klas of thuis energizers in te passen. Maar ook door na een opdracht even naar de juf te lopen om je schrift op het bankje te leggen.

Kinderen hebben vaak een vol leven. Naast school, zijn er diverse buitenactiviteiten waar ze deel aan nemen.

Veel kinderen weten precies wanneer de zwemles, sportles of muziekles in de week gepland is. Door dit volle leven, neemt de prikkelverwerking ook toe.

Te weinig afwisseling in beweging

Onderzoekers keken naar het aantal kinderen wat een koptelefoon nodig had als er op een schooldag nauwelijks bewogen werd. Het blijkt dat er dan een flink groter percentage kinderen is wat baat heeft bij een koptelefoon.

Beweging is nodig, niet alleen voor de fysieke maar ook voor de mentale gezondheid. Door te bewegen worden specifieke hersengebieden gestimuleerd. Dit is weer helpend bij het lees- en automatiseringsproces.

Gemiddeld werkt de concentratieopbouw als volgt:

  • Kinderen van 6 jaar kunnen 10 minuten geconcentreerd aan een taak werken.
  • Kinderen van 10 jaar hebben de concentratieboog opgebouwd tot 20 minuten.
  • En kinderen van 13 jaar kunnen 30 minuten aaneengesloten geconcentreerd bezig zijn aan een taak.

Dit geldt dan voor schooltaken, we kennen allemaal het kind wat een hele middag bezig kan zijn met de lego of een gamespel.

Als een kind veel tijd nodig heeft voor de rekenles, er geen bewegingsactiviteit tussen rekenen en taalles komt, neemt de overprikkeling toe. Het concentreren wordt steeds lastiger en de leerresultaten van een kind kunnen hieronder lijden.

Wat helpt is om na iedere inspanning, iets van ontspanning te laten doen. Dus na het maken van je huiswerk van één vak, even op de trampoline buiten springen. Of een potje voetbal doen. Na deze pauze zul je zien dat de concentratie een stuk langer blijft.

Sneller afgeleid

Hoe komt het dat kinderen sneller afgeleid zijn? Enerzijds is er een toename van het aantal kinderen waarbij ADHD of ADD is vastgesteld.

Bij ADD zijn kinderen niet hyperactief, maar hebben ze wel grote moeite om hun werk te organiseren en hun aandacht vast te houden. Ook kinderen uit het autistisch spectrum hebben baat bij een koptelefoon, omdat dit prikkels dempt en ze zich dan beter op hun taak kunnen richten.

Daarnaast is er veel te zien op een schooldag. Het digibord geeft continu prikkels af. Veel leerkrachten zetten het digibord tijdens rekenen uit, maar dan nog kunnen de lampjes en piepjes kinderen afleiden.

Er zijn leerkrachten die het digibord aanlaten, omdat er een timer opstaat. Dan weten de kinderen hoe lang ze nog hebben voor hun zelfstandig werkles. Met de beste bedoelingen, al kan het voor prikkelgevoelige kinderen erg veel prikkels geven.

Er zijn onderzoekers die zeggen dat de suikerrijke voeding van tegenwoordig ook invloed heeft op de concentratie bij kinderen. Door de suikerdips zouden kinderen van veel energie naar erg vermoeid gaan en dit heeft ook effect bij het leren op school.

Voorbeeld koptelefoon

Op onze basisschool wordt veel gebruik gemaakt van de Alpine Muffy Gehoorbescherming (hier). Het prettige aan deze koptelefoon is allereerst dat hij op ieder kinderhoofd past, hij is verstelbaar.

Daarnaast kan de koptelefoon dubbel gevouwen worden, hij neemt dan weinig ruimte in het kastje in. Ook het draagcomfort wordt door kinderen als prettig ervaren. Zo geven de kinderen terug dat er geen harde labeltjes of randjes aan zitten. Iets wat ook weer voor prikkels kan zorgen.

En als school zijn we blij dat ze ‘hufterproof’zijn, wat inhoudt dat ze niet bij het minste of geringste kapot gaan. De Alpine Muffy is in verschillende kleuren verkrijgbaar: van knalroze, tot okergeel. Hippe kleurtjes dus!

Een andere variant is de Jippie’s gehoorbeschermer hier. Verstelbaar en met een zachte, stevige band kan deze op het hoofd gezet worden. Deze is ook in verschillende kleuren verkrijgbaar.

De Alecto BV (hier) is de goedkoopste van de 3 gehoorbeschermers.

Deze gehoorbeschermer werkt net als de andere 2 en kun je ook opzetten als er geklust in huis wordt, voor een concert of bij het kijken naar vuurwerk. Een prima koptelefoon, in leuke kleurtjes en printjes verkrijgbaar.

Mirjam de Stigter