Skip to Content

Waarom is plezier op school belangrijk?

Waarom is plezier op school belangrijk?

School: je kind zal heel wat jaren hier vertoeven. Plezier hebben op school is dan ook zeker belangrijk. En niet alleen maar omdat dat fijner is, maar het helpt op meerdere vlakken als je met plezier naar school gaat.

Beter voor het welbevinden

Dit is natuurlijk een open deur, want plezier hebben en welbevinden is ongeveer gelijk. Maar dat is toch wat je wilt? Dat je kind het naar zijn zin heeft en daarmee zich lekkerder zal voelen? Stel je eens voor dat je zelf iedere dag met tegenzin ergens heen moet. Hoe zou jij je dan gaan voelen?

Je kind helpen om gelukkig te zijn, zeg maar, dat is misschien nog wel de grootste reden om een school te zoeken waar je kind met plezier naar toe gaat. Dat dit ‘lekker in je vel’ zitten meteen ook voor andere voordelen zorgt, mag duidelijk zijn. Dat laten de volgende redenen wel zien.

Motivatie

Een leerling die het naar zijn zin heeft zal veel gemotiveerder zijn om naar school te gaan én om ook iets te doen voor school. Het komt dus zeker zijn schoolprestaties ten goede.

Ze zullen veel meer openstaan voor de lessen, activiteiten en dergelijke op school. En zullen ook sneller meer hun best doen om het goed te doen op school. Spijbelen zal ook minder snel gebeuren als een leerling graag naar school gaat.

Sociale vaardigheden

Het leuk hebben in de klas zal vanzelf ook betekenen dat een kind meer betrokken is bij de andere kinderen. Maar dit geldt natuurlijk ook andersom. Een kind dat niet binnen de groep geaccepteerd wordt, zal hierdoor niet met plezier naar school gaan.

Heeft je zoon of dochter een fijne klas en zijn er leuke dingen die ze met elkaar doen? Natuurlijk is school dan meteen een stuk plezieriger.

Een bijkomend voordeel hiervan is dat ze zo meteen bezig zijn met de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden. Ze leren bijvoorbeeld samenwerken, problemen oplossen, communiceren en omgaan met groepsdynamiek.

Geestelijke gezondheid

Je lekkerder voelen omdat het leuk is op school is natuurlijk ook beter voor je geestelijke gezondheid. Voel jij je gelukkig, dan zul je minder snel last hebben van stress of angst. Je zult je ook sneller zelfverzekerd voelen als je ergens bent waar je op je plek zit.

Een omgeving waar je gezien wordt zal je het gevoel geven dat je ertoe doet. En één ding wat we onze kinderen toch heel graag mee willen geven is zelfvertrouwen!

Interesse behouden

Leerlingen die het fijn hebben zullen langer gemotiveerd blijven, wat de lessen alleen maar ten goede komt. En voor de leerling zelf zal het ook meer brengen.

Nutteloos op school rondhangen omdat het moet is toch echt iets heel anders dan gemotiveerd meedoen met de lessen. De leerervaring is aangenamer en het kan zo je kind meer opleveren waar het later dus wat aan heeft. 

Waar let je op bij je kind?

Maar hoe weet je nu of je kind het wel naar het zin heeft? Natuurlijk merk je echt wel dat er iets niet lekker loopt, als je zoon of dochter iedere dag met tegenzin uit bed komt en naar school gaat.

Zijn ze al ouder (middelbare school of vervolgstudie) dan is het misschien wat lastiger te peilen. Maar natuurlijk staat vragen vrij, hoewel dat ook niet altijd het juiste antwoord op zal leveren.

Punten waar je op kunt letten zijn:

  • Praat je kind graag over school? Is hij enthousiast en vertelt hij uit zichzelf, dan weet je eigenlijk al genoeg.
  • Gaat hij zonder morren naar school of is het altijd weer een heel gedoe?
  • Is je zoon of dochter gezellig en komt hij (zij) ook zo thuis? Dan zal hij/zij het wel naar zijn/haar zin hebben!
  • Slechte resultaten kunnen het gevolg zijn van het niet fijn vinden op school en mooie resultaten kunnen wijzen op een fijne schoolbeleving. Maar helemaal waterdicht is dit natuurlijk niet, want er zijn veel meer factoren die hiervoor zorgen.
  • Je kind heeft vage lichamelijke klachten. Altijd maar hoofdpijn of buikpijn, bijvoorbeeld. Misschien slaapt hij slecht. Dit kunnen tekenen zijn van stress op of over school.

Heb je zo je twijfels en kom je er met je kind zelf niet uit? Natuurlijk kun je ook de school zelf benaderen en je vragen aan de leerkracht of de mentor voorleggen.

Wat zorgt voor plezier op school?

Natuurlijk zal het per kind verschillen waarom hij of zij het op school wel of niet leuk vindt. Allereerst zal de klas leuk moeten zijn, want daar zitten ze immers de hele dag mee in één lokaal.

Je niet lekker voelen in de groep zorgt voor veel (geestelijke) problemen en zal zeker serieus genomen moeten worden. Maar buiten dat punt om zijn er natuurlijk meer redenen waarom een school wel of niet leuk is.

Wat maakt een school leuk?

Ieder kind is uniek, dus probeer een school zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de aard van je kind. Nu geldt dit vooral als je op zoek gaat naar het middelbaar onderwijs (of vervolgstudie). Laat je kind zelf naar open dagen en andere kennismakingsactiviteiten gaan van verschillende scholen om zo de sfeer te proeven.

Natuurlijk kun jij bepalen of een school wel of niet aan jouw punten voldoet. Maar dwing een kind nooit om naar een bepaalde middelbare school te gaan. Geef hem in ieder geval meerdere keuzemogelijkheden. En als het allemaal wel prima is, laat hem dan gewoon vrij kiezen!

Punten die hierbij van belang zijn:

  • Hoe voelt de sfeer aan (dat is heel persoonlijk)?
  • De manier van lesgeven. Zit er ook uitdaging in? Op wat voor manieren wordt er lesgegeven?
  • Hoeveel en welke extra activiteiten worden aangeboden?
  • Zeker bij brugklassen hanteren scholen nog weleens een beleid dat de leerlingen geen tussenuren hebben en bij uitval toch gewoon opgevangen worden of zelfs niet van het schoolplein mogen om zo het hangen in de stad te voorkomen en zekerheid naar de ouders toe te bieden. Uiteraard ook een puntje om naar te kijken. Voldoet het aan jouw ideeën én is het ook wel een regel die redelijk is voor je zoon of dochter? Het moet immers geen gevangenis worden.
  • Is de school veilig?
  • Zijn er buitenschoolse activiteiten waar de leerlingen zich voor in kunnen schrijven?
  • Hoe is de verhouding tussen leraar en leerling? Is dit nog ‘ouderwets’ of zijn de leerkrachten vrijer en meer op gelijk niveau met de leerlingen? Wat heeft hierbij de voorkeur?

Gaat jouw kind met plezier naar school?

Linda van Aken