Skip to Content

Kinderpostzegels en Grote Clubactie: Zijn dit soort acties nog wel van deze tijd?

Kinderpostzegels en Grote Clubactie: Zijn dit soort acties nog wel van deze tijd?

Als je kinderen hebt die in de bovenbouw van school zitten of lid zijn van een vereniging zal je er niet onderuit kunnen; de jaarlijkse Kinderpostzegelactie en Grote Clubactie om geld in te zamelen voor een goed doel en de school / vereniging zelf. Deze acties worden al jarenlang georganiseerd, grote kans dat je dit als kind zelf ook ooit hebt gedaan. Maar is het nog wel van deze tijd?

Kinderpostzegels: Een gedateerd concept?

Sommige ouders uiten hun frustraties over de Kinderpostzegelactie, waarbij kinderen deur-aan-deur papieren postzegels verkopen. “Ik vind de hele kinderpostzegelactie een dom gedoe, en niet meer van deze tijd,” zegt Karin.

In een wereld waarbij bijna alles digitaal gaat, lijkt het idee van papieren postzegels verouderd, er wordt tenslotte nauwelijks meer post verzonden. Hierdoor is de kans groot dat de postzegels niet snel opraken en vaak jaren in de kast blijven liggen, en dat terwijl deze duurder zijn dan de ‘normale’ postzegels.

Ook lootjes voor clubacties belanden in de praktijk vaak in de lade om jaren later teruggevonden te worden. Hierdoor komt het ook regelmatig voor dat prijzen niet worden geclaimd, omdat de winnaar daar niet van op de hoogte is.

Competitie en groepsdruk

Aan de andere kant zijn er ouders die deze inzameling bekritiseren vanwege de competitieve aard. “Mijn kinderen mogen hier niet aan meedoen,” zegt Vivian. Ze lijkt zich zorgen te maken over de druk en competitie die ontstaat rondom het verkopen van postzegels en loten.

Het is zelfs zo dat er tegenwoordig sommige scholen eerder uitgaan om als eerste te kunnen verkopen, wat het oorspronkelijke doel lijkt te ondermijnen. Of dat ze een dag eerder meegegeven worden zodat ze alvast langs de deuren kunnen gaan, en je eigen kind een dag later het materiaal mee naar huis krijgt…

Dit wordt extra gestimuleerd doordat je als klas die de meeste kinderpostzegels verkoopt een schoolreisje kan winnen. Er zijn zelfs leerkrachten die de kinderen stimuleren meer te verkopen en niet accepteren dat alleen de eigen ouders een setje kopen…

De toevoeging van gamificatie waardoor er punten gehaald kunnen worden bij digitale verkopen zorgt ook voor extra druk. Nu was er al een vorm van groepsdruk als je een aantal enthousiaste klasgenootjes hebt die lopen op te scheppen over hoeveel zij verkopen.

Maar nu je er punten mee kan verdienen die je nodig hebt om in de game een hoger level te bereiken wordt die druk op het kind alleen maar groter. Voor sommige kinderen kan dit wel een leuke motivatie zijn. En als je dan in een wijk woont met vooral veel oudere mensen die het liefste gewoon aan de deur verkopen heb je een probleem, want dan krijg je die punten niet.

De essentie van goede doelen

Een centrale vraag die naar voren komt, is of kinderen moeten worden beloond voor het inzamelen van geld voor goede doelen. Het leren helpen van anderen zou een intrinsieke beloning moeten zijn, zonder de noodzaak van externe prijzen.

Alternatieve acties

Dat wil niet zeggen dat er geen initiatieven georganiseerd kunnen worden om een goed doel, of de eigen vereniging te helpen. Zo heb je jaarlijks in maart de jantjebetonactie waarbij de kinderen langs de deuren gaan met een collectebus. Dit gebeurt in verenigingsverband waardoor het een sociale activiteit wordt. En van de inkomsten mag de vereniging een deel houden.

Daarnaast heb je scholen die jaarlijks een sponsorloop organiseren waarbij er rondjes gerend worden en de leerlingen vooraf aan familie en buren kunnen vragen om ze te sponsoren. Een fysieke activiteit die een ochtend duurt en daarna klaar is.

Of wat dacht je van acties aan het einde van het kalenderjaar waarbij er oliebollen worden verkocht of oudere kinderen verkleed gaan als pieten om het Sinterklaasfeest te vieren. Allemaal activiteiten waarbij er toch geld ingezameld kan worden, maar dan zonder dat er geleurd hoeft te worden.

Conclusie

In een tijd waarin digitalisering en druk op kinderen om te presteren hoog zijn, roepen de Kinderpostzegelactie en de Grote Clubactie gemengde reacties op. Terwijl sommigen pleiten voor vernieuwing en minder competitie, zien anderen de waarde in van tradities en het toevoegen van een spelelement.

Linda van Aken