Skip to Content

Continurooster op school

Continurooster op school

“Oh, mam. Ik heb geen zin in vandaag. Bah, zo’n lange dag!”, roept je oudste dochter. Naast haar staat je jongste dochter te springen: “Ja! Ik mag overblijven met mijn vriendinnetjes en ik heb daarna superduper lang de tijd om nog met hen te spelen na schooltijd!” en ze springt nog even verder. Vandaag hebben ze een continurooster.

Wat is een continurooster?

Wanneer een school met een continurooster werkt, dan betekent dit dat de leerlingen tussen de middag niet meer naar huis gaan, maar dat ze op school lunchen.

De middagpauze die deel uitmaakt van de schooltijd is korter, maar dat betekent ook dat de schooldag korter is.

Voorheen waren de schooldagen van:

  • School: 8:30 – 12:00 uur
  • Pauze thuis/overblijf: 12:00 – 13:00 uur
  • School: 13:00 – 15:00 uur

Bij een continurooster:

  • School: 8:30 – 14:30 uur
  • Lunchpauze op school: 12:00 – 12:30 uur

Als voorbeeld genomen en de woensdag is uitgezonderd. En bij de onderbouw geldt dat er vrijdag tot 12:00 uur les is.

Voordelen van een continuroster

Wat zijn de voordelen van een continurooster?

  • Reistijd. De reistijd van de kinderen van en naar school neemt aanzienlijk af. En voor de ouders neemt dit nog meer af. Want je hoeft tussen de middag niet twee keer heen en weer te lopen. Je hoeft je kinderen nu alleen maar te brengen en weer op te halen. Dat is voor jou als ouder tweemaal heen en weer lopen. Wanneer er een middagpauze tussen zit en jij de kinderen ophaalt, kom je uit op een totaal van vier keer heen en weer lopen/fietsen/rijden. Een verdubbeling! Het is alleen een nadeel, als dit de sportmomenten voor je zijn en dat goed voor je werkt, omdat het in je routine zit. Dan moet je op zoek naar andere routine.
  • Baby. Wanneer je jonge kinderen thuis hebt die nog ochtend- en/of middagdutjes doen, dan is het heel fijn als je het ritme van je baby kan volgen in plaats van het schoolrooster. Ik ben er geen voorstander van om mijn kinderen in bed te laten slapen en er niemand anders thuis is. Ik moest dus de middagslaapjes zien te rekken en af en toe eerder uit bed halen om hun oudere zus weer op tijd van school te halen.
  • De kinderen blijven in de schoolse setting. Kinderen blijven in de schoolse setting, waardoor het leren niet meer opgestart hoeft te worden. Wanneer je tussentijds naar huis gaat, kom je even helemaal tot rust en denk je niet meer aan leren. Maar wanneer je weer op school komt, moet je als kind weer schakelen en het duurt dan even voordat je echt weer efficiënt tot leren komt.
  • Tijd is effectiever in te delen. Als je als leerkracht aaneengesloten kunt werken met de kinderen, kun je deze tijd makkelijker indelen. Je hoeft niet in twee blokken te denken, omdat er een korte pauze tussen zit.
  • Meer tijd om te spelen na schooltijd. Met een continurooster is er meer tijd na schooltijd om met vriendjes en vriendinnetjes te spelen. Er is dus een langere tijd voor ontspanning en je kan meer ondernemen.
  • Langere tijd voor leerkrachten na schooltijd. Na schooltijd hebben de leerkrachten ook meer tijd om na te kijken, te vergaderen, voor te bereiden of gesprekken te voeren.
  • Goedkoper. Voor ouders die anders hun kind tussen de middag laten overblijven is dit vaak ook een veel goedkopere optie!

Nadelen van continurooster

  • Kinderen op adem komen. Tussen de middag kunnen kinderen thuis op adem komen in hun veilige omgeving. Ze hoeven niet te presteren of zich in een groep staande te houden. Het kost kinderen veel energie om in een groep te functioneren. Helemaal voor kinderen die sociaal gezien meer moeite moeten doen om mee te komen.
  • Leerkracht op adem komen. Ditzelfde geldt voor de leerkracht. Hij heeft tussen de middag weinig tot geen tijd om zelf echt te ontspannen. Hoewel het in sommige roosters is opgenomen dat leerkrachten vrij zijn, is dit in de werkelijkheid niet altijd het geval. Want vaak hebben ze ook pleinwacht tussen de middag als de kinderen buiten spelen na hun lunch. Dat maakt dat de leerkracht helemaal geen pauze heeft. Wat niet volgens de CAO mag als je minimaal 5,5 uur op een dag moet werken. Een continurooster kost meer energie als je de hele tijd achter elkaar alert moet blijven.
  • Oplossing. Een oplossing kan zijn dat school een TSO inhuurt tijdens de pauze. Dus dat TSO met de leerlingen eet en de pleinwacht draait. De keerzijde hiervan is dat het school geld kost (eventueel kun je ook met ouders overleggen of zij de overblijf willen vervullen tegen een laag bedrag). Wat men in de praktijk merkt is dat kinderen toch vaak naar leerkrachten toegaan wanneer er ruzie is op het schoolplein en zij alsnog geen pauze kunnen houden.
  • Teambuilding. Het is voor leerkrachten fijn om tussendoor tijdens de lunch (in acht genomen dat de leerkrachten zelf de pauze moeten werken met de kinderen) met andere volwassenen te praten over zaken die niet met school te maken hebben. Want dan pas kun je echt opladen. Het is ook goed voor het team als je met je medeleerkrachten op een ander vlak een connectie hebt. Het zorgt ervoor dat je meer voor elkaar over hebt en met plezier naar je werk gaat.
  • Geografisch. Op onze scholen zijn de meningen erg verdeeld. Ik woon in een dorp op de Veluwe en mijn kinderen zitten op een Christelijke school om even een beeld te schetsen. Ik schat dat minimaal de helft van de moeders werken. Maar een deel van deze werkende moeders werkt rondom de schooltijden heen, zodat de kinderen tussen de middag thuis kunnen lunchen. Ik denk dat het per regio verschilt hoe er gedacht wordt over een continurooster. In de Randstad zullen namelijk meer ouders wonen die beiden werken.
  • Beide ouders werken. Daarbij denk ik ook dat het uitmaakt of beide ouders werken. Als vader en moeder werken, dan vinden zij het vaak prima als school een continurooster hanteert. Want als hun kinderen tussen de middag overblijven dan is dat hetzelfde idee. Alleen heb je als voordeel dat de kinderen vroeger vrij zijn van school en kunnen spelen met andere kindjes of bij de buitenschoolse opvang (BSO). Maar de tussenschoolse opvang (TSO) hoeft niet meer geregeld te worden.

Wat gaat jou voorkeur naar uit?

Ik ben benieuwd waar jou voorkeur naar uitgaat? En heb ik nog voor- of nadelen over het hoofd gezien?

Anita Schokker