Skip to Content

Wel of niet kleuters hele dag naar school laten gaan?

Wel of niet kleuters hele dag naar school laten gaan?

Het sturen van kleuters naar school is een belangrijke stap in hun ontwikkeling, maar de vraag rijst: moeten ze meteen hele dagen naar school? Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag, omdat elk kind uniek is en verschillende behoeften heeft. Hieronder bekijken we enkele overwegingen van ouders en experts, zonder namen te noemen.

Rustig opbouwen

Een veelvoorkomende aanpak onder ouders is om het schoolbezoek rustig op te bouwen. Het eerste jaar wordt soms bewust gekozen om je kind één dag per week, zoals de woensdag, thuis te houden. Dit wordt vaak gezien als een soort “grote-kinderen-dag”. Op die manier kunnen kleuters wennen aan het schoolritme zonder meteen vijf volle dagen te moeten gaan.

Sommige scholen hanteren zelf ook een speciale middag die alleen voor de oudste kleuters is en de jongste kleuters thuis mogen blijven.

Het individuele tempo van het kind

Het tempo van de overgang naar hele dagen op school verschilt van kind tot kind. Sommige kleuters hebben meer tijd nodig om aan de nieuwe omgeving en de lange schooldagen te wennen, terwijl anderen zich er snel aan aanpassen. Het is belangrijk om naar het kind zelf te kijken en zijn of haar behoeften te begrijpen.

De rol van peuterspeelzaal en kinderopvang

Een aantal ouders merkt op dat het voorbereiden van hun kinderen op school begint met deelname aan peuterspeelzaal of kinderopvang. Deze instellingen bieden kleuters de kans om met leeftijdsgenoten te spelen, sociale vaardigheden te ontwikkelen en een zachte overgang naar school te ervaren.

Geen leerplicht op vierjarige leeftijd

In Nederland zijn kinderen pas leerplichtig vanaf de leeftijd van vijf jaar. Dit betekent dat ouders de flexibiliteit hebben om het schoolbezoek van hun kleuter op hun eigen tempo te regelen. Het eerste jaar van school kan worden gezien als een aanpassingsperiode.

Luisteren naar het kind

Ouders spelen een cruciale rol in het observeren en luisteren naar hun kinderen. Als een kleuter aangeeft dat hele dagen naar school te vermoeiend zijn of dat hij of zij meer tijd nodig heeft om te wennen, is het belangrijk om naar deze signalen te luisteren.

Bouwen aan zelfvertrouwen

Sommige ouders geven aan dat door de overgang naar hele dagen op school geleidelijk te maken, hun kinderen meer zelfvertrouwen opbouwen. Ze leren op hun eigen tempo omgaan met de uitdagingen van school, wat positief kan bijdragen aan hun ontwikkeling.

De toekomst

Sommige ouders merken op dat het belangrijk is om de situatie in perspectief te plaatsen. Terwijl kleuters misschien nog wennen aan school, zullen ze uiteindelijk de overgang maken naar het basisonderwijs met langere schooldagen. Het is belangrijk om flexibel te blijven en te reageren op de behoeften van het kind.

Er is geen one-size-fits-all antwoord op de vraag of kleuters meteen hele dagen naar school moeten gaan. Elk kind is anders, en ouders moeten het tempo en de behoeften van hun kleuters respecteren. Het is een persoonlijke keuze die gebaseerd moet zijn op wat het beste is voor het kind in kwestie. Belangrijk is dat ouders openstaan voor de signalen en behoeften van hun kinderen en bereid zijn om het schoolritme geleidelijk op te bouwen als dat nodig is.

Linda van Aken