Skip to Content

Kind teleurgesteld na Sinterklaas surprises of cadeautjes

Kind teleurgesteld na Sinterklaas surprises of cadeautjes

Sinterklaas is altijd een feest waarbij de verwachtingen hoog gespannen zijn en kinderen uitkijken naar de verrassingen die ze zullen ontvangen. Helaas is de energie die in de surprises, of de cadeautjes wordt gestoken niet altijd gelijk, met als gevolg teleurstelling in surprises zoals een geverfde schoenendoos of cadeautjes die niet gewenst zijn. Maar wat kun je daar als ouders (of school) aan doen om te voorkomen en je kind daarin te begeleiden zodat het voor iedereen een positieve ervaring is.

Surprises keuren

Bij sommige scholen is de afspraak dat de surprises vooraf naar school gebracht worden en ‘gekeurd’ worden om teleurstellingen te voorkomen. De juf speelt hierbij een belangrijke rol en beoordeelt of de creaties aan de verwachtingen voldoen.

Hoewel dit op het eerste gezicht een goede manier lijkt om teleurstelling te voorkomen, kan het ook zorgen voor beperkingen in creativiteit. Sommige kinderen (of ouders) voelen wellicht de druk om perfecte surprises te maken, terwijl anderen minder vaardig zijn in knutselen en zo afvallen.

Cadeau budget

Een veelvoorkomende bron van teleurstelling is het niet naleven van afspraken over het budget voor cadeaus. Zo zijn er ouders die meer uitgeven dan wat er is afgesproken. Dit kan financiële druk leggen op ouders die wel het afgesproken bedrag aanhouden. Daarentegen zijn er soms ook kinderen die een tweedehands cadeautje geven omdat er geen tijd of geld is geweest om een cadeautje te kopen.

Een oplossing die op een school werd gevonden, was dat de school zelf voor de cadeautjes zorgt en de kinderen alleen de surprises maken. Ook zijn er scholen die een bonnetje willen zien van het cadeautje om zo het bedrag te kunnen checken.

Betrokkenheid van ouders

Een belangrijk aspect is de betrokkenheid van ouders bij het maken van surprises. Sommige ouders maken de surprises volledig voor hun kinderen, terwijl anderen hun kinderen volledig zelf laten knutselen. Sommige ouders willen dat hun kind de mooiste surprise maakt, terwijl anderen vinden dat kinderen het helemaal zelf moeten doen. Wat voor de een weinig moeite lijkt, is voor de ander al heel veel.

Voor sommige ouders is het al een uitdaging om hun hoofd boven water te houden met de dagelijkse taken. Het creëren van een surprise vormt dan een extra last die moeilijk te dragen is, zowel financieel als emotioneel. Ook knutselmateriaal is niet goedkoop en moet maar in huis zijn of aangeschaft worden. Wie weet moet een kind ook een surprise thuis maken of hebben de kinderen of hun ouders een druk schema. Of zijn er kinderen met een andere culturele achtergrond die niet opgegroeid zijn met het begrip surprises.

Ondanks de teleurstelling voor je kind, kan hij uit deze situatie leren dat niet iedereen dezelfde middelen of omstandigheden heeft. Het is eenvoudig om uit te gaan van desinteresse of onverschilligheid bij de andere partij, maar het is waardevoller om stil te staan bij de diverse scenario’s die kunnen spelen.

Het is van belang om te erkennen dat niet alle ouders dezelfde middelen, tijd of vaardigheden hebben. De teleurstelling van kinderen en hun ontvangen surprises moet plaatsmaken voor begrip en begeleiding. Het is niet alleen “maar” een surprise; het is een leermoment voor kinderen om diversiteit en verschillende omstandigheden te begrijpen.

Dobbelspel als alternatief voor surprises

Een andere oplossing om teleurstellingen te voorkomen, is het vervangen van het surprises maken door het dobbelspel cadeautjes. In plaats van veel tijd en energie te steken in het maken van creatieve surprises, kopen de kinderen voor een vast bedrag cadeautjes en spelen ze hiermee een spel.

Hierdoor voelen kinderen die minder van knutselen houden, geen druk om iets te maken, en blijft het toch een leuke tijd samen. Daarnaast blijft iedereen betrokken en hoef je niet te wachten totdat alle kinderen omstebeurt hun surprise hebben uitgepakt.

Gezellige ochtend

Een ander alternatief is om er met de klas een gezellige ochtend van te maken; zo kun je het pepernotenspel spelen waarbij de kinderen verschillende spelletjes spelen waarvoor pepernoten ingezet moeten worden en je er meer kan winnen of verliezen. Mochten de pepernoten op zijn; kan je er bij de bank meer bij halen.

Ook zijn er klassen die met de hele klas op stap gaan en bijvoorbeeld samen gaan bowlen als een soort miniklassenuitje.

Hoge verwachtingen

Een terugkerend thema zijn de hoge verwachtingen van sommige kinderen. Zeker als je kind er zelf veel tijd en energie in heeft gestoken en uitkijkt naar het Sinterklaasfeest, kan het tegenvallen als iemand anders daar anders mee omgaat. Niet iedereen kan even goed knutselen, dus de kans is altijd aanwezig dat je iets krijgt wat (veel) minder mooi is dan wat je zelf hebt gemaakt en wat eruit ziet alsof het in elkaar geflanst is.

Als ouders is het goed om je kind daarop voor te bereiden, zeker als je merkt dat hij / zij heel enthousiast is en de kans op teleurstelling alleen maar groter is. Wees je ook bewust van je eigen rol als ouder, bewust of onbewust krijgt je kind dat toch ook mee. Focus bijvoorbeeld liever op het plezier dat je kind heeft beleefd aan de voorpret en het maken van de surprise en het plezier dat het kind ervaart aan het geven in plaats van het ontvangen.

Omgaan met teleurstellingen

Teleurstelling hoort bij het leven, en dat geldt ook voor surprises en cadeautjes op school. Ouders en leerkrachten kunnen kinderen begeleiden in het omgaan met teleurstellingen. Het is essentieel om de verwachtingen realistisch te houden en kinderen te laten leren dat niet iedereen dezelfde normen en waarden deelt.

Laat het een les zijn dat niet iedereen is zoals je zelf bent of dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt als die jij zelf zou maken. Houd jouw keuzes dicht bij jezelf en waardeer en respecteer de keuze van een ander. Uiteindelijk is het “maar” een surprise, en is dit een tijdelijk iets.

Wel is het altijd belangrijk om de emoties te erkennen van het kind en het leren waarderen van wat wel positief was aan de ervaring.

Sinterklaas op school kan een feest van leren en begrip zijn. Het is belangrijk om de nadruk te leggen op het plezier en de waardering voor de inspanningen van alle kinderen, ongeacht de creativiteit van hun surprises. Door samen te werken als ouders, leerkrachten en kinderen kunnen we zorgen voor een feestelijke ervaring waarbij teleurstellingen tot een minimum worden beperkt.

Linda van Aken