Skip to Content

Iedere leeftijdsfase eigen bijzonderheden

Iedere leeftijdsfase eigen bijzonderheden

De eerste jaren van een kind gaan razendsnel. Zo heb je een kleine baby in je armen, je knippert even met je ogen en datzelfde kind is inmiddels een peuter waarmee je gesprekjes kunt voeren.

Mijn oudste twee kinderen zijn zes en vier jaar. Mijn jongste wordt eind januari één jaar. Het is dus de derde keer dat ik de fases weer van voren af aan mag meemaken.

En nu weer ben ik zo verbaasd dat mijn dochtertje in bijna een jaar tijd van een klein hulpeloos mormeltje is uitgegroeid tot een dreumes die kan kruipen, korte zinnetjes begrijpt en langzaam maar zeker haar eigen willetje aan het vormen is.

Wat gaat het snel. Aan de ene kant vind ik zo jammer dat mijn dochtertje bijna geen baby meer is. Aan de andere kant weet ik dat er nog zo veel leuke fases aankomen, en daar heb ik ook echt heel veel zin in. Elke leeftijdsfase heeft zijn eigen bijzonderheden.

Bijzonderheden babyfase

In het eerste jaar van een kind gebeurt er heel veel. Een baby groeit naar verhouding ontzettend snel. Maar het ontwikkelt zich ook heel erg snel.

De eerste tijd na de geboorte doet een baby nog niet veel meer dan drinken en slapen. Na een paar weken al komt meestal het eerste lachje. Ik vond dat bij alle drie mijn kinderen een fantastisch moment!

Ik smolt helemaal weg, zo prachtig om contact te hebben met je baby. In de loop van het eerste jaar gaat de baby zijn eigen karaktertje vormen en gaat het ook steeds meer dingen begrijpen.

Dat dingen begrijpen vind ik echt superleuk. Zo heeft mijn oudste zoontje aan mijn dochtertje geleerd hoe ze ‘koppie stoot’ moet geven. Erg grappig!

De grove motoriek komt ook in sprongen. Eerst het hoofd optillen, dan draaien, zitten, kruipen en staan. Ik merkte bij mijn kinderen dat ze het fijn vonden toen ze konden kruipen en staan. Zo konden ze mooi de wereld ontdekken.

Ik vind dat ook zo schattig om te zien, zo’n kruipend luierkontje. Ze gaan overal naar toe, en alles wordt aan hun onderzoekende vingertjes onderworpen.

Deze fase vind ik niet altijd leuk, want je kan ze nog niet leren wat wel en niet mag. Mijn dochtertje zit overal met haar vingertjes aan. Haar broers zijn dan ook geregeld boos op haar omdat ze weer eens iets kapot heeft gemaakt wat zij gemaakt hebben.

Ook de fijne motoriek gaat letterlijk in sprongen vooruit. Als ze geboren zijn spartelen de armen en benen nog ontzettend ongecontroleerd. En als ik nu naar mijn dochtertje kijk wat ze allemaal kan…

Ze eet met haar handjes, en kan kleine dingetjes pakken. Ze ziet en ontdekt de kleinste details, wat niet altijd handig is als ik niet goed gestofzuigd heb ?

Bijzonderheden dreumesfase

Bij een dreumes gaat de ontwikkeling van de grove motoriek verder. Gemiddeld leert een kind ergens in de eerste maanden na zijn eerste verjaardag lopen.

Ook de fijne motoriek zal steeds beter gaan. Maar waar een kind ook duidelijk mee aan de slag gaat in dat tweede jaar is zijn taal. Door te wijzen op voorwerpen en het woord te noemen leer je hem de woorden.

Veel kinderen van deze leeftijd lopen er tegen aan dat ze dingen wel begrijpen maar dat ze zichzelf nog niet verstaanbaar kunnen maken. Door met je kindje babygebaren te doen kun je hem hiermee helpen en kun je vaak een hoop frustratie voorkomen.

Zelf vond ik de dreumestijd van mijn jongens echt heerlijk. Ze scharrelden lekker rond en gingen lekker op onderzoek uit. Maar tegelijkertijd zijn ze nog wel lekker klein, onschuldig en knuffelig.

Bijzonderheden peuterfase

Ik ben twee en ik zeg ‘nee’. Dat is een bekend gezegde. Mijn jongens konden er inderdaad wat van. Eén van mijn jongens had ook geregeld flinke driftbuien als het niet ging zoals hij dat wilde.

Kinderen maken zich op peuterleeftijd meer los van de ouders. Ze gaan op zoek naar wat ze zelf willen en waar de grenzen liggen. Daarom kunnen ze soms koppig en boos zijn.

Verder gaat de ontwikkeling van taal verder en ook de motoriek wordt verder verfijnd. Peuters van twee kunnen pittig zijn, maar ook erg leuk.

Ik vind het superleuk dat ze meer dingen gaan begrijpen en dat je ze dingen kan leren, zoals puzzelen of woordjes.

Je zou zeggen dat als je peuter drie is, dat het pittige eraf is, maar zelf vind ik eigenlijk dat er met drie nog even een schepje bovenop wordt gedaan.

Ik hoorde laatst iemand zeggen: ‘ik ben drie en ik wil de regie’. Dat vond ik een heel mooie uitspraak, en in ons geval klopt het wel.

Dit is echt een leeftijd waarbij je nooit ergens op tijd kunt komen, tenminste, ik vond het altijd een flinke uitdaging. Of de jongens hadden echt hun pet scheef en ze wilden absoluut niet meewerken, en dus was ik te laat.

En als ik dan een keertje dacht, ik begin op tijd, dan ineens werkten ze wel mee en was ik vervolgens veel te vroeg. Geen pijl op te trekken.

Oké ik moet toegeven, mijn oudste twee zitten qua leeftijd dicht op elkaar dus heb ik ook een tijd lang twee peuters in huis gehad. Twee keer zoveel drama, maar ook twee keer zoveel plezier.

Bijzonderheden kleuterfase

Kleuters worden zich langzamerhand steeds bewuster van hun wereld. Ze gaan vragen stellen en conclusies trekken. Kleuters zijn ook nog druk bezig met hun grove en fijne motoriek.

Het knippen, tekenen en schrijven gaat nog lekker hoekerig. Vooral de sociaalemotionele ontwikkeling wordt in deze leeftijdsfase beter ontwikkeld. Ze leren zich in te leven in gevoelens van anderen, en vriendjes worden op deze leeftijd ook belangrijk.

Ik ben met mijn jongens de laatste tijd bezig om ze te leren om een ander iets te gunnen. Als we een spelletje doen roepen ze allebei: ‘ik wil beginnen!’.

Ik vertel ze dan hoe het voelt als je een ander gunt dat hij mag beginnen. Ook merk je dat kinderen gaan nadenken wat anderen van hen vinden. Zo zegt mijn zoontje weleens: ‘mama, dat mag je niet tegen juf vertellen hoor.’

Ik vind dit echt een superleuke fase. Je kunt ze echt meenemen in de wereld zoals die is. Ze zijn ook lekker nieuwsgierig. De ontwikkeling gaat ook in deze fase nog steeds in sprongetjes.

De hersenen maken zich klaar voor bepaalde informatie. Wil je hem leren lezen, maar zijn hersenen staan open voor nieuwe dingen leren op sociaal gebied, dan zal je merken dat het leren lezen niet goed lukt.

Zo heeft mijn zoontje net een sprongetje gemaakt waardoor hij graag wil rekenen. Hoe leuk is het dan om met hem te gaan zitten om samen sommetjes te maken.

Je ziet de kwartjes vallen bij hem en zijn blijdschap als het hem gelukt is.

Bijzonderheden als je kind naar school gaat

Als de kleuterklas achter de rug is, komt er een fase dat er een wereld voor ze open gaat, hun wereld. Dat begint natuurlijk in groep 3, als ze leren lezen, schrijven en rekenen.

Ze zien zichzelf steeds meer als een onderdeel van hun groep. Ze leren over verantwoordlijkheden en zelfstandigheid. Ze worden zo groot, maar af en toe zijn ze nog heerlijk kind.

Mijn oudste zoontje zit nou in groep 3 dus we staan aan het begin van deze fase. Ik vind het fantastisch om te zien dat hij dingen kan gaan lezen en dat hij steeds meer na gaat denken over zijn handelen.

Ik vind het een leuke combinatie van groot worden en af en toe nog lekker klein op schoot willen zitten.

Kortom, elke fase heeft zo zijn eigen bijzonderheden. En hoewel het niet altijd makkelijk is, wil ik toch zeggen: geniet ervan! Maak foto’s, schrijf dingen op. Voor je het weet is het weer voorbij.

Geke Douw