Na de populaire Escape Room The Game spellen is er nu een nieuwe variant; namelijk Escape Your House. Dit is een familiespel dat ook met kinderen (adviesleeftijd vanaf 8 jaar) gespeeld kan worden. Het spel is al enorm populair en door de vakjury van de Speelgoed van het Jaar-verkiezing benoemd tot winnaar in de categorie familiespellen. Wij waren dus erg nieuwsgierig naar dit spel, eerder hebben we de puzzelvariant gespeeld waarbij de kinderen toch wat teleurgesteld waren en nu konden ze wel gewoon mee doen. Dit was ook hun eerste ervaring met een escape room. Maar dan gewoon thuis in eigen huis, en dat was al spannend genoeg voor ze…

Escape Your House

Het Super Stiekeme Spionnen Team is op zoek naar nieuwe spionnen, de kandidaten vallen bij voorkeur zo min mogelijk op zoals een onschuldig ogende familie of een vrolijke vriendengroep. Maar om zeker te weten dat de kandidaten geschikt zijn moeten ze een test doen en een missie oplossen… Je kruipt dus in de huid van de spionnen in een race tegen de klok om te ontsnappen. Je moet samenwerken om de puzzels op te lossen die in het hele huis zijn achtergelaten, zodat jullie uiteindelijk de ‘Meestersleutel’ voor het ‘Super Slot’ kunnen vinden! Worden jullie het nieuwe Spy Team waar het Super Stiekeme Spionnen Team naar op zoek is?

Het unieke van dit spel is dat je dit niet speelt aan de eettafel, maar je kriskras door het hele huis rent en antwoorden naar elkaar moet schreeuwen om zo de puzzels op te lossen… In het spel vind je 6 missies die circa een kwartier duren zodat je niet al na één keer uitgespeeld bent. Na de 6 missies gespeeld te hebben kun je het spel doorgeven aan iemand anders om te spelen doordat de materialen herbruikbaar zijn of opnieuw geprint kunnen worden. Of je speelt het gewoon nog een keer een poos later in de hoop dat de kinderen de antwoorden weer vergeten zijn…

Voorbereiding

Voordat je het spel gaat spelen moet je eerst wat voorbereidingen treffen. Je begint met het kiezen van 10 ruimtes om het spel te spelen; denk aan slaapkamers, keuken, toilet, badkamer, gang etc. Zijn er geen 10 ruimtes kun je bijvoorbeeld ook een deel woonkamer rondom de bank en een deel woonkamer rondom de eettafel aanwijzen. Wel is het belangrijk dat een deel van de kamers te bereiken zijn zonder dat je door een ‘gesloten’ ruimte moet.

Vervolgens leg je de opdrachtenkaarten en de antwoordenkaarten neer. Op de missiekaarten staat aangegeven waar je welke kaarten moet neerleggen. In sommige ruimtes komen meerdere opdrachtenkaarten te liggen en bij sommige kaarten horen er 4 antwoordkaarten; A, B, C en D waarvan er 3 een valsstrik zijn en 1 een sleutel van een deur. Dit neerleggen is de eerste keer even puzzelen, zo duurde het eventjes voor we zagen dat op de missiekaart stond aangegeven waar welke kaartjes moesten komen (stond niet duidelijk in de spelregels). Dit ging wel prima, en de kinderen hebben geholpen met het neerleggen.

Wel liep er iemand mee om even te controleren of alles goed lag. Tot slot bevestig je het superslot aan de voordeur en kun je beginnen. Ook handig om te weten; je hebt een batterij (speciale celbatterij) nodig voor het superslot, dit staat wel klein aangegeven op de doos maar hadden we natuurlijk niet gezien. Dus werd het even improviseren met een timer op de telefoon.

Het spel

Vervolgens begin je met de eerste opdracht te lezen, en de volgende, tot je bij een opdrachtenkaart komt met antwoordenkaarten. Het is dan puzzelen of je het antwoord al weet, of dat je nog verder moet zoeken. Zo was er een opdracht waarbij je vier fruitschalen nodig had, terwijl we er pas drie hadden gevonden en dus nog even verder moesten gaan voordat we deze vraag konden beantwoorden. De opdrachtenkaarten mogen de ruimte niet verlaten, dus om deze vraag te beantwoorden moet je goed kunnen communiceren en stonden we alle vier in een andere ruimte de antwoorden naar elkaar te ‘schreeuwen’.

Ook de ruimtes boven doen mee en de kinderen zaten helemaal in het spel dus werd er een paar keer heen en weer gerend over de trappen, ik ben benieuwd wat de buren gedacht hebben. ;-) In het begin vonden ze het spel nog wel een beetje spannend en wilde zoonlief ook niet helemaal mee doen, maar toen ze eenmaal door hadden hoe het spel ging deed hij heel enthousiast mee en wilde alle opdrachten voorlezen. Nadat we alle opdrachten goed hadden beantwoord en alle ‘sleutels’  hadden gevonden zodat we alle ruimtes hadden kunnen openen vonden we de laatste sleutel om het masterslot te kunnen openen. Helaas net buiten de tijd, maar dat maakte de pret er zeker niet minder om..

Onze ervaringen

Het grote voordeel van dit coöperatieve spel is dat je dit echt samen speelt en niet tegen elkaar. Er zijn dus geen winnaars of verliezers; je hebt hetzelfde doel namelijk ontsnappen. Voor kinderen is dit natuurlijk erg fijn. Ook was het fijn dat we dit gewoon in ons eigen huis kunnen spelen, in een bekende omgeving. Het spel zelf vonden ze namelijk al spannend genoeg. En ze weten zo ook alle ruimtes makkelijk te vinden. Wel is het advies minimaal 3 spelers, waardoor even een spelletje samen dus niet altijd haalbaar is.

De adviesleeftijd van het spel is vanaf 8 jaar, maar als je kind kan lezen zou je het eventueel ook al wel jonger kunnen doen. Er zitten eenvoudige opdrachten bij zoals; “Blijft deze kaart drijven” ja of nee waarbij je natuurlijk het experiment kan doen. Of mogen er dingen zoals op de bank staan, wat normaal natuurlijk niet mag. ;-) Ook zitten er raadseltjes of puzzels bij waarbij de kinderen moeten nadenken. Doordat het multiplechoiceantwoorden zijn weet je al wat de mogelijke antwoorden zijn.

Ook is het erg fijn dat er meerdere missies in het spel zitten; na de eerste missie wilden ze het liefste nog een keer het spel spelen. Daar was echter op dat moment niet zoveel tijd meer voor, ook vanwege de tijd die er nodig is vanwege de voorbereidingen.

Meer informatie vind je hier.

Speelgoed van het Jaar; Winnaar Familiespellen

Dit spel is ook ingestuurd voor Speelgoed van het Jaar en is een van de drie winnaars in de categorie Familiespellen. Het jury oordeel hierover luidt:

Bij deze escape room moeten de spelers uit hun eigen huis vluchten. In verschillende kamers worden aanwijzingen gelegd die nodig zijn om de raadsels op te lossen en uiteindelijk de code te kraken waarmee de spelers – hopelijk binnen de tijd – uit het huis kunnen ontsnappen voor het alarm afgaat. De aanwijzingen mogen niet verplaatst worden, waardoor het belangrijk is om onderling goed te communiceren.

De tijdsdruk zorgt voor spanning, die soms behoorlijk op kan lopen. Het spel vereist concentratie, probleemoplossend vermogen, vindingrijkheid, flexibel en logisch denken, goede communicatie en emotieregulatie (je hoofd koel houden).

Lees ook

Linda van Aken