Spelen of spelletjes spelen is niet alleen geschikt voor kinderen; ook voor volwassenen is het gezellig om af en toe een spelletje te spelen. Gezellig samen met vrienden, of tijdens een date night. Of ochtend zoals in het geval van mijn man en ik toen we dit spel speelden op een vrije dag, terwijl de kinderen op school zaten. ;-) Escape Room The Game; Puzzle Adventures is het nieuwste deel in de serie na de populaire Escape Room The Games van Identity Games om thuis te spelen. Dit combineert de fun van een escape room, maar dan met de populaire trend van het puzzelen afgelopen jaar. Het is dan ook niet voor niets één van de drie winnaars in de categorie Puzzels van Speelgoed van het Jaar.

Escape Room The Game; Puzzle Adventures Secrets of the Scientist

Identity Games Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist is een perfecte kruising tussen een Escape Room met de bijbehorende breinbrekers en de ouderwets bekende legpuzzel. Voor het spel staat aangegeven dat het 2,5 duurt dus we wilden zeker weten dat we alle tijd hadden. Toen we het spel begonnen hebben we een timer aangezet omdat we nieuwsgierig waren naar hoe lang we er over deden. En dit bleek net een kleine twee minuten langer te zijn dan de beschreven 2,5 uur. Je kan het spel ook echter prima spelen zonder een timer.

Je kan dit spel alleen spelen, maar samen is wel zo gezellig. Daarnaast is het soms ook wel fijn omdat iemand anders toch weer een andere kijk op de opdracht heeft en je dan verder komt. Het leeftijdsadvies is 16+ bleek ook zeer terecht, zowel vanwege de duur van het spel alsmede de moeilijkheidsgraad van de opdrachten. Voor sommige breinbrekers moet je echt heel logisch na kunnen denken.  Ondanks de Engelstalige titel is de speluitleg en de materialen met tekst ook in het Nederlands.

Secrets of the Scientist

Onderdeel van de Escape Room is een stukje storytelling, zodat je helemaal in het verhaal komt te zitten. In dit spel speel je een jonge rechercheur die naar een huis gestuurd wordt omdat er niets meer van de bewoonster wordt gehoord. Vervolgens ontdek je kamer voor kamer het mysterieuze huis in een poging om het raadsel op te lossen en er achter te komen hoe ze is vermoord.

Puzzelen

Spelen of spelletjes spelen is niet alleen geschikt voor kinderen; ook voor volwassenen is het gezellig om af en toe een spelletje te spelen. Gezellig samen met vrienden, of tijdens een date night. Of ochtend zoals in het geval van mijn man en ik toen we dit spel speelden op een vrije dag, terwijl de kinderen op school zaten ;-) Escape Room The Game; Puzzle Adventures is het nieuwste deel in de serie na de populaire Escape Room The Games van Identity Games om thuis te spelen. Dit combineert de fun van een escape room, maar dan met de populaire trend van het puzzelen afgelopen jaar. Het is dan ook niets een van de drie winnaars in de categorie Puzzels van Speelgoed van het Jaar. Escape Room The Game; Puzzle Adventures Secrets of the Scientist Identity Games Escape Room The Game: Puzzle Adventures - Secret of the Scientist is een perfecte kruising tussen een Escape Room met de bijbehorende breinbrekers en de ouderwets bekende legpuzzel. Voor het spel staat aangegeven dat het 2,5 duurt dus we wilden zeker weten dat we alle tijd hadden. Toen we het spel begonnen hebben we een timer aangezet omdat we nieuwsgierig waren naar hoe lang we er over deden. En dit bleek net een kleine twee minuten langer te zijn dan de beschreven 2,5 uur. Je kan het spel ook echter prima spelen zonder een timer. Je kan dit spel alleen spelen, maar samen is wel zo gezellig. Daarnaast is het soms ook wel fijn omdat iemand anders toch weer een andere kijk op de opdracht heeft en je dan verder komt. Het leeftijdsadvies is 16+ bleek ook zeer terecht, zowel vanwege de duur van het spel alsmede de moeilijkheidsgraad van de opdrachten. Voor sommige breinbrekers moet je echt heel logisch na kunnen denken.  Ondanks de Engelstalige titel is de speluitleg en de materialen met tekst ook in het Nederlands. Secrets of the Scientist Onderdeel van de Escape Room is een stukje storytelling, zodat je helemaal in het verhaal komt te zitten. In dit spel speel je een jonge rechercheur die naar een huis gestuurd wordt omdat er niets meer van de bewoonster wordt gehoord. Vervolgens ontdek je kamer voor kamer het mysterieuze huis in een poging om het raadsel op te lossen en er achter te komen hoe ze is vermoord. Puzzelen In iedere kamer zit er een legpuzzel; gelijk bij de eerste was het gelijk al even 'puzzelen'. Net zoals ieder andere puzzel begonnen we heel enthousiast met het sorteren van de kleine puzzelstukjes met de hoekjes en randjes en de middenstukjes. Daarna begonnen we met het leggen en kwamen we er al snel achter dat er meer dan vier hoekjes in de puzzel zaten en de puzzel verschillende hoeken heeft. Dat maakt het gelijk een stuk uitdagender. Terwijl de puzzel op zich al niet zo heel eenvoudig is met veel stukjes die op elkaar lijken en het echt even goed zoeken is waar welk stukje hoort. Soms is het ook even goed checken of de puzzelstukjes wel op de juiste plek zitten. Het leek zelfs even of er een paar stukjes overbleven. Later bleek dat we toch echt gewoon alle puzzelstukjes nodig hadden om de puzzel compleet te maken. Het puzzelen lijkt wel steeds makkelijker te gaan naar mate je vordert. Je weet steeds beter waar je op moet letten. We waren alleen al met het puzzelen gemiddeld 20 minuten bezig. Breinbrekers Vervolgens ga je aan de slag met de breinbreker. Aan de binnenkant van de flap van het vakje zit een verhaal dat behoort bij de puzzel van de kamer die je net hebt gelegd. Daar staat ook op of er nog andere materialen nodig zijn (en in het vakje zitten) om de oplossing te vinden. Het verhaal over de kamer eindigt met een hint om de juiste oplossing te vinden waarmee je de volgende kamer binnen komt. Het niveau van de breinbrekers begint vrij makkelijk maar wordt daarna wat uitdagender. Het is vooral een combinatie van ruimtelijk inzicht, een beetje rekenen en logisch denken. Sommige lijken eenvoudig, maar blijk je toch wat meer te moeten doordenken. Mocht het je toch niet lukken om de oplossing te vinden dan kan je achterop de speluitleg een aantal hints vinden. Voor iedere breinbreker zijn er twee hints; de eerste wat algemeen om je een duwtje in de juiste richting te duwen. En de tweede al iets concreter mocht je toch wat meer hulp nodig hebben. Voordat je begint krijg je een aantal fiches; deze kan je inzetten in ruil voor een hint mocht je na afloop nieuwsgierig zijn naar hoe je het hebt gedaan. Code ontcijferen Om de juiste code te ontcijferen met de decoder waarmee je de volgende kamer kan openen heb je ook echt alle materialen nodig. Bij de eerste puzzel was het er even in komen en hadden we een oplossing die gelijk ook 'goed' bleek te zijn. Later kwamen we er echter achter dat het wel de juiste combinatie was om een ander vakje te openen, maar bleek later dat we een kamer hadden overgeslagen. Die hebben we op het einde toch moeten leggen om de laatste oplossing te vinden. Als je de opdracht hebt ontrafeld kom je uit bij een viercijferige code met cijfers tussen de 1 en 6. Deze moet je vervolgens op de juiste manier neerleggen op het codeerwiel met A, B, C en D. Vervolgens moet je de rekensom maken en de cirkel een aantal keer draaien met de klok mee of tegen de klok in (positief of negatief). Aan de rand zitten een aantal uitsparingen waarmee je kan ontcijferen welk vakje je vervolgens moet open maken. Dit bestaat uit vier elementen; namelijk de vorm, kleur, lijnsymbool en lijnkleur. Als deze kloppen dan weet je zeker dat je de juiste code hebt en kan je de volgende kamer kan openen om zo verder te gaan om het mysterie te ontrafelen totdat je alle zes de vakjes hebt geopend en de puzzel compleet is en het mysterie opgelost. Meer informatie vind je hier. Winnaar Speelgoed van het Jaar Puzzels Dit spel is een van de drie winnaars in de nieuwe speciale thema categorie Puzzels van Speelgoed van het Jaar. Vanwege de populariteit van de puzzels het afgelopen jaar is dit jaar dit thema toegevoegd. De eerste legpuzzel is bedacht door de Engelsman John Spilsbury en verscheen rond 1760. Het was een kaart van Europa en de houten stukken hadden de vorm van de verschillende landen. De puzzel was dus vooral bedoeld als topografieles! Later werden er ook door anderen puzzels gemaakt. Ze werden moeilijker, kregen kleinere stukjes en werden minder duur doordat ze meestal van karton werden gemaakt. Nu gaat het bij puzzels niet meer alleen om de afbeelding. Er zijn allerlei nieuwe uitdagingen bedacht, zoals 3D puzzels of puzzels waarbij het gaat om wat de mensen op de puzzel zien. Helemaal nieuw dit jaar: escaperoom puzzels. Daarin los je het mysterie alleen op als je de puzzel op de juiste manier in elkaar zet. Zo is er is voor iedere leeftijd wel een puzzel! In het jury rapport wordt er het volgende over gezegd; De Puzzle Adventures game is een escape room spel, gecombineerd met een legpuzzel. Het bevat verder een decoder en een doos met zes vakjes met daarin opdrachten en aanwijzingen. De legpuzzel laat de plek zien waar het avontuur plaatsvindt en moet als eerste gemaakt worden. Vervolgens kan begonnen worden met het oplossen van het raadsel uit het eerste vakje. Met behulp van de decoder kan de gevonden code gecontroleerd worden en wordt duidelijk welk vakje vervolgens geopend moet worden. De onderdelen zijn mooi vorm gegeven en geven een gevoel van mysterie aan het spel. De opdrachten/puzzels zijn redelijk pittig en bieden voldoende uitdaging, ook voor volwassenen. Het spel vraagt om probleemoplossend vermogen, creativiteit, ‘out of the box’ denken en logisch redeneren. Ook is het belangrijk om goed met elkaar te communiceren en samen te werken. Meer informatie vind je hier. Lees ook Escape Room spellen voor thuis

In iedere kamer zit er een legpuzzel; bij de eerste was het meteen al even ‘puzzelen’. Net zoals ieder andere puzzel begonnen we heel enthousiast met het sorteren van de kleine puzzelstukjes met de hoekjes en randjes en de middenstukjes. Daarna begonnen we met het leggen en kwamen we er al snel achter dat er meer dan vier hoekjes in de puzzel zaten en de puzzel verschillende hoeken heeft. Dat maakt het een stuk uitdagender.

Terwijl de puzzel op zich al niet zo heel eenvoudig is met veel stukjes die op elkaar lijken en het echt even goed zoeken is waar welk stukje hoort. Soms is het ook even goed checken of de puzzelstukjes wel op de juiste plek zitten. Het leek zelfs even of er een paar stukjes overbleven. Later bleek dat we toch echt gewoon alle puzzelstukjes nodig hadden om de puzzel compleet te maken. Het puzzelen lijkt wel steeds makkelijker te gaan naar mate je vordert. Je weet steeds beter waar je op moet letten. We waren alleen al met het puzzelen gemiddeld 20 minuten bezig.

Breinbrekers

Vervolgens ga je aan de slag met de breinbreker. Aan de binnenkant van de flap van het vakje zit een verhaal dat behoort bij de puzzel van de kamer die je net hebt gelegd. Daar staat ook op of er nog andere materialen nodig zijn (en in het vakje zitten) om de oplossing te vinden. Het verhaal over de kamer eindigt met een hint om de juiste oplossing te vinden waarmee je de volgende kamer binnenkomt. Het niveau van de breinbrekers begint vrij makkelijk maar wordt daarna wat uitdagender. Het is vooral een combinatie van ruimtelijk inzicht, een beetje rekenen en logisch denken. Sommigen lijken eenvoudig, maar blijk je toch wat meer te moeten doordenken.

Mocht het je toch niet lukken om de oplossing te vinden dan kun je achterop de speluitleg een aantal hints vinden. Voor iedere breinbreker zijn er twee hints; de eerste wat algemeen om je een duwtje in de juiste richting te duwen. En de tweede al iets concreter mocht je toch wat meer hulp nodig hebben. Voordat je begint krijg je een aantal fiches; deze kun je inzetten in ruil voor een hint mocht je na afloop nieuwsgierig zijn naar hoe je het hebt gedaan.

Code ontcijferen

Om de juiste code te ontcijferen met de decoder waarmee je de volgende kamer kunt openen heb je ook echt alle materialen nodig. Bij de eerste puzzel was het er even in komen en hadden we een oplossing die ook ‘goed’ bleek te zijn. Later kwamen we er echter achter dat het wel de juiste combinatie was om een ander vakje te openen, maar bleek later dat we een kamer hadden overgeslagen. Die hebben we op het einde toch moeten leggen om de laatste oplossing te vinden.

Als je de opdracht hebt ontrafeld kom je uit bij een viercijferige code met cijfers tussen de 1 en 6. Deze moet je vervolgens op de juiste manier neerleggen op het codeerwiel met A, B, C en D. Vervolgens moet je de rekensom maken en de cirkel een aantal keer draaien met de klok mee of tegen de klok in (positief of negatief). Aan de rand zitten een aantal uitsparingen waarmee je kan ontcijferen welk vakje je vervolgens moet open maken. Dit bestaat uit vier elementen; namelijk de vorm, kleur, lijnsymbool en lijnkleur.

Als deze kloppen dan weet je zeker dat je de juiste code hebt en kun je de volgende kamer openen om zo verder te gaan om het mysterie te ontrafelen totdat je alle zes de vakjes hebt geopend en de puzzel compleet is en het mysterie opgelost.

Meer informatie vind je hier.

Winnaar Speelgoed van het Jaar Puzzels

Dit spel is één van de drie winnaars in de nieuwe speciale themacategorie Puzzels van Speelgoed van het Jaar. Vanwege de populariteit van de puzzels het afgelopen jaar is dit jaar dit thema toegevoegd. De eerste legpuzzel is bedacht door de Engelsman John Spilsbury en verscheen rond 1760. Het was een kaart van Europa en de houten stukken hadden de vorm van de verschillende landen. De puzzel was dus vooral bedoeld als topografieles!

Later werden er ook door anderen puzzels gemaakt. Ze werden moeilijker, kregen kleinere stukjes en werden minder duur doordat ze meestal van karton werden gemaakt. Nu gaat het bij puzzels niet meer alleen om de afbeelding. Er zijn allerlei nieuwe uitdagingen bedacht, zoals 3D-puzzels of puzzels waarbij het gaat om wat de mensen op de puzzel zien. Helemaal nieuw dit jaar: escaperoompuzzels. Daarin los je het mysterie alleen op als je de puzzel op de juiste manier in elkaar zet. Zo is er is voor iedere leeftijd wel een puzzel!

In het jury rapport wordt er het volgende over gezegd:

De Puzzle Adventures game is een escaperoomspel, gecombineerd met een legpuzzel. Het bevat verder een decoder en een doos met zes vakjes met daarin opdrachten en aanwijzingen. De legpuzzel laat de plek zien waar het avontuur plaatsvindt en moet als eerste gemaakt worden. Vervolgens kan begonnen worden met het oplossen van het raadsel uit het eerste vakje. Met behulp van de decoder kan de gevonden code gecontroleerd worden en wordt duidelijk welk vakje vervolgens geopend moet worden.

De onderdelen zijn mooi vormgegeven en geven een gevoel van mysterie aan het spel. De opdrachten/puzzels zijn redelijk pittig en bieden voldoende uitdaging, ook voor volwassenen. Het spel vraagt om probleemoplossend vermogen, creativiteit, ‘out of the box’ denken en logisch redeneren. Ook is het belangrijk om goed met elkaar te communiceren en samen te werken.

Meer informatie vind je hier.

Lees ook

Linda van Aken