Skip to Content

Wat zijn voorbeelden van sociale vaardigheden? En hoe deze stimuleren?

Wat zijn voorbeelden van sociale vaardigheden? En hoe deze stimuleren?

Sociale vaardigheden: we horen er vrij veel over als we het over de ontwikkeling van onze kinderen hebben. Maar wat moeten we nu eigenlijk precies verstaan onder sociale vaardigheden? En hoe kunnen we onze kinderen stimuleren bij de ontwikkeling van deze vaardigheden?

Wat zijn sociale vaardigheden?

Sociale vaardigheden hebben alles te maken met hoe je omgaat met anderen. Dit is niet alleen hoe je met ze praat, maar ook hoe je andere mensen weet te beoordelen en hoe je ze kunt beïnvloeden. Dit heb je heel erg nodig om zo goed te kunnen functioneren binnen de maatschappij, maar ook veel dichter bij jezelf.

Want je moet immers ook goed weten om te gaan met je persoonlijke relaties. Je zult in je leven vaak met andere mensen te maken hebben en goed met hen om kunnen gaan is dan ook heel belangrijk. Denk alleen al aan een relatie met iemand kunnen aangaan, maar ook op school of in je werk. 

Twee soorten sociale vaardigheden

Eigenlijk zou je een tweedeling kunnen maken. Aan de ene kant gaat het namelijk om inzicht hebben in de ander en aan de andere kant hoe je omgaat met de ander. 

Voorbeelden van sociale vaardigheden

Om een aantal voorbeelden te geven:

  • Je in kunnen leven in de ander
  • Om kunnen gaan met emoties
  • Goed kunnen luisteren naar de ander
  • Ruzies bij kunnen leggen 
  • Voor jezelf durven en kunnen opkomen
  • Makkelijk even een praatje houden
  • Maar ook een gesprek op gang kunnen houden
  • Interesse tonen in de ander
  • Rekening houden met de ander
  • Nee kunnen zeggen
  • Kunnen omgaan met kritiek
  • Hulp durven vragen
  • Jezelf op een positieve manier laten zien
  • Weten wat gewenst gedrag is/zich aan regels kunnen houden
  • Initiatief durven nemen
  • Zelfbeheersing

Gevolgen als sociale vaardigheden slecht zijn

Een kind met minder goed ontwikkelde sociale vaardigheden zal minder lekker in zijn vel zitten. Hij kan immers niet goed in de groep meedraaien. Ze kunnen bijvoorbeeld het gewenste gedrag niet laten zien en dus zich niet aan de regels houden.

Dit hoeft geen onwil te zijn, het kan ook zo zijn dat het kind dit werkelijk niet begrijpt. Ze kunnen verlegen zijn of zelfs sociale angsten hebben. Of ze zijn juist snel boos. Een kind kan de vaardigheden nog echt niet hebben en moet dus nog gewoon meer gestimuleerd worden.

Maar het kan ook zo zijn dat het kind het niet juist weet toe te passen of zelfs wel de vaardigheden heeft, maar dit gewoon niet toepast. In het laatste geval zal je een kind dus anders moeten benaderen. Hierbij zal het om de motivatie gaan en niet om de vaardigheid zelf!

Geef je kind zelfvertrouwen

Natuurlijk leert je kind door te doen. En door een positief zelfbeeld te hebben. Laat je kind dus vooral merken dat hij ertoe doet en goed is zoals hij is. Dat er van hem gehouden wordt. En wees positief in je benadering.

Een kind met een goed gevoel over zichzelf zal zichzelf niet klein houden, maar durven staan voor zichzelf. En zal ook niet anderen hoeven kleineren om zichzelf beter te voelen! Leer je kind ook om zijn grenzen aan te kunnen en durven geven. Is je kind zekerder van zichzelf, dan zal dit al makkelijker gaan!

Leren omgaan met emoties

Leer je kind omgaan met emoties door deze te benoemen. Zie je dat iemand huilt of boos is, praat er dan over waarom dat zo is. Dat hoeven helemaal geen zware gesprekken te zijn. Gewoon even benoemen waarom iemand bang is (de hond blafte heel hard en nu is hij bang…) is al een mooi begin.

Dit kan ook bij je kind zelf. Huilt hij omdat hij bang is, dan kun je dat ook benoemen. Zo leert hij zijn gevoelens te kunnen verwoorden/benoemen.

Een stap verder is met hem praten over de gevoelens van een ander (of hemzelf). Dan ga je met hem in gesprek en vraag je waarom hij denkt dat zijn zusje moet huilen. Of bij een ruzie of hij snapt waarom de ander boos is.

Inleven in de ander

En daarmee kom je dan ook uit op het inleven in de ander. Je kunt boekjes lezen die over dit soort onderwerpen gaat, zodat hij nog meer hiermee traint. En probeer dit dan ook eens met hem te benoemen. Dus niet alleen lezen, maar er ook over napraten.

Lekker spelen met anderen

Uiteraard valt en staat alles met ook echt omgaan met anderen. Je zult toch in de praktijk moeten oefenen, nietwaar? Laat je kind dus lekker spelen en ervaringen opdoen met omgaan met andere mensen (en dieren…). Ruzie maken, samen spelen en later samenwerken, mooie gesprekken voeren. Het hoort allemaal bij sociaal sterk zijn. 

Wat zijn de gevolgen van je daden

Het is ook belangrijk dat je kind leert wat de gevolgen van zijn daden zijn. Hier kan je over lezen of bespreek het eens. Maar gebruik ook de praktijk. Als je zoon of dochter bijvoorbeeld iets heeft afgepakt van een ander, dan is de ander boos en wil niet meer met hem spelen. Was dat het waard? Was dit wat hij wilde bereiken? Hoe zou hij het de volgende keer beter kunnen doen?

Jij bent het goede voorbeeld

En ja, zoals altijd ben jij het grote voorbeeld voor je kind. Benoem waarom je iets doet en ga zelf ook op de juiste manier om met anderen. En met je eigen gevoel. Vertel maar dat je pijn hebt in je arm en dat je daarom even liep te mopperen toen je iets pakte, bijvoorbeeld.

Maar ook dat je even je moeder belt omdat je haar zo mist of omdat oma jullie zo mist. Dat jullie even op bezoek gaan bij opa, omdat hij daar zo blij van wordt. 

Trainingen

Heeft je zoon of dochter echt problemen op dit gebied, dan kan het raadzaam zijn om een training te laten volgen. Deze trainingen worden zowel individueel als groepsgewijs aangeboden.

Waarschijnlijk zal je al in gesprek op school zijn en hebben zij kennis op dit gebied. Waar je een geschikte cursus zou kunnen vinden, bijvoorbeeld. Anders kan je ook informeren bij het Centrum voor Jeugd en Gezin. 

Wil Cats
Volg me via:
Latest posts by Wil Cats (see all)