Als je kind voor de eerste keer een speelafspraak bij jullie thuis heeft met een ander kind is dit weer een nieuwe mijlpaal in zijn of haar leven. En al helemaal als je kind bij een ander kind thuis gaat spelen.
Welke ongeschreven regels gelden hier eigenlijk voor en aan welke speelactiviteiten kun je denken? Ik vertel je graag over wat ik het afgelopen jaar heb geleerd van de speelafspraak van onze oudste.
Eerste speelafspraak
Wie weet is het de eerste schooldag al raak: je kind komt uit school en vraagt meteen of Piet of Anna mag komen spelen bij jullie.
Er zijn ook kinderen waarbij het een tijdje duurt, maak je in dit geval geen zorgen: elk kind is anders en bij iedereen zal er vast en zeker een vriendje komen spelen.
Afspraken maken met de ouders van het vriendje
Als je kind met een ander kind wil spelen is het fijn als je de ouder van het andere kind even aanspreekt en nummers uitwisselt. Scan dus het schoolplein en kijk even door wie het vriendje opgewacht wordt. Als het uitkomt om te spelen, spreek dan meteen een eindtijd af en vraag of het kind opgehaald kan worden.
Hoe lang duurt de afspraak?
Gemiddeld duurt een speelafspraak 1.5 tot 2 uur, langer kan natuurlijk maar vooral jongere kinderen zijn na 2 uur door hun energie heen en dan is aardig doen of samenspelen vaak een te grote opgave.
Door het korter af te spreken houd je de sfeer gezellig en zwaai je het vriendje óók gezellig uit. En daarnaast wil je waarschijnlijk het eten op tijd op tafel kunnen zetten, waardoor je na de speelafspraak daar alle tijd voor hebt.
Wat te doen tijdens speelafspraakje bij je thuis
Nadat schoenen, tassen en jassen gedropt zijn is het eerst tijd om gezellig wat te drinken met wat fruit of een koekje erbij. Een leuk moment om het vriendje beter te leren kennen en de schoolochtend of middag door te spreken met elkaar.
Wie wil er iets over vertellen en wat was er leuk vandaag? Vooral als je kind niet zo veel over school vertelt, is het een kans als het vriendje ineens vertelt over de helpers die de juf vandaag naast zich had of de werkjes die ze deze week maken.
Afspraken maken waar we spelen
Als het drinken en eten op is, kun je afspreken waar ze spelen. Is dit bij jou alleen binnen en beneden of is het hele huis beschikbaar? In veel gezinnen zijn de slaapkamers geen speelplek en anders in ieder geval niet de ouderslaapkamer.
Bij mooi weer is het fijn als ze lekker buiten spelen en zich daar vermaken. Door het op 1 centrale plek te houden houd je goed zicht en voorkom je ook dat er overal wat in huis ligt en het één ontplofte boel is als de speelafspraak afgelopen is.
Iets kiezen om mee te spelen
Vooral bij jongere kinderen zie je dat ze kort en geconcentreerd met iets kunnen spelen. Ze zijn op ontdekkingstocht en vinden alles interessant.
Dus eerst eens kijken wat er in de speelgoedlade beneden zit en het liefst alles hieruit halen en op de grond kieperen, daarna willen ze kleien en stallen alle kleipotjes netjes uit, dan vragen ze heel lief of je de verf en kwasten kan pakken en kan de tent ook uit de schuur opgezet worden?
Door ze met iets te laten spelen en dit eerst op te laten ruimen, stel je grenzen maar houd je het spelen ook leuk. Want hoe leuk het in eerste instantie ook lijkt, als er van alles op de grond ligt missen de kinderen ook het overzicht om nog tot spel te komen.
Zelf vind ik het leuk om eerst met de Duplo of Playmobil mee te spelen en als ze lekker bezig zijn, een foto te maken en dit aan de ouders van het vriendje door te appen. Het fijnst is als ze zelfstandig kunnen spelen, door bijvoorbeeld te knutselen of te bouwen.
Je kunt al wat knutselspullen op de tafel klaarzetten met daarbij de lijm, schorten, schaartjes en stickers met daarbij een muziekje op de achtergrond.
Laat ze spelen met iets waarvan je weet dat je kind dit leuk vindt om te doen: met de Lego, het poppenhuis, klei, auto’s, paarden of Playmobil. Zet breekbaar en speelgoed waar je zuinig op bent even op je eigen slaapkamer.
Meer tips vind je hier.
Ophalen aan de ouder van het speelvriendje vragen
Vraag de ouder van het wie het kind komt spelen of deze hem of haar kan komen ophalen. Zo voorkom je dat je als een taxi naar de ander rijden moet en daarbij zelf in het spitsuur thuis tijd te kort komt.
Zeker als je nog meer jongere kinderen hebt, is het prettig als ze opgehaald worden. Je kunt nog een kopje thee of koffie drinken met de ander als je dit fijn vindt, vaak houd je zo leuke contacten aan een speelafspraak over.
Nog wat tips
Je kind moet leren dat als het afgesproken heeft met Pietje, het niet ook met Jantje en Kees kan spelen. Tussen de middag of voor schooltijd kun je vragen of je kind met iemand wil spelen en moedig aan om dit als kinderen zelf af te spreken en kort te sluiten.
Zeker nu we als ouders appen, kan het zijn dat je al een hele weekplanning hebt met speelafspraken, die je als ouders onderling maakt.
Als het dan woensdag is, blijkt je kind niet lekker of te moe te zijn om te spelen en zeg je die ander af (wat rot is, want het kind en de ouder zijn teleurgesteld) of je zet door en je kind is zo oververmoeid dat het een lange speelafspraak kan worden met veel ruzie of het in slaap komen ’s avonds lastig is.
Het is beter om het meteen bij het speelplein af te spreken en het per dag te bekijken. Uitzonderingen kunnen natuurlijk, als de moeder van het vaste vriendje ineens een vergadering heeft of naar de tandarts moet en vraagt of hij mag komen spelen dan kan dit voor een keer natuurlijk best.
App 1 of 2 foto’s en vertel kort hoe het gaat, grote kans dat je het zelf ook prettig vindt als je even hoort van de andere ouder hoe je kind speelt.
Krijg je vaak hetzelfde kind op speelafspraak? Vraag of je kind ook een keertje daar thuis mag spelen. Kinderen leren veel van bij iemand anders thuis spelen en zo voorkom je ook irritaties dat er altijd bij jou gespeeld ‘moet’ worden.
Sociale vaardigheden
- Sociale vaardigheden kind
- Kind leren omgaan met emoties
- Weerbaarheidstraining kinderen
- Weerbaarheid oefeningen kind
- Thomas Gordonmethode
- Helpende gedachten
- Kanjertraining
- Rots & Water training
- Spelletjes sociale vaardigheden stimuleren
- Spelen met poppen empathie stimuleren
- Kind leren omgaan winnen en verliezen
- Basisbehoefte kinderen
- Speelafspraak / playdate na school
- Vriendschap kinderen
- Denkbeeldig vriendje
- Kind heeft geen vrienden
- Vriendenboekjes
- Groepsdruk school
- Sociale achterstand na corona
- Tafelmanieren & Gezellig aan tafel
- Etiquette regels kinderen
- Wel of geen u zeggen tegen ouders
- Levenslessen om kinderen mee te geven
- Kindvriendelijke scheldwoorden & alternatieven
- Kennismakingsspelletjes
- IJsbrekers spelletjes & activiteiten
- Veelgestelde vragen van kinderen
- Onderwerpen gespreksstarters
- Sociaal-emotionele ontwikkeling kind
- Sociaal-emotionele ontwikkeling 0 – 6 jaar
- Sociaal-emotionele ontwikkeling 6 – 12 jaar
- Sociaal-emotionele ontwikkeling 12 – 18 jaar
- BSO: Diverse varianten naschoolse opvang voor schoolkinderen - 22 August 2024
- 37 Babyshower spelletjes & activiteiten; van opdrachten tot raadspelletjes of creatieve herinneringen - 18 February 2024
- Zwangerschap geheim houden en verbergen - 1 October 2023