Skip to Content

Fietsverlichtingcontrole op school in de winter

Fietsverlichtingcontrole op school in de winter

Ieder jaar zetten vrijwilligers zich aan het begin van de winter in voor fietsverlichtingscontroles, dit kunnen ouders zijn, vrijwillige brandweer of politie. Het doel hiervan is om het bewustzijn te vergroten over het belang van goede fietsverlichting en daardoor veiligheid in het verkeer.

Waarom fietsverlichting belangrijk is

Op de fiets is goede zichtbaarheid van levensbelang, vooral wanneer de wintertijd ingaat en het vroeger donker wordt. Een kwart van alle fietsongelukken gebeurt namelijk in het donker. Een fietslichtactie op school is een preventieve maatregel om ervoor te zorgen dat fietsers veilig over straat gaan. Het doel is om mensen bewust te maken van het belang van goede fietsverlichting voor hun eigen veiligheid.

Fietslichtactie

De fietslichtactie is voor iedereen, omdat niemand veilig fietst in het donker zonder goede verlichting. Het kan plaatsvinden op diverse locaties, zoals in de buurt, op een sportclub, in een drukke winkelstraat. Ook zijn er steeds meer scholen die dit zelf organiseren en vrijwilligers vragen om de fietsen van de kinderen in de bovenbouw te controleren.

De actie kan op een zelfgekozen datum worden georganiseerd, maar uiterlijk voor half januari. Dit sluit aan bij de landelijke ‘Ik val op’-campagne.

Veilig Verkeer Nederland biedt het actiepakket gratis aan en vraagt actiegroepen om feedback via een vragenlijst. Deze informatie is cruciaal voor het verbeteren van de fietslichtactie en het behouden van de gratis beschikbaarstelling van het actiepakket.

Het actiepakket bevat diverse materialen, waaronder markers, een checklist voor fietsverlichting, sleutelhangers, een gepersonaliseerde poster, en zelfs een chocoladereep van Tony Chocolonely.

Checklist fietsverlichting

Fietsverlichting

Indien de fiets is uitgerust met vaste verlichting, dienen de fietslampen te voldoen aan de volgende voorschriften:

  1. Wit of geel licht aan de voorzijde.
  2. Rood licht aan de achterzijde.
  3. De lampen moeten recht naar voren of naar achteren schijnen.
  4. Knipperende lampen zijn niet toegestaan.

Indien de fiets voorzien is van afneembare lampjes op de fiets, gelden alternatieve voorschriften:

  1. Wit of geel licht aan de voorzijde.
  2. Rood licht aan de achterzijde.
  3. De lampjes moeten recht naar voren of naar achteren schijnen.
  4. De lampjes dienen duidelijk zichtbaar te zijn, zonder enige obstructies.
  5. Knipperende lampjes zijn niet toegestaan.
  6. Je mag de losse lampjes bevestigen aan de kleding of op uw tas.
  7. Bevestiging op het bovenlichaam is toegestaan (alleen rug en borst). Het is niet toegestaan lampjes op het hoofd, de armen of benen te bevestigen.
  8. Extra verlichting, zoals spaakverlichting of meer dan 1 koplamp op een tweewieler, is niet toegestaan.

Reflectoren

Voor een fiets gelden de volgende regels met betrekking tot reflectoren:

  1. Een rode reflector aan de achterkant van de fiets, zonder driehoekige vorm.
  2. Witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden.
  3. Vier (amber)gele reflectoren op de trappers.
  4. Het gebruik van spaakreflectoren, reflectoren die in de lengte aan een spaak zijn bevestigd, is niet toegestaan.

Extra aandachtspunten

Op de volgende punten kan je eveneens letten tijdens de controle (niet verplicht maar wel extra veilig):

  • Losse lampjes mogen wel, maar zorg dat ze goed zichtbaar zijn.
  • Indien van toepassing: de dynamo werkt goed.
  • Bedrading is goed vastgezet of weggewerkt in het frame.
  • Een witte reflector aan de voorkant van de fiets of geïntegreerd in de koplamp.
  • Lampjes mogen niet knipperen.
  • Check ook meteen of de remmen nog goed werken

Feiten en Cijfers

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 59% van de fietsers geen of onvoldoende fietsverlichting gebruikt. Wat nog zorgwekkender is, is dat 4 op de 10 fietsers hun fietsverlichting niet direct repareert wanneer deze niet naar behoren werkt.

Deze cijfers vormen een schril contrast met het bewustzijn van het gevaar, aangezien 95% van de fietsers aangeeft zich bewust te zijn van de risico’s die gepaard gaan met onvoldoende verlichting. Het belang van directe reparatie en het regelmatig controleren van fietsverlichting kan niet genoeg benadrukt worden om de veiligheid van fietsers in het verkeer te waarborgen.

Met de fietsverlichtingscontrole op scholen en andere locaties dragen vrijwilligers bij aan de verkeersveiligheid. Het actiepakket, de checklist, en de positieve insteek maken het organiseren van de fietslichtactie toegankelijk en effectief. Het is een gezamenlijke inspanning om ervoor te zorgen dat meer fietsers veilig en goed verlicht de weg op gaan.

Linda van Aken