Wanneer er te weinig ruimte is in de keuken om je spullen kwijt te kunnen kun je natuurlijk een keuken kopen. Het kan een mooie investering zijn in de woning en daarbij lost het vaak makkelijk het probleem op met betrekking tot opbergruimte.
Toch zijn er meer manieren om de keukenkastjes dusdanig te organiseren, zodat je niet gedwongen bent een nieuwe keuken te kopen.
Grote boodschappen
Iedereen weet dat het aanschaffen van grote hoeveelheden aanzienlijk kan schelen in kosten ten opzichte van ‘kleine boodschappen‘ doen. Dan is het wel wenselijk om bij thuiskomst niet met ruimtegebrek te zitten omdat tassen anders maar ingepakt op een stoel of het aanrecht verdwijnen.
Vandaar dat ik je ga vertellen hoe je ervoor zorgt dat je altijd je boodschappen kwijt kan, én ook nog alles weet te vinden.
Logische plek
In een keuken zijn altijd bepaalde plekken waar we standaard het eerst kijken voor zowel bestek, als borden, glazen, mokken en eigenlijk alles wat er in een keuken te vinden is. Zo zit er onder de gootsteen vaak een prullenbak, en in de lade bij het fornuis vaak het keukengerei.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat bepaalde voorwerpen in de keuken een ‘logische’ plek horen te hebben. Bij het gasfornuis wordt eten gemaakt, en dus is het handig dat alle spatels, lepels en messen hier in de buurt liggen.
Denk dus goed na over welke spullen je op welk moment wil gebruiken, en welke plek in de keuken dus de beste bestemming is.
Als we het hebben over voorraadkasten moet je rekening houden met houdbaarheid. In de supermarkt staan de producten waarvan als eerste hun houdbaarheid verstrijkt altijd voorin de schappen. Pas dit ook toe in je eigen kasten.
Daarnaast is het handig de producten die al open zijn, zoals een pak pasta, rijst of crackers, niet tussen de voorraden te leggen om te voorkomen dat je met 2 geopende verpakkingen komt te zitten. Hierdoor worden producten slecht en dat is zonde.
Hoe moet ik beginnen?
Inventariseer eerst eens wat er allemaal in de keukenkast staat. Wanneer je een duidelijk overzicht hebt over je spullen, kun je namelijk gaan nadenken over de meest praktische indeling.
Het is ook een aanrader om dit als uitgangspunt te hanteren: praktisch. In de keuken gebeurt een hoop, en soms heb je geen tijd om elke keer te zoeken als je iets nodig hebt.
Een goed begin is het halve werk, dus zorg dat de voorbereiding strak is, want alleen dan kun je het optimale uit je keukenkastjes halen. Je kunt je hierbij laten inspireren door een Keuken van Superkeukens.nl.
Om een lang verhaal kort te maken
Een ‘goed georganiseerde keuken’ betekent voor iedereen wat anders, omdat iedereen anders is ingesteld. De één zet alle kruiden op volgorde en zet verschillende maten borden in de kast op elkaar, terwijl de ander alle kruiden in een lade gooit maar het servies keurig van klein naar groot gesorteerd heeft staan.
Het belangrijkste is om onderaan de streep het maximale uit de opbergruimte te halen, ongeacht wat je erin opbergt. Denk er goed over na waarvoor je de keuken gebruikt, wees creatief, en dan komt het helemaal goed.
Huishouden
- Huishouden makkelijker maken
- Taakverdeling huishouden man & vrouw
- Huishouden & opvoeding combineren
- Klusjes voor kinderen
- Gote schoonmaak tips & hacks
- Keuken opruimen tips
- Keukenkastjes organiseren
- Kledingkast organiseren kleding opbergen
- Badkamer schoonmaken tips
- Speelgoed schoonmaken
- Badspeelgoed schoonmaken
- LEGO schoonmaken
- Air-up schoonmaken
- Stinkende luieremmer schoonmaken
- Gouden sieraden schoonmaken
- Vlekken bank schoonmaken
- Vlekken verwijderen kleding
- Bellenblaas vlekken verwijderen kleding
- Geur schone was
- Kinderkleding wassen
- Babykleding wassen eerste keer
- Stinkende sportkleding wassen
- Barbie haar wassen
- Besparen wasmachine
- Gemiddeld energie verbruik
- Huis warm houden winter
- Schimmel in huis
- Klusjes in en om het huis
- Baby en vader fotoshoot ideeën - 13 November 2024
- Technisch speelgoed voor peuters, kleuters en kinderen - 12 November 2024
- Aesthetic laptop achtergronden - 11 November 2024