Skip to Content

Activiteiten kinderopvang kinderen 0 tot 2 jaar

Activiteiten kinderopvang kinderen 0 tot 2 jaar

In de kinderopvang is het van groot belang dat er activiteiten worden georganiseerd die aansluiten bij de ontwikkeling en behoeften van kinderen. Voor kinderen van 0 tot 2 jaar is het belangrijk dat activiteiten gericht zijn op hun zintuiglijke, motorische en cognitieve ontwikkeling.

In dit artikel bespreken we verschillende activiteiten die geschikt zijn voor kinderen in de kinderopvang in de leeftijd van 0 tot 2 jaar.

Zintuiglijke activiteiten

Zintuiglijke activiteiten zijn activiteiten die gericht zijn op de zintuiglijke ontwikkeling van kinderen. Kinderen ontdekken de wereld om hen heen door middel van hun zintuigen.

Voorbeelden van zintuiglijke activiteiten voor kinderen van 0 tot 2 jaar zijn:

  • Voelactiviteiten: Laat kinderen verschillende texturen voelen, zoals zachte en harde oppervlakken, gladde en ruwe materialen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een voelboek of door verschillende materialen in bakjes te doen en deze aan te bieden.
  • Sensorische bakken: Geef kinderen de gelegenheid om te spelen met bakken gevuld met verschillende materialen, zoals rijst, zand, water of boetseerklei. Dit geeft kinderen de mogelijkheid om te ontdekken en te spelen met verschillende materialen.
  • Speelgoed met geluiden: Laat kinderen spelen met speelgoed dat verschillende geluiden maakt, zoals rammelaars, muziekinstrumenten of speelgoed met knopjes.
  • Geurende materialen: Laat kinderen verschillende geuren ruiken, zoals kruiden, bloemen of fruit. Dit kan bijvoorbeeld door middel van geurzakjes of geurpotjes.

Motorische activiteiten

Motorische activiteiten zijn activiteiten die gericht zijn op de motorische ontwikkeling van kinderen. Motorische activiteiten kunnen de fijne en grove motoriek van kinderen bevorderen.

Voorbeelden van motorische activiteiten voor kinderen van 0 tot 2 jaar zijn:

  • Kruip- en rolspelletjes: Laat kinderen op een veilige en gecontroleerde manier kruipen, rollen en bewegen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een parcours van kussens en dekens of door middel van een ballenbak.
  • Speelgoed om te duwen en te trekken: Geef kinderen de gelegenheid om te spelen met speelgoed dat ze kunnen duwen of trekken, zoals loopwagentjes of karretjes.
  • Vingerverven: Laat kinderen spelen met verf en papier om hun fijne motoriek te ontwikkelen.
  • Puzzels: Geef kinderen puzzels met grote, kleurrijke stukken om hun cognitieve en motorische vaardigheden te ontwikkelen.

Cognitieve activiteiten

Cognitieve activiteiten zijn activiteiten die gericht zijn op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Deze activiteiten kunnen de denk- en leerprocessen van kinderen stimuleren.

Voorbeelden van cognitieve activiteiten voor kinderen van 0 tot 2 jaar zijn:

  • Boekjes lezen: Lees boekjes voor aan kinderen en laat ze plaatjes aanwijzen en benoemen. Dit stimuleert de taalontwikkeling en het begrip van de wereld om hen heen.
  • Sorteren en stapelen: Geef kinderen speelgoed om te sorteren en te stapelen, zoals blokken, ringen of vormpjes. Dit stimuleert de cognitieve vaardigheden en hand-oogcoördinatie van kinderen.
  • Verstopspelletjes: Laat kinderen voorwerpen zoeken die verstopt zijn in de ruimte. Dit stimuleert het begrip van objectpermanentie, het besef dat voorwerpen blijven bestaan, ook als ze niet zichtbaar zijn.
  • Muziek en zang: Laat kinderen kennismaken met verschillende soorten muziek en zing liedjes met hen. Dit stimuleert de taalontwikkeling en het ritmegevoel van kinderen.
  • Spiegelactiviteiten: Laat kinderen spelen met spiegels en hun eigen spiegelbeeld ontdekken. Dit stimuleert het besef van het eigen lichaam en zelfbewustzijn.

Sociale activiteiten

Sociale activiteiten zijn activiteiten die gericht zijn op de sociale ontwikkeling van kinderen. Deze activiteiten stimuleren de interactie met anderen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Voorbeelden van sociale activiteiten voor kinderen van 0 tot 2 jaar zijn:

  • Samen spelen: Laat kinderen samen spelen en stimuleer interactie tussen hen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van blokken, poppen of ander speelgoed dat ze samen kunnen gebruiken.
  • Zingen en dansen: Zing liedjes met kinderen en dans samen op de muziek. Dit stimuleert de interactie en het plezier in het samenzijn.
  • Knuffel- en troostmomenten: Bied kinderen knuffels en troostmomenten wanneer ze verdrietig zijn of zich niet op hun gemak voelen. Dit creëert een veilige omgeving en stimuleert de ontwikkeling van hechting en vertrouwen.
  • Samen eten: Laat kinderen samen eten en stimuleer interactie en het ontwikkelen van goede eetgewoonten.

Meer inspiratie vind je hier.

Hoe maak je een activiteitenplan kinderopvang en wat moet er in?

Het opstellen van een activiteitenplan voor de kinderopvang kan een uitdagende taak lijken, maar het kan worden vereenvoudigd door een paar stappen te volgen:

Stap 1: Bepaal het doel en de doelgroep

Het is belangrijk om het doel en de doelgroep van het activiteitenplan te bepalen. Wil je bijvoorbeeld de fijne motoriek van de kinderen verbeteren of hun sociale vaardigheden ontwikkelen? Richt jij je op baby’s, peuters of kleuters? Door het bepalen van het doel en de doelgroep kun je gerichte activiteiten kiezen die passen bij de ontwikkelingsfase van de kinderen.

Stap 2: Maak een lijst van activiteiten

Maak een lijst van activiteiten die passen bij het doel en de doelgroep. Denk aan creatieve activiteiten, spelletjes, buitenspelen en educatieve activiteiten. Zorg ervoor dat de activiteiten haalbaar zijn en afgestemd zijn op de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen.

Stap 3: Plan de activiteiten

Plan de activiteiten in een kalender of schema. Verdeel de activiteiten over de week en stem ze af op de behoeften en planning van de kinderen. Zorg voor afwisseling tussen rustige activiteiten en actieve activiteiten. Plan ook voldoende tijd voor vrij spel en individuele activiteiten.

Stap 4: Verzamel materialen

Verzamel de materialen die nodig zijn voor de activiteiten en zorg ervoor dat deze beschikbaar zijn op het moment van de activiteit. Denk aan knutselspullen, speelgoed, boeken en buitenspeelgoed.

Stap 5: Implementeer en evalueer

Implementeer het activiteitenplan en evalueer de activiteiten regelmatig. Beoordeel of de activiteiten aansluiten bij het doel en de doelgroep en of de kinderen plezier hebben en zich ontwikkelen. Pas het plan indien nodig aan.

Het opstellen van een activiteitenplan voor de kinderopvang vereist planning en organisatie, maar kan zorgen voor een gevarieerd en uitdagend programma voor de kinderen. Door rekening te houden met het doel, de doelgroep, de activiteiten en de evaluatie, kun je een succesvol activiteitenplan opstellen.

Conclusie

Het is van groot belang dat activiteiten in de kinderopvang aansluiten bij de ontwikkeling en behoeften van kinderen. Voor kinderen van 0 tot 2 jaar zijn zintuiglijke, motorische, cognitieve en sociale activiteiten belangrijk.

Het is belangrijk om activiteiten af te wisselen en aan te passen aan de leeftijd en behoeften van de kinderen. Op deze manier kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen en plezier hebben in de kinderopvang.

Linda van Aken