Skip to Content

Kunst therapie activiteiten 

Kunst therapie activiteiten 

Het uitvoeren van een creativiteit kan zeer rustgevend zijn. Op de peuterspeelzaal merkte ik dit al bij sommige peuters.  Als er iets dwars zat bij een kind, of het was gewoon te vol met energie dan vond het rust bij de kleitafel. Het kneden in die bal en het uitrollen tot een figuur werkte zo rustgevend dat het kind daarna wel toekwam aan het uitvoeren van andere activiteiten. 

Het werkt ook rustgevend voor mij. Tijdens het haken of borduren ben ik zo geconcentreerd bezig met dit werkje dat mijn hoofd geen ruimte krijgt om over allerlei andere zaken te piekeren. Heerlijk mindful dus. Het creatief bezig zijn kun je dus zeker ook wel beschouwen als iets therapeutisch.

Kunst als therapie?

Iedereen loopt wel een keer vast in het leven. Je zit even iets minder lekker in je vel en je krijgt minder grip op je dagelijks functioneren. Een kleine time-out, een goede kop koffie en een fijn gesprek met vriend of vriendin kan dan al veel helpen.

Maar soms zit het dieper en helpt het om met iemand te praten die deskundig genoeg is om je weer op de rit te krijgen. Praten helpt, zeker weten. Maar wat nou als je niet precies weet waar je over piekert? Waar zit de kern waar je last van hebt? Lastig praten dan natuurlijk.

Of je spreekt een hele andere taal dan je therapeut. Dat maakt communicatie ook lastig. Je begrijpt elkaar niet en gesprekken komen moeizaam op gang.

Om je problemen, wat je dwars zit en waar je last van hebt goed aan te pakken is het belangrijk om je te kunnen uiten. Door middel van praten en het laten zien van de juiste emoties kun je jezelf uiten richting anderen en jezelf. Wanneer je zodanig vastloopt dat je ook emotioneel niet goed weet te uiten biedt kunsttherapie je de kans om op een creatieve manier tot uiting te komen. 

Het doel van kunsttherapie

Kunsttherapie kan je helpen om je persoonlijke ontwikkeling te bevorderen, ervaringen uit het verleden te verwerken en een plekje te geven in je geheugen zonder daar verder nog last van te hebben, het verbetert je geestelijke gezondheid, je komt zowel geestelijk als lichamelijk meer in balans, je overwint angsten en traumatische ervaringen kunnen beter worden verwerkt.

Kunst helpt stress verminderen, gedragsproblemen aan te pakken en verslavingen te onderdrukken. Tijdens het proces wordt je brein geprikkeld om anders te denken over datgene wat je dwars zit. Door dit veranderingsproces in gang te zetten kunnen belemmeringen of nare herinneringen worden losgelaten en kom je hopelijk weer lekkerder in je vel te zitten.

Voor wie is kunsttherapie bedoeld?

Deze vorm van therapie is goed voor iedereen, zowel jong als oud. Het gaat hierbij vooral om het proces van de creatieve activiteit en het resultaat van wat je hebt gemaakt doet er niet echt toe. Je hoeft geen eindproduct af te leveren wat een dikke 10 verdiend. Perfectie is hierbij dus niet nodig. 

Het actief bezig zijn met het proces leert je allerlei gevoelens en emoties te ontdekken en voelen. Denk hierbij maar eens aan een kind wat een dagje in een dierentuin is geweest. ’s Avonds wordt er giraffe op papier gezet, een lollige aap of een lekker ijsje. Met deze tekening, brengt het kind in beeld wat het heeft meegemaakt en zo kan het bezoek aan de dierentuin verwerkt worden in het brein. 

Welke activiteiten vallen onder kunsttherapie?

De kunstvormen tekenen, schilderen, boetseren en muziek. Expressie en uitbeelden, manieren om iets te laten zien, te vertellen met of juist zonder woorden maar wel met gevoel. Laat je emotie spreken op een creatieve manier, leer je gevoel kennen en begrijpen. 

Als een activiteit jou iets laat maken, ervaar je hoe het is om dingen te maken, te scheppen in plaats van iets kwijt te raken. Jij hebt invloed op dat wat je vormgeeft en langzaam leer je begrijpen dat je dus ook invloed hebt op je eigen leven.

Dus wat je ook maakt, of je nu een schilderij maakt, iets boetseert van klei, een collage bij elkaar plakt, een kastje timmert of een website ontwerpt, zorgt ervoor dat je scheppend bezig bent en in al deze verschillende activiteiten zit eenzelfde proces wat je leert zoeken naar oplossingen, objectief te kijken en de wereld om je heen beter te begrijpen.

Tekenen van gevoelens

Kunst therapie activiteiten  - Mamaliefde

Als je het lastig vindt om naar je gevoel te luisteren en er langere tijd bij stil te staan is dit een mooie oefening om toch de tijd te leren nemen voor wat er in je omgaat. Ook al heb je misschien geen idee wat er precies dwars zit of wat je gevoel je wilt vertellen, door op deze manier ruimte te geven aan jou gevoel komt er toch een stukje verwerking op gang. 

Door met vormen en kleuren te spelen kun je het gevoel meer diepte geven, voelt het zwaar, is het groot, heeft het veel scherpe kantjes? Niet te lang nadenken maar direct kleuren wat je te binnen schiet.

Teken je adem

Kunst therapie activiteiten  - Mamaliefde

Je ademt automatisch zonder nadenken. Vaak gaat dit prima, maar zodra je iets dwars zit, een naar gevoel krijgt, spanning voelt of zelfs paniek gaat de adem verplaatsen. Je gaat hoger in je borstkas ademen, met kleine in- en uithalen. Hierdoor is de kans groot dat er te weinig zuurstof naar je hersenen stroomt en krijg je hoofdpijn, duizelingen en misschien een hyperventilatie.

Door je adem wat beter in de gaten te houden en er de tijd voor te nemen is het fijn om er met pen en papier even bij stil te staan. Teken je ademhaling en voel je ondertussen helemaal weer rustig en ontspannen worden.

Vasthouden of loslaten

Kunst therapie activiteiten  - Mamaliefde

Om een beter beeld te krijgen van dingen waar je juist blij van wordt en waar je liever afstand van zou willen doen, kan het helpen om dit met een tekening zichtbaar te maken. Door op je linkerhand alles te schrijven wat je liever kwijt wil en je rechterhand te vullen met alles wat je lief is komt er een duidelijk inzichtelijk plaatje naar boven wat jou kan helpen om juiste beslissingen te nemen die goed voelen voor jou.

Mandela kleuren

Kunst therapie activiteiten  - Mamaliefde

Een mandela kleuren kan troost geven en kracht terug geven om de draad weer op te pakken na het verlies van een dierbaar iemand. Geef je rouwproces de tijd die het nodig heeft en verbind jou cirkel tot een helende ronde vorm.

Schrijven

Kunst therapie activiteiten  - Mamaliefde

Een dagboek bijhouden kan ook een mooie manier zijn om dingen te verwerken en te begrijpen. Ook een dagboek kan op een creatieve manier worden ingezet. Je kunt bijvoorbeeld ook elke dag een kleine tekening maken 

Je kunt ook proberen een gedichtje te maken om je gevoel te omschrijven. Bedenk een mooie quote  of schrijf het in de vorm van een lied. Gebruik hiervoor een bestaand nummer of wie weet kun je er nog je eigen muziek bij bedenken.

Heeft iemand jou pijn gedaan? Schrijf diegene dan een brief, je mag in die brief alles schrijven wat er maar in je op komt. Je stuurt het toch niet op, je kunt het bewaren in je dagboek, of het zelfs weggooien, verscheuren of verbranden.

Laat je vooral niet tegenhouden, remmen los en ga ervoor. Zoek een activiteit waar jij mee aan de slag wilt en wat jij ziet zitten en ga ervoor, leef je uit en kom dichter bij jezelf.

Isabell
Laatste berichten van Isabell (alles zien)