“Ja mahaaam, dat weet ik heus wel. Dat hoef je niet te blijven zeggen”, zucht onze 8-jarige dochter.
– “Nou gisteren vergat jij je tanden te poetsen. Dus ik dacht, ik help je vandaag even herinneren”, zeg ik haar.
“Wat gisteren was, hoeft vandaag niet net zo te zijn, hoor.”
– “Lekker geslapen, schatje?”, vraag ik met een lach.
“Nee!”, zegt ze kortaf.
Op dat moment gaat de kamerdeur van ons peutertje open en strompelt onze zoon de overloop op. Hij wrijft met zijn handjes in zijn ogen en kijkt slaperig voor zich uit.
“Hé mannetje!”, zegt onze dochter opgewekt.
-“Houd op!”, zegt onze peuter.
“Nou, leuk hoor! Ik zeg alleen maar wat en jij begint meteen zo. Doei!” en onze dochter stormt weg naar haar kamer.
En zo is het feest compleet in huize Schokker op de vroege donderdagmorgen.

Ochtendhumeur

Zoals je leest, zelfs kinderen hebben last van een ochtendhumeur. En ik kan het ze niet kwalijk nemen. Zelf heb ik namelijk ook last van een ochtendhumeur. Al moet ik je eerlijk bekennen dat het de laatste paar jaar wel is afgenomen. Er is dus hoop voor onze kinderen.
Tijdens een ochtendhumeur ben je chagrijnig als je uit bed komt en kun je weinig van anderen hebben. Het liefst word je even met rust gelaten. Het duurt een tijdje voordat je echt wakker bent. Waardoor de kans groot is dat je moeilijk in actie komt. Wat weer tot gevolg heeft dat je achter de feiten aanloopt in de morgen. En ja, dat vergroot de kans op chagrijnigheid als jij je moet haasten en dingen vergeet. Een vicieuze cirkel.

Hoe kun jij je kind helpen?

Zorg voor een goed slaapritme

Het is belangrijk om te zorgen voor een goed slaapritme. In de ideale situatie laat jij je kind elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed toe gaan. Zo went het lichaam hier aan en valt het sneller in slaap. Wanneer je merkt dat je kind moeite heeft met slapen en/of last heeft van een ochtendhumeur, dan is het de moeite waard om ook dezelfde slaaptijden aan te houden in het weekend. Zo raakt het bioritme niet in de war.
Dit kan voor opstand zorgen bij jouw kind, dus probeer de avond in plaats van langer extra gezellig te maken. Dus nog een kopje thee en een koekje op zaterdag. Of speel ’s avonds een spelletje.

Neem de tijd om wakker te worden

Zorg ervoor dat je kind de tijd heeft om wakker te worden gedurende de ochtend. Haastige spoed is zelden goed en dat geldt ook voor de ochtenden. Wek je kind op tijd, zodat zij niet direct uit bed hoeft te stappen maar eerst nog even de Donald Duck kan lezen. Want direct moeten opstaan als je net wakker wordt gemaakt, dat is een hele opgave (althans voor mij 😊).

Tip: Deze wekkerlamp hier kan helpen om op een natuurlijkere manier wakker te worden gedurende de winterochtenden. Zo heb je niet direct last van het felle licht van een lampje, maar deze lamp bouwt het geleidelijk op.

Muziek

Muziek in de ochtend draagt ook zijn steentje bij voor een goed humeur. Wakker worden met muziek geeft je veel meer kans op een vrolijkere ochtend. Dus een wekkerradio is een welkome uitvinding.

En tijdens het ontbijt kan muziek op de achtergrond ook een positieve bijdrage leveren. Zo dansten wij gisteren met z’n allen op de muziek van ‘Frozen’ en hadden we allemaal een lach op ons gezicht. En dat is best bijzonder voor mijn oudste dochter en mij. Muziek op tijdens het ontbijten werkt voor mij ook goed, omdat ik de kriebels krijg van de geluiden die mensen maken tijdens het eten. Ja, zelfs van mijn eigen kinderen.

Zorg voor goede voeding

Om goed in je vel te zitten is het belangrijk om goede voedingsstoffen binnen te krijgen gedurende de dag. Dit draagt ook weer een (beetje) bij aan een goed ochtendhumeur.

Boek lezen voor het slapen gaan

Een goede nachtrust draagt eraan bij dat je uitgerust opstaat. Iets wat heel belangrijk is in de strijd tegen een ochtendhumeur. Om goed in slaap te kunnen vallen is het van belang dat je niet meer naar een beeldscherm staart minimaal een half uur voor het slapengaan. Een boek of Donald Duck in bed lezen is een mooi alternatief.

Instrueer de rest van het gezin

Het kan iedereen overkomen dat je slecht slaapt en de volgende ochtend chagrijnig wakker wordt. Instrueer dan de rest van de gezinsleden wat ze moeten doen bij jouw kind die last heeft van een ochtendhumeur. Bespreek dit eerst rustig met jouw kind, zij kan het beste aangeven wat ze prettig vindt. Vaak helpen zaken als:

  • Praat maar even niet tegen me.
  • Laat mij maar even mijn eigen dingen doen.
  • Zorg dat mijn broertje uit mijn buurt blijft.

Plan leuke dingen op de dag

Je begint de dag slecht als je weet dat je een stomme dag tegemoet gaat. Dan komt een ochtendhumeur snel om de hoek kijken. Zorg er dus altijd voor dat je kind iets heeft om naar uit te kijken elke dag. Dat kan een warme knuffel van jou zijn of gezellig een kwartiertje lezen met z’n tweeën onder de dekens.

Bereid je dag voor in de avond

Bereid de volgende zo goed mogelijk voor, zodat er zo min mogelijk van jouw kind verwacht wordt in de avond. Denk hierbij aan:

  • Kleding klaar leggen.
  • Douchen in de avond.
  • Boekentas ingepakt.
  • Broodtrommel al op het aanrecht.

Wanneer moet jij je zorgen gaan maken?

Het kan best een keer voorkomen dat je kind last heeft van een ochtendhumeur. Maar als dit elke dag is en je hebt bovenstaande tips toegepast om je kind te helpen en je merkt geen resultaat? Dan is het raadzaam om verder te kijken. Mogelijk ligt er meer aan ten grondslag. Het kan zijn dat je kind op ziet tegen de dag. Wat heel goed kan verklaren waarom ze met een ochtendhumeur wakker wordt. Bijvoorbeeld:

  • Je kind wordt gepest.
  • Elke woensdag is ze chagrijnig en net op die dag heeft ze gym op school.
  • Denk niet meteen het ergste, maar het is wel goed om even kritisch te kijken.

Genetisch

In sommige gevallen is een ochtendhumeur genetisch bepaald. Je kunt alle bovenstaande tips hebben ingezet en dan nog kun je last hebben van een ochtendhumeur. Houd dan vooral voor ogen dat ze in ieder geval maar één dagdeel last heeft van een humeurtje. Blijven er nog twee dagdelen over waarin ze een gezellig humeurtje heeft 😊.

Anita Schokker