Skip to Content

LEGO Vidiyo & augmented reality app review

LEGO Vidiyo & augmented reality app review

Met LEGO Vidiyo regisseren kinderen hun eigen muziekvideo’s op de beat van wereldberoemde en lokale artiesten in een veilige online omgeving. LEGO Vidiyo is een speelse en innovatieve manier om muziekvideo’s te maken met behulp van augmented reality.

Kinderen laten hun creativiteit de vrije loop door hun eigen muziekvideo’s te regisseren, de hoofdrol erin te spelen, LEGO-minifiguren erin tot leven te laten komen, én de video’s te delen met anderen in een veilige online omgeving.

Wat is LEGO Vidiyo?

LEGO Vidiyo is een nieuw platform dat zich richt op kinderen van 7 tot 10 jaar en vormt een unieke combinatie tussen fysiek en digitaal spelen. Met LEGO Vidiyo gaan kinderen aan de slag met hun eigen muziekvideo’s waarin ze optreden aan de zijde van bandleden in de vorm van coole LEGO-minifiguren.

Kinderen kiezen hun favoriete muziek uit een wijd repertoire aan nationale en internationale artiesten, die verbonden zijn aan Universal Music Group. Ouders kunnen erop rekenen dat hun kinderen met LEGO Vidiyo hun creativiteit de vrije loop laten in een veilige online omgeving.

LEGO Bouwen

Heel eerlijk; mijn eerste indruk toen ik de dozen zag was; 20 euro voor een poppetje en wat steentjes… Zelfs voor LEGO is dat aan de hoge kant, zeker omdat de app zelf gratis is.

In de app kan je echter al wel een beetje rondkijken, maar pas met een minifiguur (heb je ook in een polybag van 4 euro) kan je echt aan de slag om filmpjes te maken en ontdek je wat er allemaal mogelijk is. Heel fijn zijn ook de koffertjes zodat je alles handig kan opbergen.

Voordat je kan gaan spelen begint het uitpakken. Er zijn twee soorten verpakkingen; de sealbags met een verrassingsfiguur en de vierkanten doos met een karakter dat op de voorkant staat aangegeven. Zo kan je kiezen uit de zeemeermin, robot en nog veel meer karakters.

In de verpakking zit een soort koffertje waar je met de LEGO-dotsstukjes een figuur op kan maken, dochter vond een ijsje wel een leuk idee. Maar liever ging ze direct aan de slag met de app die we installeerden op de tablet.

Augmented Reality

Na LEGO Hidden Side is er nu een nieuwe serie die gebruik maakt van de augmented reality techniek. Jonge videomakers experimenteren naar hartenlust met alle unieke features die LEGO Vidiyo te bieden heeft: een compleet nieuwe app die je gratis kan downloaden.

Ook als je nog geen karakter hebt. En vervolgens minifiguren die door middel van augmented reality tot leven komen en ‘Beatbits’ (speciale steentjes) special effects die zorgen voor een eindeloze combinatie aan bewerkingsopties. Dit is hoe het werkt:

  • Kies in de app een van de vele nummers uit een breed scala gevestigde artiesten – zowel hedendaagse hitlijsttoppers als welbekende klassiekers.
  • Stel je band samen uit een levendige collectie minifiguren die je zelf vormgeeft en tot leven brengt met de AR-technologie in de LEGO Vidiyo-app.
  • Door middel van BeatBits, scanbare elementen in de LEGO Vidiyo-app, ontgrendel je speciale digitale effecten waarmee je de muziekvideoproducties kan personaliseren. Videomakers kiezen uit een heel pak aan visuele effecten zoals bling-bling effecten, confettidouches of X-ray-zicht, en kunnen daarnaast ook audio-effecten selecteren zoals DJ-scratching, een hoge muizenstem of een saxofoonsolo. Daarnaast zitten er ook leuke typische moves en gimmicks in, zoals breakdancen of surfen op een haai.
  • Kies je podium. Parken, slaapkamers, achtertuinen of een setting met LEGO-stenen: LEGO Vidiyo muziekvideo’s kunnen zich werkelijk overal afspelen. In slechts drie seconden scant de app je locatie en begint het aftellen naar de productiefase.
  • Door wens BeatBits te selecteren, nemen kinderen de creatieve controle over hun eigen muziekvideoproductie, en halen hun beste dansmoves boven in een schitterende performance van 60 seconden. Deze video kan dan later worden ingekort tot deelbare clips van 5, 10, 15 of 20 seconden.

Veiligheid

Clips worden vervolgens geüpload naar de app-feed; dit kan echter pas nadat de inhoud kritisch is beoordeeld. Inhoud met persoonlijk identificeerbare informatie, zoals kinderen die in de video meespelen, wordt niet goedgekeurd om te uploaden naar app-feeds. Wel kan deze lokaal ‘in-app’ worden opgeslagen, zodat vrienden en familie er in besloten kring er van kunnen genieten.

Creatieve ontwikkeling en verbeelding

Muziek en creatief spel zijn fundamenteel in het leven van kinderen, zo blijkt uit onderzoek van zowel de LEGO Group als Universal Music Group:

  • 89% van de ouders zegt dat muziek helpt bij de ontwikkeling van creatieve vaardigheden, terwijl 83% aangeeft dat het helpt om vertrouwen op te bouwen.
  • 94% van de ouders gelooft dat het spelen met LEGO-stenen helpt bij het ontwikkelen van creativiteit, 91% stelt dat het probleemoplossend denken verbetert en 89% geeft aan dat het vertrouwen opbouwt.
  • 74% van de 5- tot 12-jarigen zegt dat muziek hen helpt om contact te maken met vrienden, terwijl meer dan de helft van de kinderen van 6 tot 10 jaar bevestigt dat ze elke dag naar muziek luisteren.

“We willen de verbeelding van de volgende generatie stimuleren door kinderen een gloednieuw podium te bieden om zich creatief uit te drukken”, aldus Julia Goldin, Chief Marketing Officer van de LEGO Group. “Uit onderzoek blijkt dat meer dan driekwart (79%*) van de ouders wereldwijd wil dat hun kinderen meer creatief zelfvertrouwen zouden ontwikkelen.

LEGO VIDIYO is er om alle kinderen met een passie voor muziek te helpen hun creativiteit de vrije loop te laten in het LEGO bouwproces en door muziekvideo’s te maken. We kunnen niet wachten om te zien waarmee ze op de proppen komen!”

Uniek samenspel tussen muziek en LEGO stenen

LEGO Vidiyo is de eerste samenwerking tussen de LEGO Group en Universal Music Group, nadat de twee bedrijven hun partnership aankondigden in april vorig jaar. De LEGO Group investeert sinds 1932 in het inspireren en ontwikkelen van kinderen door middel van spel. UMG voegt op zijn beurt, als wereldleider in de muziekindustrie, een breed assortiment lokale en wereldbekende muziek toe aan LEGO Vidiyo.

Olivier Robert-Murphy, Executive Vice President bij Universal Music Group and Brands: “De samenwerking tussen Universal Music Group en de LEGO Group staat kinderen over de hele wereld toe zichzelf creatief te ontwikkelen. LEGO Vidiyo is een geweldige manier voor miljoenen kinderen om nieuwe muziek te ontdekken en dichter bij hun favoriete artiesten te komen, terwijl ze tijdens het spelen leren en connectie leggen met anderen.”

Linda van Aken