Skip to Content

Tienerpoppen Barbie, Bratz en OMG Dolls

Tienerpoppen Barbie, Bratz en OMG Dolls

Als meisjes speelden wij vroeger graag met poppen. Het kammen van ons favoriete pop’s haar, het aankleden van de pop in de meest modieuze poppenkleding tot het nabootsen van de pops stijl en modekeuze met onze eigen kleding en haar. En werd de pop ook nog met bijpassend make-up verkocht? Dan waren wij in de zevende hemel!

Poppen hebben over de jaren heen hun waarde in de harten van jonge meisjes zeker niet verloren. Over de jaren heen hebben ze op het gebied van marketing juist hun imperium vergroot. Ook zijn er meerdere merken voor tienerpoppen op de markt gekomen. Maar wat weten wij precies over de verschillende tienerpoppen?

Hieronder volgen er een aantal leuke weetjes die je misschien nog niet wist over een aantal poppenmerken.

Barbie

Tienerpoppen Barbie, Bratz en OMG Dolls - Mamaliefde

Barbie, wellicht de meest bekende tienerpop werd gecreëerd door het bedrijf Mattel en werd uitgebracht op 9 maart 1959. Barbie is een koosnaampje. Barbies echte naam is Barbara Milicent Roberts en werd vernoemd naar de dochter van de ontwerpers van Barbie.

Wij kennen de klassieke barbiepop als een blondine, maar in 1959 werden er twee varianten van de pop uitgebracht: een blonde en brunette versie. De Barbiepoppen zijn niet supergroot en wegen ook niet al te veel, maar er is heel erg veel nodig om zo’n Barbie te ontwerpen.

Het hoofd, onder- en bovenbenen, onder- en bovenarmen, zijn allemaal aparte onderdelen. Sommige Barbiemodellen hebben zelfs ook voeten die los zitten van de onderbenen. Barbie is zo populair dat Mattel, het bedrijf welke Barbie creëerde, de Barbielijn heeft uitgebreid.

Barbie heeft nu ook familieleden, een supergrote poppenfamilie. Ook worden er jaarlijks films over Barbie uitgebracht, waar de jonge meisjes gretig van kunnen genieten.

Bratz

Tienerpoppen Barbie, Bratz en OMG Dolls - Mamaliefde

Bratz werd uitgebracht in 2001 door MGA Entertainment. De Bratz zijn een vriendengroep, bestaande uit vier meisjes. De blanke Cloe, de afro-Amerikaanse Sasha, de Aziatische Jade en de Latinx Yasmin.

De dames hebben “A passion for fashion”, en dat maakt daarom een bijpassende slogan voor deze vriendengroep. De dames zijn erg fashion gedreven en dat is zeker niet te missen in hun kledingkeuzes.

Het leuke van de Bratz-poppen is dat ze ook net als Barbie een achtergrondverhaal hebben. De Bratz hebben ook families en hebben ook leuke bijnamen, net zoals wij in realiteit soms ook bijnamen van onze vrienden krijgen.

Cloe’s bijnaam is Angel, Sasha’s bijnaam is Bunny Boo, Yasmin heeft als bijnaam Kool Kat en Yasmin draagt de bijnaam Pretty Princess.

Ook Bratz heeft zijn bereik vergroot door later ook Bratz Babyz en Bratzillaz. En niet zo superlang geleden werd er ook een real-life Bratz movie uitgebracht.

OMG Dolls

Tienerpoppen Barbie, Bratz en OMG Dolls - Mamaliefde

De OMG Dolls zijn een groep van 4 vrienden. Ze houden van mode en hebben opvallend genoeg een heel ander lichaamframe dan dat wij van andere poppen zoals bijvoorbeeld Barbie gewend zijn.

De OMG Dolls (OMG = Oh My God), hebben een curvy uiterlijk en hebben totaal niets weg van de skinny fashion dolls van vroeger. Sommigen vinden dit een mooie en verfrissende verandering, omdat niet elk lichaam lijkt op dat van de Barbiepop.

Anderen vinden dat de OMG Dolls een te volwassen/sexy lichaamsbouw hebben. De OMG Dolls hebben de namen Neonlicious, Swag, Lady Diva en Royal Bee. Ze zijn ongeveer 27 cm lang en is volgens de fabrikant bedoeld voor kinderen van 6 jaar tot 10 jaar om mee te spelen.

De OMG Dolls houden van opvallende fashion en dragen daarom ook vaak felle en vrolijke kleuren.

Lees ook: LOL OMG Dolls

#Snapstar poppen

Tienerpoppen Barbie, Bratz en OMG Dolls - Mamaliefde

De snapstar squadpoppen zijn de poppen voor de millennials van nu. Deze poppen bestaat uit BFF’s die houden van fashion maar ook van social media. Hun slogan is daarom ook “Do cool things, take cool photo’s”.

Deze poppen zijn zo social media gedreven dat zij hun eigen YouTube channel hebben alsook een instagramaccount en snapchataccount. De dames heten Izzy, Echo, Lola, Yuki, Dawn en Aspen.

Deze vriendengroep houdt van mode, reizen, muziek en voedsel. En ja, zoals de millennials dat tegenwoordig doen, leggen ook deze meiden alles wat zij doen vast. De poppen zijn door de fabrikant ontworpen voor meisjes tussen de 6 en 11 jaar oud.

Omdat deze meisjes zich erg veel met social media bezig houden, zijn zij de “vernieuwde versie” van wat een tienerpop zou moeten zijn, omdat elk meisje zich terug kan vinden in haar favoriete pop.

Lees ook: #snapstar poppen

Creatable World poppen

Tienerpoppen Barbie, Bratz en OMG Dolls - Mamaliefde

De creatable world poppen is ook een creatie van Mattel, welke ook Barbie ontwierp. Opvallend aan deze lijn is dat ze zichtbaar anders zijn dan Barbie en Ken.

Er zijn geen rondingen in de lichamen van de poppen aangebracht welke zouden kunnen maken dat je kunt zeggen dat de ene pop vrouwelijk is en de ander mannelijk. Er zijn ook geen poppen met brede schouders voor mannen en er zijn ook geen borsten aanwezig voor de dames.

Zo kun je niet met jouw zicht uitmaken of het een man of vrouw moet voorstellen. Creatable World is daarmee dan ook de eerste genderneutrale creatie van Mattel. Je kunt zelf kiezen hoe je pop eruit komt te zien door de extra attributen die je bij kunt kopen.

De kleding en haarstijl die jij voor jouw pop kiest maken dan dat de pop vrouwelijk of mannelijk wordt. Dit geeft kinderen wat meer creatieve ruimte en zorgt ervoor dat jongens ook vrij met poppen kunnen spelen, omdat ook zij hun eigen creatie kunnen maken.

De creatie van tienerpoppen is over de jaren heen erg gaan veranderen, wat alleen maar goed is, omdat de tijd niet stil blijft staan. Kinderen moeten zichzelf in hun poppen terug kunnen zien, want dat maakt het spelen met de poppen alleen maar leuker.

Wat de beste tienerpoppen zijn, is voor de gebruiker om te beoordelen. Wat wel zeker is, is dat deze poppen een geweldig cadeau zijn voor elk meisje dat van mode houdt en haar eigen stijl aan de pop wil toevoegen, door de pop naar eigen stijl en wens te kleden.

Linda van Aken