Skip to Content

Chrysostomos: De laatste 100 dagen van het Middelbaar

Chrysostomos: De laatste 100 dagen van het Middelbaar

In België is de laatste periode van 100 dagen voor de leerlingen van het 6de middelbaar een feestelijke traditie, die bekend staat als “Chrysostomos.” Tegenwoordig niet 1 dag, maar een hele week van festiviteiten die het einde van de middelbare schooltijd markeert en staat symbool voor vriendschap, herinneringen en het afsluiten van een belangrijke levensfase. Deze traditie is vergelijkbaar met de Nederlandse examenstunt, waarbij eindexamenkandidaten uitbundig hun vertrek uit de school aankondigen.

Chrysostomos als Rite de Passage

In de kern is Chrysostomos een rite de passage voor Belgische leerlingen. Het symboliseert niet alleen het einde van de middelbare school maar ook het begin van een nieuw hoofdstuk in hun leven. Het benadrukt het belang van vriendschap en saamhorigheid, terwijl het ook de leerlingen in staat stelt hun creativiteit en speelsheid te tonen.

Chrysostomos laat zien dat de overgang naar volwassenheid niet alleen een serieuze aangelegenheid is, maar ook een moment van vreugde, feest en onvergetelijke ervaringen.

Dit vind over het algemeen plaats op de vierde donderdag van januari.

Wat te doen met chrysostomos?

Chrysostomos begint met een hele week vol speciale activiteiten op school. Elke dag staat in het teken van een ander thema, waardoor de leerlingen de kans krijgen zich te verkleden en hun eigen stempel op de festiviteiten te drukken.

Naast de uitbundige kostuums en de speelse sfeer worden er ook shows opgevoerd voor de jongere leerlingen. Het unieke aspect van Chrysostomos is echter dat de leerkrachten hier niet buiten schot blijven; zij worden vaak letterlijk en figuurlijk meegesleurd in de feestvreugde.

Balans tussen feesten en verantwoordelijkheid

Wat opvalt aan Chrysostomos is het evenwicht tussen feesten en verantwoordelijkheid. De leerlingen weten dat ze de volgende dag weer op school moeten zijn, ondanks de uitbundige vieringen. Deze balans is te danken aan de geweldige tijden die Chrysostomos biedt, waarin leerlingen herinneringen creëren die hen nog lang bij zullen blijven.

In vroegere tijden werden klaslokalen op stelten gezet, favoriete leraren werden uitgedaagd, en lippenstift, scheerschuim en confetti waren niet te vermijden elementen van de festiviteiten.

Ervaringen met 100 dagen

Een ouder deelt haar ervaring: “Mijn zoon is de donderdag op stap gegaan tot ‘s morgens en is bij iemand thuis gaan ontbijten en toen door naar school gegaan. Ik vond het veiliger dat ze samen in groep blijven dan dat hij in het midden van de nacht alleen naar huis zou komen. Hij wilde absoluut niet door ons opgehaald worden.”

Deze anekdote benadrukt niet alleen de feestelijke atmosfeer van Chrysostomos maar ook het gevoel van samenhorigheid onder de leerlingen, die ervoor kiezen om samen te blijven, zelfs na een nacht vol festiviteiten.

Vergelijking met de Nederlandse Examenstunt

De vergelijking met de Nederlandse examenstunt is evident. Beide tradities markeren het einde van de middelbareschoolperiode en laten ruimte voor zelfexpressie, creativiteit en vrolijkheid.

Terwijl de Nederlandse variant wellicht meer gericht is op het verrassen van de school met onverwachte stunts en plaatsvindt na afloop van de eindexamens, ligt bij Chrysostomos de nadruk op het vieren van vriendschappen en het delen van plezier met zowel medeleerlingen als docenten.

Linda van Aken