Skip to Content

Blokken bouwen ontwikkeling & test consultatiebureau

Blokken bouwen ontwikkeling & test consultatiebureau

Eerlijk is eerlijk; wij doen gezellig met haar mee. Al die kleuren en vormpjes, het roept je gewoon om er iets van te maken.

Op de voorkant van de ton staat een mooi kasteel, die wil ik echt nog een keer namaken. Ach ja, wee de mens in wie het kind sterft, zeggen ze dan…

Op kinderen hebben de blokken al net zo’n uitwerking.

Wat leren kinderen van met blokken spelen?

Blokken bieden zo enorm veel mogelijkheden dat het, samen met klei, één van de meest educatieve vormen van speelgoed is. Wat leren kinderen dan zoal?

  • Problemen oplossen. Bijvoorbeeld doordat een toren steeds omvalt omdat hij schuin gebouwd wordt, omdat een bepaald blokje er niet meer is, etc.
  • Ruimtelijk inzicht. Opeens worden begrippen als voor, achter, boven, onder duidelijk.
  • Wiskunde. Jaja, het begin van wiskunde begint hier. Tellen, rechte zijden, schuine zijden, afstanden… Toen was wiskunde nog leuk…
  • De verbeelding en zelfvertrouwen. Er zijn tal van verschillende blokken: blokken met ogen, geluidjes, en ga zo maar door. Om te beginnen zijn neutrale of gekleurde blokken het best. Het blokje op zichzelf is namelijk nog niets. Door ze op elkaar te stapelen of achter elkaar te leggen wordt het opeens iets. Juist dat is enorm fascinerend en goed voor het zelfvertrouwen van het kind: dit heb ík gemaakt.
  • Creativiteit. Creativiteit ontstaat door combinaties te maken en associaties te leggen. Als je dat goed kunt, ben je in staat om nieuwe dingen te bedenken. Het bouwen met blokken helpt dit vermogen te stimuleren. Hetzelfde groene blokje is eerst onderdeel van een toren, daarna wordt het een auto of misschien zelfs een vliegtuig door dat ene blokje door de lucht te laten vliegen.
  • Motoriek. Door te bouwen wordt de motoriek gestimuleerd. Het is belangrijk dat het laatste blokje op die hoge toren precies wordt neergezet. Iets te hard of per ongeluk een stoot en de toren valt om. Dat gebeurt geheid in het begin, maar op een gegeven moment leert het kind: hé, als ik het zo doe lukt het wel. Daardoor leert het preciezer te zijn de bewegingen.
  • Sociale ontwikkeling. Als je iets hebt gemaakt, wil je dat delen. Zo wil een kind een mooi huis van blokken ook eerst ‘aan mama laten zien’ vóór het huis kapot gaat. Of als hij een hoge toren omgooit, kijkt hij enthousiast om of iedereen het wel zag. Zo zoekt je kind contact met anderen.

Blokkentest consultatiebureau

Tijdens een bezoek aan het consultatiebureau worden er ook tests gedaan met blokken. Bij de 1-jaarcontrole gaven ze onze dochter een blokje in de hand.

Vervolgens boden ze bij dezelfde hand nog een blokje aan. Het was de bedoeling dat ze het blokje wat ze al had, verplaatste naar haar andere hand.

Vervolgens moest ze dan het nieuwe blokje pakken. Ze was duidelijk even in verwarring en keek wantrouwend naar die vreemde mevrouw.

Ik maakte me niet veel zorgen want thuis pakt ze wel over. Uiteindelijk deed ze het op het bureau ook, en geslaagd.

Maak je niet te veel zorgen als je kind niet overpakt op het consultatiebureau. Het is een compleet andere omgeving, met iemand die ze niet kennen en ze voelen echt wel dat er iets ‘moet’.

Als jij weet dat je kind thuis overpakt, dan zit het goed. Doe je kindje dat nog niet? Stimuleer het dan door een speeltje te geven, en daarna nog iets aan te bieden bij hetzelfde handje.

Misschien is je kindje gewoon wat later, en leert ‘ie het precies een week na het gesprek bij het bureau.

Rond 2 jaar is er nog een blokkentest. Je kindje moet dan 5 blokjes op elkaar stapelen of achter elkaar leggen. Deze test wordt gedaan om de motoriek te kunnen beoordelen.

Het enige wat je kunt doen: je kind lekker laten spelen en af en toe meespelen.

Oefen met het bouwen van een toren of het leggen van een weggetje. Hierdoor stimuleer je de motoriek, en dat is belangrijk voor het leren schrijven, veters strikken, etc.

Linda van Aken