Overnachten in the Arcade Hotel Amsterdam met tieners

Waar ga je heen met een tienerzoon die het liefste de hele dag achter een beeldscherm zit? Maar ook geniet van een nachtje weg voor 1 op 1 moeder-zoon tijd? Na verschillende opties te hebben overwogen en anderen om tips te hebben gevraagd hoorde ik over the Arcade Hotel in Amsterdam, zij noemen zichzelf ‘s-werelds eerste videogamehotel. Nadat ik dit aan zoonlief liet zien was hij direct enthousiast; dit was natuurlijk een schot in de roos.

The Arcade Hotel Amsterdam

Overnachten in the Arcade Hotel Amsterdam - Mamaliefde.nl

The Arcade Hotel ligt in de Amsterdamse wijk de Pijp aan het Sarphatipark en is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Na een middag in NEMO, zoonliefs favoriete museum, konden we vanaf 15.00 uur inchecken. Aangezien we hier voornamelijk heen gingen om te gamen wilden we hier al ‘op tijd’ heen, in plaats van de hele dag op stap te zijn en alleen te slapen in het hotel, zoals toen ik met dochter een nachtje naar Amsterdam was.

Toen we aankwamen bij het hotel keken we al onze ogen uit; de ‘lobby’ staat al vol met een paar hoekjes met retro consoles, artwork, arcadespellen en een kast vol bordspellen om te spelen. Bij de receptie werden we vriendelijk ontvangen en kregen we het pasje voor onze hotelkamer, de polsbandjes voor de arcade room die we hadden bijgeboekt en de uitleg over het leensysteem van de games voor op de kamer.

Daarnaast vind je hier de arcade room en de bar waar je wat te drinken kan bestellen. Via de deur kun je naar buiten in de tuin waar je onder andere een levensgroot schaakspel vindt. Zelfs de lift is in thema; die is helemaal bekleed met Magic the Gathering-kaarten en op de gangen enorme artworks van diverse figuren zoals Superman en Darth Vader.

De hotelkamers

Het hotel beschikt over 48 hotelkamers voor 2, 3 en 4 personen. Na een aantal reviews te hebben gelezen waarbij er werd opgemerkt dat de 2-persoonskamers erg klein waren gingen wij voor de 3-persoonskamer. Het voordeel hiervan is dat er ook 1 groot bed is voor mij en een apart eenpersoonsbed voor zoonlief. Deze kamer was zeker voor Amsterdamse begrippen erg ruim, inclusief een ruime badkamer met douche.

Het tweepersoonsbed staat op een soort verhoging in plaats van op een onderstel, dit ziet er uniek uit, maar in de praktijk was het wel even wennen met het opstaan en uit bed stappen omdat je vanaf het matras eerst naar de verhoging verschuift en daarna pas kan opstaan, terwijl dat eigenlijk net iets te laag is. Het eenpersoonsbed was gewoon prima. Ieder bed is voorzien van twee kussens zodat je zelf kan kiezen welke je voorkeur heeft.

Gameconsoles op de kamer

Natuurlijk draait het in dit hotel om de consoles; iedere kamer beschikt over een smart-tv met één of meer consoles; op onze kamer stond er een Nintendo Gamecube en een Playstation 3. Nu was het aanbod van Playstation 3 games geschikt voor kinderen beperkt maar voor de Gamecube zaten er meerdere leuke games tussen variërend van Donald Duck tot Harry Potter en van Sonic tot Super Mario.

Iedere keer mag je twee games uitzoeken die je dan op de kamer kan spelen en vervolgens omruilen voor de volgende. Het voordeel hiervan is dat je zo meerdere games kan uitproberen zonder dat je ze hoeft aan te schaffen. In de middag waren er maar beperkt games uitgedeeld, later op de avond waren dat er al een stuk meer maar was er nog steeds meer dan genoeg keuze.

Zoonlief was zo lekker aan het gamen dat tegen etenstijd hij liever door bleef spelen. En dat terwijl we hadden afgesproken naar een pizzeria te gaan, aangezien dat zijn favoriet is. Ik kreeg hem nog net mee om de pizza’s die ik online had besteld iets verderop op te halen, zodat we die op de kamer op konden eten.

De volgende ochtend zat hij ook heerlijk gewikkeld in de dekens weer te gamen. ;-)

Kanttekeningen

In de reviews werd er ook gesproken over dat de schoonmaak te wensen overliet, onze kamer was in ieder geval goed schoon en niets op aan te merken. De volgende ochtend werd er in de lobby schoongemaakt en werden zelfs alle kasten leeggehaald om overal goed schoon te maken.

Ook zou het erg koud of juist erg warm zijn in de kamer. Toen we aankwamen was het inderdaad erg fris en leek het alsof er een raam niet helemaal goed dicht zat, maar met de verwarming aan was het daarna gewoon prima temperatuur. Ook hing er een ventilator aan het plafond en stond er een tafelmodel bovenop de kast.

Een ander puntje wat voorbij kwam was dat het erg gehorig was; dat vond ik wel meevallen qua andere gasten op de vloer. Ja, je hoorde wel eens iemand langs lopen maar meer niet. Wel waren de ramen aan straatkant voorzien van enkel glas waardoor je alles kon horen van voorbijgaande trams tot gesprekken op straat.

Wel viel het me op dat er in de ochtend beneden een lichte wietgeur hing. Al verbaasde me dat niet heel erg aangezien er voornamelijk veel koppels en buitenlandse jongeren in het hotel verbleven die hier onder andere komen voor waar Amsterdam in het buitenland bekend staan. Terwijl ik met zoonlief beneden aan het gamen was, legde de medewerker van de receptie uit aan een tweetal waar je de beste coffeeshops zou vinden in de buurt. In de kamer hadden we hier verder geen last van en het was ook niet dat ik me niet op mijn gemak voelde met een kind of dat er gasten ‘overlast’ veroorzaakten of iets dergelijks.

Arcade room

Bij de reservering kun je kiezen om met korting bandjes aan te schaffen voor de arcade room; hier vind je een aantal arcade games waar je onbeperkt op kan spelen. Tegen betaling kun je hier ook als ‘daggast’ gebruik van maken. In de kamer staan verschillende games waaronder een duo racing game, een schietgame, een Koreaans muziekgame maar onder andere ook Donkey Kong wat zijn favoriet was. Samen met de computer waar hij zijn favoriete cookie clicker op kon spelen (en helaas geen Roblox).

De grote favoriet van zoonlief waren echter de vier arcadetafelspellen die in de lobby stonden met onder andere Pacman, Pong en Bomb Jack. Zelfs toen ik ging uitchecken was hij hier nog aan het spelen en verbrak hij op het laatst zijn persoonlijk record door level 5 te bereiken.