Als je zwanger bent, verandert er van alles in je lichaam. En gek genoeg kunnen rugpijn of andere rugklachten daar ook bij horen. Misschien dat het je overvalt, omdat je meer bezig bent met die prachtig groeiende buik en het groeiende leven erin. Om je te informeren als je ermee te maken krijgt of hebt: het is een veelvoorkomende klacht onder zwangere vrouwen. Rugpijn. Het kan voorkomen in de lage rugpijn en er zijn zelfs vrouwen die het als heftige pijn omschrijven.

Wat kun je doen als je zwanger bent en last hebt van je rug? Wat zijn mogelijke oorzaken van de rugpijn? En welke tips geven verloskundigen? Wij zochten het voor je uit!

Oorzaak rugklachten zwangerschap

Om maar met de oorzaak in huis te vallen.. Rugpijn heeft te maken met het groeiende gewicht van je buik. Hierdoor komt er ook meer druk op je rug. Daarnaast zijn de banden in je lichaam onder invloed van hormonen minder sterk. En je bekken krijgt ook extra gewicht te dragen. Dit kan er weer voor zorgen dat je een andere houding aanneemt, wat rugklachten teweeg brengt of in stand houdt.

Een andere reden kunnen je darmen zijn. Deels zijn hormonen hier ook de oorzaak van. Zwangere vrouwen hebben meer last van obstipatie. En deze verstopping kan ook weer rugpijn geven. Huh? Ja echt. Mocht je dus van alles geprobeerd hebben bij de fysiotherapie en ook veel last van obstipatie hebben, bespreek dit dan zeker met de huisarts!

Wanneer spreek je van lage rugpijn?

De baarmoeder zit aan je rug met banden vast. Hierdoor wordt je buik naar voren getrokken, wat een holle rug geeft. Door de groeiende baarmoeder en het gewicht wat deze aan je rug geeft, kan er pijn in je onderrug ontstaan. De meeste vrouwen hebben in het tweede en derde trimester last van hun rug.

Ergens logisch, omdat je buik dan meestal flink gaat groeien. Verkeerde houding of een blaasontsteking kunnen bij lage rugklachten horen. Mocht je pijn bij het plassen krijgen of vaak aandrang hebben, laat dan je urine even checken bij de huisarts op een blaasontsteking.

Wat helpt nu tegen rugpijn?

Veel vrouwen vinden het lastig. Je hebt rugpijn en je bent zwanger. Dan blijf je het liefste van ‘zware’ pijnstillers af. Wat kan zoal helpen tegen die nare rugpijn? Het klinkt gek, maar de fysiotherapeut die ik sprak voor dit artikel zei: ‘lopen, lopen, lopen’. Oftewel: beweging zorgt juist dat die spieren warm blijven. Zwemmen is ook erg effectief tegen lage rugpijn en een fijne sport als je zwanger bent.

  • Vermijd zitten en lang stilstaan. Zitten is een vrij passieve houding. Hierdoor kun je een verkeerde beweging aannemen of je buik drukt teveel op je rug / bekken.
  • Heb je een zittend beroep? Neem dan regelmatig een wandelrondje en strek letterlijk je benen. Ook heel goed voor je bloedsomloop!
  • Omhoog met die benen! Ja want de klachten van rugpijn verminderen hierdoor. Ook iets met de bloedsomloop en het gewicht op een gunstige manier herverdelen. Dus zonder schuldgevoel na je wandeling lekker even omhoog met de benen en op de bank liggen met een kopje thee.
  • Een voedingskussen helpt om ’s avonds een betere houding te vinden. Het verdeelt het gewicht van je buik en hierdoor slaap je beter. Je kunt ook het voedingskussen onder je knieën doen. Twijfel je? Ga zeker langs een fysiotherapeut of Cesartherapeute voor advies! Deze professionals kunnen je goed helpen.
  • Oefeningen als hol-bol in de ochtend meteen doen helpt om die stijfheid van je rug tegen te gaan. Op internet staan veel oefeningen die lage rugpijn tegengaan. Een voorbeeld ervan is dit filmpje hier waar diverse oefeningen voorgedaan worden.
  • Ik zou aanraden om wel eerst met je verloskundige te praten over wat handig is jouw situatie. En ook om langs een fysiotherapeute te gaan. In het geval van bekkeninstabiliteit heb je daar gespecialiseerde fysiotherapeuten voor, die de juiste oefeningen kunnen voordoen. Zo kun je deze thuis oefenen.

Zorgen om lage rugpijn

Als je heftige rugpijn hebt, is het logisch dat je je zorgen maakt. Kun je je lichaam minder goed aansturen? Merk je bijvoorbeeld dat je geen gevoel meer hebt over het ophouden van je plas? Reageer je minder sterk op pijnprikkels? Raadpleeg dan je arts! Het kan gaan om een hernia maar er kan ook iets anders aan de hand te zijn. Een dokter kan je grondig onderzoeken en indien nodig doorsturen voor vervolgonderzoeken.

Wees ook extra lief voor jezelf en je lijf in de zwangerschap. Alles mag een tandje rustiger, maar bewegen helpt je lijf om in beweging te blijven. Een half uur wandelen per dag helpt daarnaast ook voor je mentale gezondheid.

Lees ook

Mirjam de Stigter