Is je kindje bang in het donker? Wat doe je dan: je kind laten slapen met het licht aan of toch liever niet? Zijn er nadelen als jij je kind met licht aan laat slapen? Zijn er voordelen om met het licht aan te laten slapen? Slaapt je kind dan wel goed genoeg? Went hij er dan niet te veel aan? En als je dan voor een klein lichtje kiest: welke opties zijn er dan?

Bang zijn in het donker

Veel kinderen zijn een periode bang in het donker. Op zich niets om je meteen druk over te maken. Maar wat doe je dan? Uiteraard zal een kind minder bang zijn in een ruimte waar hij alles gewoon kan zien. Maar we weten ook allemaal dat slapen in een donkere kamer eigenlijk meer rust geeft. Maar helemaal niet slapen is nog veel slechter… Dus waar doe je nu goed aan? Natuurlijk zal dat per kind verschillen, maar voordat je nu besluit om dan maar gewoon het licht aan te laten, kun je natuurlijk beter iets mildere vormen eerst uitproberen!

  • Kies voor een nachtlampje, eventueel met een tijdsklokje
  • Kies voor een ander klein bedlampje en doe deze uit als je zelf naar bed gaat
  • Doe het licht op de overloop/in de hal aan

Waarom slapen in het donker beter is

Misschien denk je bij jezelf “Waar doen we moeilijk over, gewoon een lichtje aan en klaar…”. Toch zijn er wel degelijk nadelen aan het slapen in een verlichte kamer. Het hormoon Melatonine hebben we nodig om slaperig te worden. In slaap vallen terwijl je klaarwakker bent: we weten allemaal dat dat niet echt werkt. Melatonine wordt echter beter aangemaakt in een donkere omgeving! Met andere woorden: in slaap vallen in een lichte kamer zal meestal minder snel gaan. Een gezond bioritme is belangrijk. Te veel licht in de avond of nacht kan dit verstoren!

Waarom een nachtlampje

Een nachtlampje is een klein lampje, waardoor je kindje niet echt gestoord zal worden in zijn slaap, maar wat weer net wel genoeg licht geeft om het minder eng te laten zijn. Nachtlampjes zijn er in heel veel varianten, waardoor een nachtlampje kopen nog een sport op zich is. Uiteraard zal je dus eerst eens stil moeten staan wat je met het lampje wilt bereiken. Je kunt ze namelijk ook inzetten om je kindje te trainen om in het donker te gaan slapen! En dat is natuurlijk wel zo handig.

Voordelen van een nachtlampje

Deze voordelen zijn vrij algemeen, maar verschillen uiteraard ook per lampje. Omdat de verscheidenheid in lampjes zo groot zijn, zullen ook de voor- en nadelen dus hier en daar anders liggen!

  • Een klein lichtje zorgt ervoor dat je wel iets kunt zien, maar de kamer wel redelijk donker blijft
  • Andere kinderen die eventueel bij of vlakbij je bange kindje slapen hebben hier minder last van
  • Vaak kun je een nachtlampje combineren met andere functies, zoals een muziekdoosje of babyfoon
  • ’s Nachts voeden, naar de wc of misschien een ouder kind wat naar bed toe gaat? Het grote licht kan dan uitblijven waardoor er minder last van ondervonden wordt
  • Een nachtlampje kan helpen met het trainen van inslapen

De nadelen van een nachtlampje

Maar ook nu zijn er nadelen:

  • Sommige lampjes hebben gewoon te fel licht of bijvoorbeeld blauw licht waardoor de nachtrust wordt gestoord
  • Eventuele bewegende patronen op de muur of het plafond zijn leuk, maar zijn eigenlijk helemaal niet ideaal. Ze prikkelen de hersentjes immers
  • Kost energie…of het nu om batterijen of gewoon het energienet gaat
  • Kindje went eraan waardoor ergens slapen zonder lampje een probleem kan zijn/blijven

Slaaptrainer nachtlampje

Al een paar keer werd genoemd dat een nachtlampje ook als slaaptrainer gebruikt kan worden. Er zijn lampjes die je zo kan instellen dat het je kindje duidelijk kan maken wanneer hij uit bed mag! Voor kindjes die vroeg wakker zijn en nog geen klok kunnen kijken is dit een ideale oplossing. Maar je kan ook een lampje gebruiken om je kindje te laten wennen aan het slapen in het donker. Kies voor een lampje die steeds minder fel gaat branden, bijvoorbeeld. Of dim zelf iedere avond het licht een beetje meer en bouw het zo af.

Waar let je op bij het kopen van een nachtlampje?

Een aantal zaken om even bij stil te staan;

  • Bedenk waarvoor je het lichtje wilt gebruiken en pas daar de functies van het lampje op aan.
  • Kies voor rood licht! En zeker geen blauw! Rood licht zou de aanmaak van het slaaphormoon niet beïnvloeden. Blauw juist wel. Dat is meteen de reden waarom op een beeldscherm zitten in bed of voordat je naar bed gaat, zo slecht is!
  • Je kunt meerdere functies in 1 apparaat combineren: wekker, slaaptrainer, lichtje, babyfoon enz.
  • Wil je wel of juist geen extra dingen zoals bewegende dingen of muziekjes?
  • Zorg voor niet te fel licht! Dimbaar licht is ideaal, zodat je het aan kan passen aan de omstandigheden.

Wist je dat

Jouw baby wordt geboren zonder dat hij angst voor het donker heeft. Pas als dreumes/peuter zal hij bang kunnen gaan worden omdat dat zijn fantasie om de hoek komt kijken. Bij een baby dus standaard een lichtje laten branden, is dus eigenlijk helemaal niet zo slim. Zo wen jij je kindje er immers aan dat het nooit echt donker is. Begin dus niet bij voorbaat al met een lampje!

Wat je anders nog kunt proberen?

Wil je kind niet slapen in het donker omdat het bang is? Of is er eigenlijk iets heel anders aan de hand? Het kan immers ook gewoon zo zijn dat je kind niet kan slapen om andere redenen en als het dan wakker ligt, gaat het liggen denken en letterlijk spoken zien. Probeer dan ook om in ieder geval de overige omstandigheden (dus buiten het licht om) zo gunstig mogelijk te laten zijn. Denk hierbij aan de volgende punten:

  • Zorg voor een duidelijk slaapritme! Iedere dag op dezelfde tijd naar bed kan echt een hoop schelen
  • Voorkom drukte voordat je kindje gaat slapen, dus even geen beeldscherm voor het slapen gaan of wilde spelletjes. Beter even lekker rustig een boekje lezen!
  • Voorkom dat je kind overdag (te veel) slaapt! Want jawel: je kan ook gewoon uitgeslapen zijn…
  • Lekker buiten spelen helpt! Zonlicht, beweging: allemaal factoren die een kind (en jou ook…) sneller laten inslapen
  • Een fijne temperatuur in de slaapkamer helpt ook veel. Zorg er dus voor dat de kamer niet te warm is! Een raampje of rooster open is ideaal voor een gezonde lucht in de kamer
  • Zorg ervoor dat er nog even tijd zit tussen het avondeten en het naar bed gaan
  • Zet alle lichtbronnen weg die van invloed kunnen zijn op het bioritme van je kind! Dus geen beeldschermen op de slaapkamer, geen wekkers die licht geven of andere apparaten! En zoals al meer gezegd: moet er toch ergens een lichtje gekozen worden, ga dan voor rood!
Wil Cats
Volg me via: