Skip to Content

Vakantie Vietnam; familiereis met kinderen

Van de week bedacht ik me dat het alweer een jaar geleden is dat wij met onze bijna-peuter van 21 maanden in Vietnam waren. Tijdens die maand dat we er waren, heb ik een goed beeld gekregen van hoe het is om te reizen met kinderen door dit prachtige land. Vietnam met kinderen? Ik ben enthousiast!

In dit blog neem ik je mee op onze rondreis door dit bijzondere en veelzijdige land vol cultuur, natuur en historie en geef ik je mijn top 3-tips per bestemming. Onze reis begon met 4 dagen Bangkok en 4 dagen Chiang Mai. Vanuit Noord-Thailand vlogen we vervolgens door naar Vietnam, Hanoi om precies te zijn. Dat was ons startpunt voor een rondreis van 3 weken door Vietnam met onze dreumes.

Doei Bangkok en Chiang Mai, hoi Hanoi

Vakantie Vietnam; familiereis met kinderen - Reisliefde

Zelf was ik al een paar keer in Thailand geweest en had ik op de een of andere manier het idee dat Vietnam een vergelijkbaar land zou zijn. Zoals Nederland en België. Niets bleek minder waar. Vietnam – en dan zeker Vietnam met kinderen – is toch wel even andere koek. Bangkok is al chaotisch, maar Hanoi is dat keer 100. Ik denk dat ik nog nooit zo veel rijdende en toeterende scooters bij elkaar heb gezien. Een trottoir waar je met een buggy kunt lopen? Die zijn er óf niet, óf ze staan vol met scooters dus laat die maar thuis (of in je hotelkamer, want onze buggy kwam ook heel vaak wél van pas). Misschien klink ik nu niet zo heel enthousiast, maar we hebben uiteindelijk een nacht bijgeboekt omdat we zo positief verrast waren door deze stad. Dus ga je naar Vietnam met een baby of peuter? Neem dan zeker (ook) een draagzak mee voor steden als Hanoi maar ook om te reizen van a naar b!

Mijn top 3 voor Hanoi met kinderen:

1. Wandelen door de oude stad en de ’themastraatjes’; je kijkt je ogen uit, van zilverwerkstraatjes, speelgoedstraatjes, heel bizar maar zeker leuk om te zien.
  2. Hoan Kiem Meer: in het weekend is dit gebied zelfs gedeeltelijk afgezet en één groot speelparadijs, met op afstand bestuurbare auto’s waar de kids in zitten, overal muziek en spelletjes die de locals doen maar waar we ons als toerist ook heel welkom voelden.
  3. En als je toch bij Hoan Kiem Meer bent, sla dan zeker Thang Long Water Puppet Theatre niet over, voor de wereldbekende puppetshow! Superleuk met kinderen!

Cat Ba & Halong Bay

Vakantie Vietnam; familiereis met kinderen - Reisliefde

Vanuit Hanoi gingen we door naar Cat Ba, het grootste eiland van Ha Long Bay. Dit gebied in Vietnam staat bekend om de mysterieuze baai Halong Bay met honderden eilanden en rotspartijen en staat op de werelderfgoedlijst. Daar moesten we natuurlijk naartoe! Het hotel in Hanoi regelde een busje voor ons en nadat we nog wat andere toeristen hadden opgehaald, reden we in een paar uur naar Cat Ba. Dat was niet echt een pretje of heel comfortabel; het busje was vrij klein, mijn vriend is bijna 2 meter en kon niet rechtop zitten en onze dreumes zat niet echt stil, geen goede combinatie 😉 Het laatste stukje moesten we met een übergammele boot die zo uit elkaar kon vallen. Gelukkig duurde de overtocht niet lang en konden we daar weer overstappen in een grotere bus die weer een rondje hotels deed en overal toeristen afzette. Op zich was alles wel goed geregeld maar in vergelijking met bijvoorbeeld Thailand is het toch wel even anders, iets primitiever. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de mensen hier iets minder kindvriendelijk vond. Niet onvriendelijk, maar misschien iets afstandelijker, anders dan we gewend waren in Thailand maar ook in vergelijking met Hanoi.

Misschien hadden we een beetje pech met het weer en het hotel, maar wij waren niet zo heel enthousiast over het gebied. Toen wij er waren (januari) was het er erg vochtig en bewolkt, een beetje uitgestorven en we vonden het er een beetje viezig. Een kakkerlak in bed en ratten in restaurants hebben ons doen besluiten een nachtje eerder weg te gaan.

Wat ons bezoek aan Cat Ba uiteindelijk goedmaakte en waarom je dit gebied niet moet overslaan als je met kinderen door Vietnam reist:

• De boottocht door Halong Bay, de reden dat we ernaartoe zijn gegaan. En ja, het is echt magisch en heel bijzonder.
  • Cannon Fort; een steile wandeling van 45 minuten naar een werkelijk prachtig uitzicht over Halong Bay.

Niet een must do, maar voor ons een aantal must haves: de Deryan voor Puck, onze geïmpregneerde klamboe tegen ongedierte (kakkerlakken), de draagzak en de boottocht en cash (want maar 1 pinautomaat die soms leeg is).

Hoi An, volgens An(ne)

Vakantie Vietnam; familiereis met kinderen - Reisliefde

Vanuit Cat Ba ging onze reis verder naar Hoi An. We wilden eigenlijk ook nog naar Tam Coc/Ninh Binh voor onder andere de Mua Caves maar we hadden in totaal ‘maar’ 3 weken voor onze rondreis door Vietnam en we voelden dat we het even wat rustiger aan moesten doen voor Puck. Gelukkig hadden we niets geboekt van tevoren dus besloten we ter plekke om vanuit Cat Ba door te reizen naar Hoi An. Het was een pittige reisdag, met een bootreis, taxi, vliegtuig, taxi. Het hotel in Hoi An was het allemaal meer dan waard.

We verbleven daar in een heerlijk boutiquehotel (met het lekkerste bed ever) net buiten het oude centrum. Even een weekje bijkomen van onze rondreis. Het hotel verhuurde fietsen met kinderzitje, een ideaal vervoersmiddel en ook een heel leuke manier om de prachtige omgeving mee te verkennen! Het oude centrum van Hoi An is echt heel gezellig, met al die lampionnetjes en restaurantjes. Tijdens ons verblijf in Hoi An zijn we er meerdere keren geweest. Ook kun je hier tegen een mooie prijs kleding laten maken – hebben wij niet gedaan maar daar staat dit stadje wel om bekend. Naast het oude centrum is er in de omgeving van Hoi An veel meer te beleven, ook zeker met kinderen!

Hieronder mijn top 3 Hoi An met kinderen:

1. An Bang Beach: makkelijk aan te fietsen vanuit Hoi An maar een korte taxirit kan ook: een heerlijk strand met een paar fijne beachclubs, Ibiza style.
  2. My Son: hele mooie tempels gelegen in een prachtig bebost gebied tussen de bergen.
  3. Ba Na Hills voor de Golden Bridge: Deze brug van 150 meter gedragen door 2 handen op 1.400 meter hoogte met een spectaculair uitzicht. Kies wel een dag uit dat het niet regent, want anders zie je niets (weet ik uit eigen ervaring).

Ho Chi Minh, wat een verrassing

Vakantie Vietnam; familiereis met kinderen - Reisliefde

Vanuit Hoi An vlogen we in 1,5 uur naar Ho Chi Minh. Van tevoren werd ons verteld dat de mensen hier eigenlijk alleen maar kort verblijven als start- of eindpunt voor een rondreis door Vietnam met kinderen. Wij waren dus wat sceptisch, maar vonden het al snel een heerlijke stad. Dus besloten we ook hier wat langer te blijven. Misschien wel omdat we zelf ook stadsmensen zijn. Het fijne aan een stad is dat er meer voor kinderen te doen is, bijvoorbeeld het Artinus 3D Art Museum of TiniWorld, een indoorspeelparadijs. Verder bezochten we het oude postkantoor, dronken we cocktails in een skybar met fantastisch uitzicht en genoten we even van het stadse leven. Ho Chi Minh City biedt nog veel meer!

Hieronder mijn top 3:

1. De Mekong Delta: deze uitloper van de Mekong rivier komt vanuit Cambodja Vietnam binnen en is een prachtig gebied in het zuidwesten van Vietnam. Echt een aanrader voor een dagtrip!
  2. Cu Chi Tunnels: niet zozeer een tip voor Vietnam met kinderen, maar we vonden het wel heel indrukwekkend om te zien en ervaren hoe het er tijdens de oorlog aan toe ging.
  3. War Remnants Museum, het oorlogsmuseum dat ingaat op de historie van het land. Net zoals de Cu Chi Tunnels zeer indrukwekkend met ook echt wel heftige beelden. Daarom ook fijn dat er een speelruimte voor kinderen is, zodat de kinderen daar niet geconfronteerd mee hoeven te worden.

Familiereis Vietnam? Gewoon doen!

Overweeg je een familiereis door Vietnam, of een (rond)reis door Vietnam met een baby, dreumes, peuter, kleuter of een heel gezin met meerdere kinderen: Vietnam is zeker geschikt! Iets minder ingespeeld op het toerisme en kinderen dan bijvoorbeeld Thailand. Wel weer beter dan bijvoorbeeld Cambodja, waar we na Vietnam naartoe gingen. Bereid je wel goed voor als je met kinderen naar Vietnam gaat. Denk bijvoorbeeld aan een visum, de aanbevolen inentingen voor jezelf en de kinderen. Maar ook aan de beste reistijd per gebied (Vietnam is groot), kleding (het kan er ook koud en nat zijn in de winter). En neem voldoende rust tussen het reizen door en denk aan zaken als een draagzak, eventueel een buggy en neem voldoende eten en drinken mee voor reisdagen of plekken buiten stedelijke gebieden. Ik kijk in ieder geval terug op een fantastische reis met hoogte- en dieptepunten, maar vooral als bijzonder en onvergetelijk!

Dit blog is geschreven door Anne Rakhorst, eigenaar van Takemeto.nl, hét reisplatform voor mama’s!