Skip to Content

Tom-Du kinderkleding party review

Tom-Du kinderkleding party review

Toen ik de uitnodiging kreeg voor de party van Tom-Du moest ik even denken aan vroeger. Ik zat in groep 8 en mijn moeder was naar een kledingparty geweest bij de net niet-buurvrouw. Daar had ze ook kleding voor mij uitgezocht. Verschrikkelijk vond ik het. Daarvoor ben je een pre-puber tenslotte ;-)

De keer daarop haalde ze me even op. Er was een groepje moeders, waarvan een deel met dochters in mijn leeftijd, was daarbij aanwezig. De kleding hing aan rekken, op tafel stonden allemaal lekkere dingen, een pot thee en een fles wijn.

Ze hadden eerst al een presentatie gehad, ik mocht alleen even door de rekken neuzen en mijn voorkeur doorgeven. Kort, maar toch erg leuk. Dat is onderhand 20 jaar geleden… In die tijd is er een hoop veranderd. Al is het maar door de komst van online shops. Zou zo’n kledingparty dan wel leuk zijn?

Tom Du Party

Om op die vraag antwoord te geven waren er een aantal bloggers uitgenodigd voor een kledingparty van Tom-Du in Amsterdam. Het was nog even spannend of het wel zou lukken toen ik op de radio hoorde over kilometers file en treinreizigers die de auto hadden genomen vanwege de stroomstoring in Amsterdam.

Toch kwam ik er probleemloos aan en kon ik genieten van de schitterende omgeving die bedekt was met een laagje witte sneeuw. In een voormalige boerderij werden we welkom geheten met koffie en thee en was het al erg gezellig.

Even lekker bijkletsen, veel voor mij nieuwe gezichten, maar ook bloggers die je toch al een paar weken niet meer hebt gezien omdat het één van de eerste events is van het nieuwe jaar.

Het verhaal achter Tom-Du

Ingrid Lagendijk; vrouw achter Tom-Du kledingparty - Mamaliefde.nl

Een klein half uurtje later toen iedereen was gearriveerd gingen we zitten aan de lange tafel en werd het merk Tom-Du geïntroduceerd. Ingrid Lagendijk is de vrouw achter dit merk. Tijdens haar studententijd werkte ze als bijbaan op de markt.

Dit beviel haar zo goed, dat ze na het afronden van haar studie en twee jaar voor een werkgever te hebben gewerkt, ervoor heeft gekozen om dit voltijd te gaan doen. Ze was op dat moment moeder van twee jongens; Tomas (Tom) en Dustin (Du) en was op zoek naar een stoer merk met babykleding.

Ze liet haar eigen kleding maken met een bretons streepje en verkocht dit. Dit was een groot succes en al snel kwamen er winkels om te vragen of ze het konden inkopen. In plaats daarvan koos ze ervan om de kleding via party’s aan te gaan bieden.

De kleding werd na een dag op de markt in een auto geladen, uitgestald bij een vriendin, waar nog meer moeders waren, op tafel kwam een appeltaart en de eerste kledingparty was een feit. Op dit moment zijn er door heel Nederland 150 en in België 20 consulentes die kledingparty’s verzorgen.

Vanwege de grote vraag is de productie van Nederland verhuisd naar Turkije. Dit nadat ze in contact was gekomen met een oudere man uit de omgeving van Istanbul die eigenlijk al met pensioen was maar speciaal voor haar de fabriek weer opende.

Sinds 2009, na zijn overlijden, is de fabriek in eigen beheer. Daar kopen ze de garen in, maken er stoffen van, maken de prints, zetten de kleding in elkaar en zorgen dat het klaar staat voor verzending naar Nederland, en België.

Hierdoor kan de kwaliteit van de kleding alsmede de werkomstandigheden goed gecontroleerd worden. Ook is het hierdoor mogelijk om de populairste items van een seizoen halverwege bij te laten maken.

In principe worden er 700 items gemaakt, maar daar kunnen er altijd nog 700 bij besteld worden. Geen heel grote aantallen zodat de kans klein blijft dat je op het schoolplein een kind tegenkomt in dezelfde outfit en de kleding uniek en exclusief blijft.

De levertijd loopt in dat geval wel op, maar je grijpt als klant niet ‘mis’. En als je in januari al de zomerkleding bestelt, ben je toch meer bezig met of er wel of niet geschaatst kan worden dan dat zomerse jurkje. Doordat alles in eigen beheer gebeurt, blijft de kleding ook betaalbaar.

Er zijn geen extra partijen die betaald moeten worden en winst willen maken.

De klantvriendelijkheid staat bij Tom-Du centraal. Dat betekent dus geen agressieve verkooptechnieken, maar de gezelligheid op een avond die centraal staat. Wat lekkers, een pot thee of fles wijn hoort daar bij.

Mocht een kledingstuk toch niet de juiste maat zijn dan kan je deze altijd ruilen. Gaat er iets onverhoopt kapot of een slijtageplek hebben, geen probleem dan krijg je een nieuwe. Want naast klantvriendelijkheid is ook kwaliteit erg belangrijk.

Met als gevolg dat veel party’s twee keer per jaar, als er een nieuwe collectie uitkomt, gegeven wordt en dat jaren doorgaat tot de kinderen er echt niet meer in passen.

Tijdens een kledingparty wordt je gevraagd direct contant te betalen of het geld over te maken als je een digitaal bankieren app hebt. Een aantal consulentes hebben een pinautomaat.

De nieuwe voorjaar-zomercollectie 2017

Daarna was het natuurlijk tijd om de nieuwe collectie te bewonderen. Stiekem had ik al even op internet gekeken waar de producten staan. Alle modellen worden kort gepresenteerd en zijn in diverse maten aanwezig.

Als je kind erbij is kan je het daardoor even passen, misschien niet het shirtje dat je in gedachten hebt, maar de modellen zijn in het begin gelijk. Tom-Du kenmerkt zich door vrolijke en speelse kleding in hippe kleurtjes en printjes.

Echte basics vind je hier dus niet. Terwijl buiten de sneeuw lag waanden we ons even in de zomer met flamingo’s, volkswagenbusjes, vrolijke bloemen en swimwear. De collectie bestaat naast de zwemkleding, met name uit shorts, leggings, rokjes, jurkjes, shirts en een longsleeve bij de jongens.

Tijdens de presentatie krijg je niet alleen de kledingstukken te zien, maar krijg je ook even een voorbeschouwing op de trends voor het komende jaar. Deze zie je in de zeer diverse kledingcollectie terugkomen. Zo zie je bij jongens een aap op diverse kledingstukken, deze is al een paar jaar erg populair en komt in verschillende varianten terug.

Daarnaast heb je natuurlijk het bretonse streepje. hawaiiaanse bloemenprints, New York, in veel aardekleurentinten zoals blauw en groen en aan de achterkant langer dan de voorkant.

Voor meisjes zie je ook veel vrolijke printjes met felle oranje kleuren. Gecombineerd met meisjeszoet roze en glitters, pailletten zijn deze zomer ook niet weg te denken. Kleding die verwijzen naar de eighties en met sterke spreuken en teksten.

Het is duidelijk dat de collectie op elkaar is afgestemd. Veel kledingstukken zijn onderling te combineren. Een beetje het mix en matchprincipe. Tijdens de presentatie worden een aantal suggesties gedaan.

Van rokjes met of zonder legging, een shirtje, of toch een jurkje in die print die ook weer past op de legging en ook weer gedragen kan worden onder een shorts als het wat kouder is.

Of wordt er geadviseerd om een broek een maatje groter te kopen zodat hij meer baggy valt en het jaar daarop juist weer als skinny gedragen kan worden. Of een jurkje dat het volgende jaar als tuniek gedragen kan worden.

Dat geldt trouwens niet alleen qua smaak maar ook als het gaat om kleding voor jongere en oudere kinderen.

Zo waren er stoere zwarte shirtjes of jurkjes en kleding met wat blote accenten zoals een naveltruitje, of bij de schouders of de rug die door een kleuter niet snel gedragen zal worden maar bij pre-pubers goed scoren en andersom kleding die vooral heel lief is en roze die door de jongere kinderen meer gewaardeerd zullen worden.

Alle kledingstukken zijn van maat 80/86 tot en met 176 en soms zelfs 182 beschikbaar. Hierdoor zal je nooit misgrijpen, wat ik nu soms wel eens heb. Dat ik iets heel leuk vind, maar het alleen een paar maten groter of kleiner beschikbaar is. Of wat als je kind heel klein is, of juist erg groot?

Nu geef je gewoon door welk kledingstuk je wilt hebben en in welke maat. Ook zijn er kledingstukken in een verschillende fit; zoals een slim fit etc. Op die manier heb je al een indicatie.

De prijzen voor de kledingstukken variëren tussen de 14 en de 36 euro, maar het merendeel zit rond de 20 euro. Tijdens een party worden ook items van het afgelopen jaar meegenomen die in de sale worden verkocht. Zo is er voor iedere portemonnee kleding beschikbaar.

Wat ik van de kledingparty vond?

De sfeer van een kledingparty was erg duidelijk. Het was gezellig, er werd gekletst, gelachen en er waren hapjes en drankjes. Alleen al daarom was het een gezellige ochtend. Dat je die dan ook nog eens nuttig hebt besteed, is een mooie bijkomstigheid. De diversiteit van de aanwezigen maakt het ook heel bijzonder.

De één heeft zonen, de ander dochters, en de volgende allebei. Dat maakt het grappig om de oeh’s en aah’s te horen van elkaar. Het viel ook op dat iedereen een andere smaak heeft.

De één gaat meer voor felle kleuren en oranje, de volgende voor printjes, en de derde voor de korte broekjes. Je krijgt ook direct feedback, als je twijfelt tussen twee kledingstukken is er altijd wel iemand die je kan adviseren.

Een ander voordeel van een kledingparty is dat je de kleding toch even kan voelen, zien en ruiken. Zo zag ik een foto van een kledingstuk dat een t-shirt leek, maar qua lengte net iets langer was en meer als tuniek gedragen kon worden.

Met kleuren kan dat op een foto toch ook net iets afwijken dan in het echt. Of komt een bepaalde print gewoon anders over. Mijn twee favorieten online bleken toch ook in het echt mijn favoriet. Al zag ik al snel meer kleding die schreeuwden om aan de kledingkast van de kinderen te worden toegevoegd. Zoals korte shorts en vrolijke jurkjes.

Aan ons vervolgens de taak om als allereerste onze bestelling door te geven van deze nieuwe collectie. Na lang twijfelen, tussendoor even een hapje eten, en dan nog een keer kijken, ben ik uiteindelijk gegaan voor het rokje dat online al het wow-gevoel had. Natuurlijk was dit één van de laatste items om te showen ;-)

De bijpassende legging die een soort shimmer heeft, wat je op de foto’s niet goed ziet maar echt heel gaaf is. En als ik al zo enthousiast ben, dan zal dochterlief daar vast ook blij mee zijn. Voor zoonlief waren er twee shirts die ik erg gaaf vond dus die heb ik ook maar allebei besteld.

Nu baalde ik stiekem toch wel even dat je ze niet zoals in een winkel meteen mee kan nemen. Want dat rokje kan ook prima in de winter gedragen worden op een dikke maillot en een shirt past prima onder een vest op een stoere spijkerbroek.

Om terug te komen op de vraag in de titel; nee ik vind een kledingparty allesbehalve ouderwets. Het is gewoon gezellig met je vriendinnen en andere moeders. Het kledingmerk is hip en ook nog eens uniek en exclusief. Daarnaast is het erg gezellig.

Meer informatie?

Ben je nieuwsgierig naar de volledige collectie. Of wil je ook wel eens een kledingparty meemaken; door er één te organiseren of er één bij te wonen (ook als je niemand kent), kijk dan eens op de website van Tom-Du. Zij brengen je graag in contact met een consulente.

Eventueel kan je ook online je wishlist maken en doorgeven via de consulente. Op Facebook zijn ze ook erg actief.

Linda van Aken