Skip to Content

Tjust Archipelago eilanden oostkust Zweden

Als je denkt aan Zweden denk je waarschijnlijk aan bossen, meren en uitgestrekte natuur. Wat voor mij een complete, en zeer aangename, verrassing was, was de Tjust Archipelago. Een uitgestrekt gebied met vele duizenden kleine eilandjes aan de oostkust van Zweden onder Stockholm. Tijdens de reis naar Dalarna had ik al wel gehoord dat dit bij veel Zweden een populair gebied is voor de vakantie, vanwege de aanwezigheid van het water, de eilandjes en het feit dat ze hier de meeste zonuren van Zweden hebben.

Heel fijn dus om hier nu zelf ook geweest te zijn. Onze uitvalsbasis was Västervik waar we verbleven in het Västervik Resort, om vanaf hier in een paar dagen de diversiteit van de Tjust archipel te ontdekken die daar net buiten ligt. Wil je hier echt optimaal genieten dan is het toch echt wel een aanrader om er minimaal een week, of misschien nog wel langer te verblijven. Vervelen zal je er zeker niet!

Zeehondjes & Adelaar safari

Tjust Archipelago eilanden oostkust Zweden - Reisliefde

Zeehondjes en adelaars; twee dieren die je niet snel samen verwacht, althans ik niet. Ik was hier dan ook erg nieuwsgierig naar. Al vroeg in de ochtend werden we bij de pier in het resort opgehaald voor een heuse safari maar dan op het water. Toen we aan boord gingen kregen we allemaal een zwemvest om waarna we rustig richting het open water voeren, waarna de snelheid goed opliep en we genoten van het prachtige uitzicht.

Alleen al die vaartocht langs het water en de beboste eilanden was schitterend. We passeerden ook een waterweg tussen twee eilanden waar het leger bezig was met drenkelingenoefeningen, op de terugweg zelfs met helikopter die vlak boven het water zweefde en het water omhoog blies.

Als eerste gingen we naar ‘de laatste rots’, de zeehondjes hebben namelijk twee plaatsen waar ze zich graag bevinden en twee dagen geleden had de kapitein ze hier nog gespot. Vooraf had hij gewaarschuwd dat de kans op adelaars niet heel erg groot was in deze tijd van het jaar, omdat ze dan beginnen te trekken, maar zowaar hadden we geluk en spotten we twee nog wat jonge adelaars. Zelfs van een afstandje zijn dit echt indrukwekkende dieren.

Met de zeehondjes hadden we iets minder geluk, normaal liggen ze op de rots en kun je dus heel dichtbij komen, die dag bleek dat niet het geval. Daarom gingen we nog wat verder naar een ander rotseiland, dat is echter beschermd gebied dus mochten we daar niet al te dichtbij komen. Terwijl we op een afstandje wat dobberden en via de verrekijker ze konden bekijken, het was echt een enorme groep met honderden zeehondjes, kwamen er gelukkig ook wat nieuwsgierige dieren wat dichterbij hun kop boven het water steken. Die konden we dus ook afvinken 😉

Normaliter eindigt deze safari met een lunch die hij zelf verzorgt, waarna je weer terug wordt gebracht naar de plaats waar je werd opgepikt. Voor ons was er een heel programma uitgezet en werden we ergens anders gebracht.

Meer informatie vind je hier.

Hasselö & Sladö

Tjust Archipelago eilanden oostkust Zweden - Reisliefde

Hasselö & Sladö zijn twee eilandjes voor de kust die aan elkaar zijn ‘vastgegroeid’ en nu worden gescheiden door een slootje met brug. Op deze eilanden wonen slechts een handjevol mensen en iedereen kent elkaar. Als je echt wilt genieten van de rust, natuur is dit dus een absolute aanrader.

Twee keer per dag komt hier een taxiboot die aanlegt bij de aanlegsteiger van het Hasselö Sand, hier vind je ook het langste zandstrand van de regio wat natuurlijk hoge ogen scoort bij de kinderen. Nog voor we een plekje hebben gevonden zijn ze al heerlijk aan het spelen en vinden ze zelfs een ‘echt’ dinoskelet dat ze met emmertjes water verder proberen schoon te spoelen en uit te graven. Ook de speeltuin en de minigolf proberen ze natuurlijk uit.

Als wij er zijn staat er een aardig windje op het terras buiten, gelukkig is er ook een overdekt theehuisje met overal ramen zodat we wel naar buiten kunnen kijken maar geen last hebben van de wind. De kinderen krijgen daar pannenkoeken en wij een soep geserveerd, er was aangegeven dat als we nog wat wilden we dat moesten zeggen dus daar maakten we graag gebruik van. Het was een soort gehakt / aardappelsoep die echt superlekker was!

Nu is Zweden ook het perfecte land voor een kanotocht, omdat we daar nog niet aan toe waren gekomen moest daar nu maar verandering in gebracht worden. Ze hadden een aantal kajaks liggen, wat voor ons toch wel even wennen was. We maakten twee duo’s, waar de kinderen zo in- en uitstapten was dat voor ons iets meer een uitdaging zonder de kajak helemaal te kantelen 😉 Eenmaal op het water werd de lucht erg snel grijs en kwam er een enorme regen en zelfs hagelwolk op ons af.

Gelukkig hadden we de kinderen zwemkleding aangetrokken en had ik zelf ook de jurk uitgetrokken en alleen onderkleding aan. Toen we terugkwamen stonden de medewerkers al klaar om ons op te vangen met warme dekens en konden we in het theehuisje opwarmen met een kop warme thee / koffie en stond er een picknick voor ons klaar. De kinderen hadden ook snel droge kleding aan en waren het al snel weer vergeten. Gelukkig bleef het bij dat ene buitje.

Want vanaf hier kun je ook de rest van de eilandjes ontdekken met de fiets. Er is een heel ruim assortiment van fietsen; ook met kinderzitjes of kinderfietsjes in diverse maten en kleuren. Nadat we allemaal een fietsje hadden en de kinderen een helm op hadden, vertrokken we om de rest van het eiland te ontdekken. Je vind hier twee dorpjes met inwoners die hier vaak al vele jaren wonen. Tussendoor vind je een bos en wat weidevelden. Er is geen geasfalteerde weg (er zijn hier geen auto’s, de lokale bewoners rijden rond op 4X4 motors) maar ook op het gravel is het prima fietsen.

Onze eindbestemming was het andere restaurant 3 km verderop. Hier mochten we de fietsen achterlaten, die zouden de volgende dag weer opgehaald worden. En speciaal voor ons waren ze open, dat voelde toch wel heel erg bijzonder. Op de grill hadden ze een geweldige maaltijd bereid. Vooraf kwamen ze nog wel even informeren of de kinderen wilden mee-eten of toch liever pannenkoeken willen, maar aangezien de kinderen de afgelopen dagen ook graag ons eten proefden leek ons dat niet nodig.

Op tafel werd heerlijk vlees, geroosterde groenten, aardappelen en een pittige watermeloensalade geserveerd. Nu vind ik watermeloen normaal nooit zo lekker, maar hiervan schepte ik nog een tweede keer op 😉 Omdat het buiten heerlijk was stelden ze voor om buiten van het toetje te genieten. De kinderen hadden ondertussen al de hottub gespot die direct aan het water stond. Dus toen dat op was konden ze niet wachten om hun zwemkleding aan te trekken en even heerlijk spetteren. Er was ook een sauna die flink was opgestookt, maar dat zagen ze toch niet zo zitten.

Het uitzicht vanuit de sauna was trouwens ook echt indrukwekkend! Zoonlief vond in het begin het water toch iets te warm, maar vermaakte zich prima met het visnetje en had de haarband van zijn zus als ‘vis’ die ze omstebeurten gingen scheppen. Toen het water iets afgekoeld was kwam hij er toch ook bij, met als gevolg dat hij er natuurlijk niet meer uit wilde! Vanaf de hottub hadden we een prachtig uitzicht op het water, en nu de zon onder ging genoten we van het schouwspel van de ‘springende’ visjes die als stralen zilver uit het water schoten en weer verdwenen. Manlief durfde het ook even aan om hier een rondje te zwemmen om weer af te koelen 😉

Helaas kwam ook aan deze dag een einde, en werden we vanaf een boothuis opgehaald door de ‘schooltaxi’ die de kinderen van dit eiland ook iedere dag naar school brengt aan vaste wal. Die bracht ons weer terug naar het resort. Zo wilden de kinderen ook wel iedere dag naar school gebracht worden en als het aan hen had gelegen waren we meteen verhuisd 😉

Meer informatie vind je hier.

Wil je deze reis naar Zuid-Zweden zelf ook maken? Plan je reis met de ferry en de Öresundbrug via Scandlines. Ik reisde door de regio’s Skåne en Småland. Meer informatie over je vakantie naar Zweden vind je ook bij Visit Sweden en Visit Västervik.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)