Soms denk je dat je er vanaf bent; zieke kids, maar helaas is niets minder waar. 1,5 week geleden was onze jongste op vakantie ineens heel ziek, maar na een dag was het ook weer over. Daarna was er werkelijk waar geen vuiltje aan de lucht, tot een dag of twee geleden…ineens snip- en snipverkouden, zomaar uit het niets. Ik ga maar weer eens een boost geven aan die weerstand, want op deze manier gaat het allemaal niet werken natuurlijk. Hoe ik dat doe, lees je hieronder.

Voldoende rust

In de vakantie gaan kinderen toch wat vaker laat naar bed. Vaak is dat niet zo heel erg, maar voor de weerstand is het niet zo handig. Voldoende nachtrust is altijd een stuk beter voor kinderen (ook voor volwassenen trouwens). Het gemiddelde kind heeft 10-14 uur slaap per nacht nodig. Onze jongste slaapt overdag ook nog vaak een paar uurtjes, hoewel dat steeds minder wordt. Des te belangrijker is de nachtrust nu!

Frisse lucht

Ook al komt het soms met bakken uit de hemel, het is belangrijk dat kinderen iedere dag eventjes buiten zijn. Op mooie dagen kun je ze gerust de hele dag lekker laten buitenspelen (wel goed insmeren natuurlijk als het zonnetje schijnt). Kinderen moeten lekker kunnen rennen, klimmen en ravotten…goed voor de opbouw van een goede weerstand. Zorg er wel voor dat de ogen goed beschermd worden met een zonnebril, zeker nu het zonnetje steeds feller gaat schijnen.

Maak plezier en ontspan

Heel belangrijk voor iedereen: plezier maken en ontspannen. Maak tijd vrij om met je kind(eren) te spelen. En na het spelen, heerlijk samen wat eten of een filmpje kijken. Een gelukkig kind is een gelukkige ouder! Verder houd je de band tussen jou en je kind(eren) op deze manier sterk.

Routine

Kinderen hebben routine nodig, dit zorgt namelijk voor stabiliteit en zo komen ze niet voor verrassingen te staan. Zorg er daarom voor dat je (zo vaak mogelijk) op vaste momenten eet, drinkt, verhaaltjes voorleest, in bad gaat enzovoorts. Dit alles zorgt voor een goede emotionele zekerheid voor je kind(eren).

Zo min mogelijk suiker

Suiker heeft een negatief effect op het immuunsysteem. Nee, dit verzin ik niet, dit hebben studies bewezen. Suiker bevat geen voedingsstoffen, waardoor het andere voedingsstoffen en mineralen nodig heeft om door het lichaam te worden verwerkt. Tevens zorgt suiker ervoor dat je witte bloedcellen hun werk minder goed kunnen doen.

Handen goed wassen

Natuurlijk leer jij je kind(eren) dat ze hun handen goed schoon moeten houden, maar echt, ze vergeten het heus regelmatig. Blijf er echter op hameren dat het belangrijk is. Vertel ze gerust dat bacteriën en virussen ontzettend dol zijn op vieze handen en dat dit je ziek maakt. Was jij je handen goed, dan hebben deze boosdoeners geen kans om zich te verspreiden!

Rook niet in de omgeving van kinderen

Roken is schadelijk en niet alleen voor jezelf. Ook in de omgeving roken van kinderen is ontzettend gevaarlijk en vies. Passief meeroken zorgt ervoor dat vitale lichaamscellen geïrriteerd raken en dat wil je gewoon echt niet. Kinderen zijn overigens extra vatbaar voor de schadelijke gevolgen van passief meeroken aangezien zij sneller en dus vaker ademhalen. Zorg er in ieder geval dat je kind in een gezonde én rookvrije omgeving kan opgroeien.

Voldoende fruit en groente eten

Fruit zorgt ervoor dat je immuunsysteem een boost krijgt door de vele antioxidanten die erin zitten. Het beste kun je kiezen voor bosbessen, bramen, aardbeien, frambozen, pruimen, sinaasappels, rode druiven en kersen (snijd de druiven altijd in de lengte doormidden en check of de pitjes uit de kersen zijn). Indien het eten niet zo best gaat, dan kun je er een smoothie van maken. Dit kan overigens ook in combinatie met groenten, zo sla je meteen twee vliegen in één klap. Je kunt overigens de groente ook verwerken in een heerlijke soep, dat eten de meeste kinderen liever dan stukken groenten.

Drink voldoende water

Het is belangrijk om voldoende water te drinken, zodat je immuunsysteem in een goede conditie blijft. Het voorkomt ook uitdroging van je slijmvliezen die ervoor zorgen dat je virussen kunt verslaan. Drinkt je kind lastig water, geef het dan thee of suikervrije limonade.

Sporten

Voor heel kleine kinderen misschien niet van toepassing, maar het is altijd goed om te sporten. Of je nou gaat voetballen of op turnen gaat, bewegen is goed…voor iedereen! Het is goed voor je bloedsomloop en uiteindelijk helpt het je ook om te ontspannen. Tip om geen sportkleding kwijt te raken; leg de rugzak gelijk bij de was na het sporten en stop de kleding er na het wassen gelijk weer in, zodat je niets kwijtraakt en altijd klaar hebt liggen.

Vitamines om weerstand te verhogen

Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine. Deze vitamine stimuleert de vorming van witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem, oftewel de weerstand. Van vitamine c wordt vaak gedacht dat het een verkoudheid kan voorkomen. Dit is echter nooit bewezen. Wel kan vitamine C de duur van de verkoudheid verkorten en zorgen dat de klachten minder heftig zijn.

Vitamine C komt veel voor in groente en fruit. Wist u dat veel Nederlanders te weinig groente en fruit eten? Dit geldt met name voor jongvolwassen. Slechts 2% van deze groep eet 150 gram groenten per dag. Minder dan 10% van de groep eet de aanbevolen twee stuks fruit per dag.

Daarnaast zijn ook de vitamines D, A, B6, en E. Om dit te bereiken is het advies minimaal twee stuks fruit per dag en 200 gram groenten. Mocht dat niet haalbaar zijn dan wordt het aangeraden om multivitamines te slikken.

Hoe probeer jij het afweersysteem van je kind te verbeteren?

Lees ook

Amanda