Als je voor het eerst in verwachting bent, krijg je het waarschijnlijk al vaak te horen: geniet nu nog maar even van je vrijheid, want als de baby is geboren is het gedaan met de rust! En meestal bedoelt men dan specifiek de nachtrust. Want baby’s slapen wanneer ze willen slapen en drinken wanneer ze willen drinken; het drinken is niet per se alleen maar overdag, en het slapen niet per se alleen maar ’s nachts. De kans is dus groot dat je na het krijgen van een kindje moet gaan inleveren op je nachtrust. En misschien vond je het vóórdat je kinderen kreeg wel heerlijk om in het weekend of op een vrije dag tot 12 uur ’s middags in je bed te blijven liggen, nu heb je andere verantwoordelijkheden en is dat uitslapen verleden tijd. Of toch niet? Want houd er rekening mee dat er ook nog zoiets is als een biologische klok die nu is ingesteld om vroeg wakker te worden!

Hoeveel uur slapen we?

Hoe ouder je wordt, hoe minder je slaapt. Kleine baby’s kunnen in de eerste maand van hun leven wel 17 uur per dag slapen! Baby’s van 1 tot 4 maanden slapen gemiddeld 15 uur per dag, en bij baby’s tussen de 4 en 12 maanden oud, is het gemiddelde ook ongeveer 14 à 15 uur per dag. Ze slapen natuurlijk niet zo lang aan één stuk, maar doen veel dutjes en zijn tussendoor even wakker. Dreumesen en peuters (1 t/m 3 jaar) slapen vaak nog twee keer per dag: een middagdut van ongeveer 1 tot 3 uur, en in de avond/nacht nog zo’n 11 tot 13 uur (totaal slapen ze gemiddeld 12 tot 14 uur per dag). Kleuters t/m 6 zes doen vaak geen middagdutje meer, maar slapen in de nacht gemiddeld 10 tot 12 uur per dag. Kinderen van 6 tot 12 jaar oud, slapen gemiddeld ook nog zo’n 10-11 uur. Pubers van 12 tot 18 jaar hebben meer slaap nodig dan volwassenen: gemiddeld 9 uur per dag. Maar het probleem bij pubers is dat hun slaapblok naar achteren verschuift, waardoor ze pas later in slaap kunnen vallen en dus niet zo makkelijk om 07:00 uur weer naast hun bed staan.

Voor volwassenen daarentegen is een nacht van 7 à 8 uur slaap voldoende. Het kan soms lijken alsof ouderen nog meer slapen, maar de totale slaaptijd blijft eigenlijk rond het gemiddelde zitten. Oudere mensen slapen meestal ’s nachts wat korter, en halen dat in met bijvoorbeeld een middagdutje. Ongeveer 8 procent van de volwassenen functioneert prima met slechts 6 uur slaap per nacht; aan de andere kant zijn er ook de mensen die juist minimaal 10 uur slaap per dag nodig hebben (zo’n 2 procent).

Uitslapen

Doordeweeks moet je waarschijnlijk elke dag vroeg uit je bed om naar je werk te gaan, maar in het weekend zijn veel mensen vrij. Niks is dan lekkerder dan lang uitslapen, toch? Eigenlijk is het verstandiger om gedurende de hele week min of meer hetzelfde ritme aan te houden, door dus rond dezelfde tijd naar bed te gaan en weer op te staan. Je lichaam en je organen zijn namelijk gewend aan een bepaald ritme, en door ineens in het weekend veel te laat naar bed te gaan en pas rond het middaguur weer uit bed te komen, raakt de tijdsordening van de verschillende organen nogal in de war. Dit kan er zelfs voor zorgen dat je immuunsysteem minder goed gaat werken, waardoor je bijvoorbeeld sneller een verkoudheid of griep krijgt. Het kan dus wel degelijk kwaad voor je lichaam om je ritme in het weekend helemaal om te gooien. Probeer dit dus niet te vaak te doen!

Maar af en toe…

… wil je gewoon echt lekker een keer goed kunnen slapen. Op tijd naar bed, een ononderbroken nacht, en slapen totdat je vanzelf wakker wordt. Dus niet omdat je kind huilt, roept of gilt, niet omdat je naar het toilet moet, niet omdat je de wekker hoort of de haan van de buren hoort kraaien, maar gewoon vanzelf wakker worden omdat je uitgeslapen bent. Maar als je eenmaal een kind hebt, hoe ga je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen?

Tips om uit te slapen

Logeren

Je kunt natuurlijk je kindje uit logeren sturen naar bijvoorbeeld oma en opa of een tante, maar je kunt ook zelf een nachtje weggaan. In het begin zal dat lastig zijn en mis je je kindje misschien wel heel erg (en je kindje jou natuurlijk ook!), maar soms heb je gewoon echt even een goede nachtrust nodig. Doe dit alleen als jij en je kindje er klaar voor zijn, want het is voor niemand leuk als je kindje erg moet huilen omdat hij zijn mama en/of papa mist. Je zal dan ook niet met een lekker gevoel kunnen slapen.

Samen slapen

Door samen in één bed met je kind te slapen, hoef je er sowieso niet ’s nachts uit om je kindje te voeden of te troosten. Het is een stuk makkelijker als je er al direct naast ligt. Dat zorgt al voor een betere nachtrust. En omdat je kind vaak pas naar bed gaat als jij ook gaat slapen, is dat meestal wat later op de avond. De kans is dan ook groter dat je kindje lekker wilt uitslapen, waardoor jij daar ook van kunt profiteren.

Moederdag, verjaardag

Spreek af met je partner (als je die hebt natuurlijk, anders kun je misschien een vriendin laten logeren) dat je op bepaalde dagen van het jaar (of van de maand, week) uit mag slapen. Dat houdt in dat je partner zich dus bezighoudt met de kinderen als deze wakker worden en jij nog lekker in je bed ligt. Het is dan natuurlijk wel handig om ook af te spreken dat de kinderen stil zijn, anders word je waarschijnlijk alsnog wakker door het lawaai. En wie weet krijg je na het heerlijke uitslapen ook nog wel een lekker ontbijt op bed!

Probeer een slaaptrainer

Is je kindje al wat ouder, maar altijd vroeg wakker? Een slaaptrainer, of kinderwekker, kan dan misschien helpen hem wat langer in bed te laten liggen. Aan de wekker kan je kindje eenvoudig zien of het al tijd is om op te staan, maar ook als het nog te vroeg is om uit bed te gaan. Dat gaat door middel van een klokje met een figuurtje of lampje dat je met een timer op de gewenste tijd aan kan laten gaan. Zo leert je peuter of kleuter dat het ’s nachts tijd is om te slapen, en overdag tijd is om wakker te worden. Het is belangrijk dat je kind wel de verbanden kan leggen dat ‘lampje uit’ betekent dat hij nog in bed moet blijven om te slapen, en ‘lampje aan’ betekent dat het tijd is om uit bed te gaan. Meestal lukt dat al prima vanaf een jaar of 2.

Verdeel de taken

Spreek met je partner af welke dagen jij mag uitslapen en welke dagen hij mag blijven liggen. Als jullie allebei doordeweeks werken kan je bijvoorbeeld afspreken dat de één op zaterdag en de ander op zondag mag blijven liggen en de ander met de kinderen naar beneden gaat. Om ze aan te kleden, ontbijt te geven en naar clubjes te brengen of gewoon voor de tv zetten zodat jij even rust hebt!

Lees ook

Jisca
Latest posts by Jisca (see all)