Skip to Content

Time management tips; voorbeelden efficiënt plannen en prioriteiten stellen

Time management tips; voorbeelden efficiënt plannen en prioriteiten stellen

Time management; als moeder een noodzakelijk kwaad om onder de knie te krijgen. Je moet, of eigenlijk wil / vind dat je zoveel dingen moet doen, maar hebt daar slechts beperkt de tijd voor.

Dan is het heel handig om efficiënt met de tijd om te gaan. Alleen hoe dan? In een dag zitten maar 24 uur en een deel moet je toch ook echt besteden aan je slaap. Anders kom je in de problemen.

Ook, of misschien wel juist als je thuisblijfmoeder bent. Hoe makkelijk is het om iets door te schuiven naar morgen; dan kan het toch ook. Tenminste, ik heb daar regelmatig last van. En tja, als je eenmaal begint met doorschuiven…

Prioriteiten stellen

Niet alles wat je moet doen is even belangrijk. Het ene heeft soms meer prioriteit dan een ander, of zit tegen een deadline aan.

Misschien niet de deadlines die je kent van je werk of studie. Harde deadlines wanneer iets ingeleverd moet worden. Dat je gewoon weet nu moet ik er voor gaan zitten om het af te maken.

Maar deadlines in de zin van; de broeken van je zoon zitten allemaal in de was, of de melk is op dus je moet echt boodschappen doen. Ook een vorm van time management.

Wat heel goed werkt is om datgene wat er gedaan moet worden op papier te zetten in je agenda. Er een bulletlist of to-do-list van te maken. Dan heb je visueel wat er allemaal gedaan moet worden en kan je dat ook daadwerkelijk afstrepen.

Gelijk goed voor je mood, omdat je bevestigd krijgt dat je iets hebt gedaan. Als je het op papier hebt staan kan je er ook makkelijker prioriteiten aan geven. Wat moet echt vandaag gebeuren, en wat kan morgen ook nog.

Planning maken

Oftewel je komt dan eigenlijk uit bij het maken van een planning. Er zullen dingen zijn die iedere dag terugkomen; stofzuigen, de vaatwasser draaien, eten koken, wekelijks zoals boodschappen doen, driemaandelijks zoals naar de kapper etc.

Als je aan de slag gaat met time management kan het helpen om dit allemaal in te plannen. Wanneer doe je wat. Gewoon eens in je hoofd een dagschema te maken hoe een gemiddelde dag verloopt. Of anders ‘s-ochtends als je wakker wordt wat je die dag gaat doen.

Bijvoorbeeld op verjaardagsvisite, de was vouwen, boodschappen die moeten gebeuren, de kledingkast sorteren en te kleine kleding wegdoen.

De vaste terugkerende activiteiten kan je ook in die planning opnemen. Je weet welke dagen je moet werken en je dus minder kan doen. Ook als je thuiswerkt. Wanneer je man vrij is zodat jij de was kan vouwen terwijl hij de kinderen in de gaten houdt.

Een wasdag in het weekend waarop de wasmachine constant aanstaat etc. Als er een dagje / weekendje uit is kan je dit ook doorschuiven. Het helpt om dit ook op papier te zetten, helemaal als je man een onregelmatig rooster heeft.

Maar ook met bijvoorbeeld de weken dat de vuilnisbak naar buiten moet (zo onhandig dat dat eens in de twee weken is).

Het belangrijkste is nog wel bij time management; hou je ook aan die planning. Daarom helpt het ook zo goed om het op te schrijven.

Ik zal vast niet de enige zijn die online aan het shoppen is, dan opeens hele gave shawls tegenkomt, zich afvraagt wat er nu eigenlijk nog ligt en vervolgens de winterkast aan het uitzoeken is om half elf ‘s-avonds…

Multitasken

En tot slot dat multi-tasken; een pan op het vuur, ondertussen de kinderen voor de tv, naar boven rennen om een wasje aan te zetten en tussendoor via de telefoon / computer ook nog even sociaal doen. Wij vrouwen draaien daar meestal niet ons hand voor om. Maar is het wel zo efficiënt time management?

Deskundigen beweren van niet. Juist door te multitasken vergeet je sneller dingen. Je hoofd zit vol met van alles en nog wat, en je bent meer aan het doen dan daar bij stil staan.

Natuurlijk kan het goed gaan hoor, dat de kleding niet te klein uit de was komt, het eten niet aanbrandt, en de kinderen niet het beeldscherm insmeren met sudo-creme maar toch. Het kan lonen om bewuster met je dingen om te gaan.

Door als je ‘s-ochtends je dagplanning gaat maken twee of drie activiteiten uit te kiezen die echt moeten gebeuren kan je daar je volle aandacht aan besteden.

Denk aan; vandaag ga ik de was opvouwen, moet ik werken en wil ik de herhaling zien van K3 zoekt K3. Het hoeven geen grote dingen te zijn, ook gewoon voor jezelf. Ter ontspanning. Want dat hebben we allemaal nodig.

Belonen

En tot slot; als je een planning hebt gemaakt. En de activiteiten daarvoor hebt afgerond mag je jezelf belonen. Met dat avondje op de tv, een extra lekkere snack waar je meer tijd aan kan besteden doordat je de overige activiteiten al hebt gedaan etc. Iets waar je echt naar uitkijkt, helemaal alleen voor jouw.

Ik probeer in ieder geval steeds meer op te letten op mijn time management en ik merk dat me dat steeds beter afgaat. Ik bepaal wat ik die dag ga doen en wat het belangrijkste is. En in die volgorde probeer ik het ook te doen.

Enige uitdaging wordt het nog wel als er tussendoor van alles op je pad komt. Zoals spannende mailtjes die gelijk actie behoeven of social media. Heel gezellig, maar ik merk ook dat je gewoon af en toe dat moet afsluiten. Nu even niet. Niemand die je dat kwalijk neemt.

Push-notificaties

Het nadeel van een telefoon met veel apps is ook de meldingen die je continu blijft ontvangen. Van een nieuw berichtje op facebook, een twitter melding, een reactie op een blog, een nieuwe mail etc.

In principe draag ik mijn telefoon altijd bij me. Want je weet nooit welke spontane foto’s je kan maken of wat als je van de trap valt…

Vaak met het geluid uit, maar wel op trilfunctie.  Gelukkig kan je voor een deel zelf bepalen of je er wel of niet door gestoord wilt worden. Tenminste, in theorie wel.

In de praktijk blijven er altijd meldingen waarvan ik nog niet heb uitgevonden hoe je de meldingen uit kan schakelen. Als je dan zo’n melding krijgt, kijk ik vaak toch even vanuit welke app dit is.

Van het een komt het ander

Als je dan ‘eventjes’ op je telefoon kijkt zie je vaak dat je ook een aantal andere meldingen hebt ontvangen. Die je natuurlijk even doorneemt.

Voor je het weet ben je tien minuten verder. Want die ene melding was van een mailtje dat toch wel erg belangrijk is. Dan kan je het toch niet laten om gelijk even te beantwoorden. Want de kans is groot dat als je het uitstelt is je het hele mailtje of berichtje vergeet te beantwoorden.

Of ben ik daar de enige in? Daarna, loop je natuurlijk ook nog even al die andere meldingen na en een vlug rondje social media. En dan puur en alleen de meldingen, terug scrollen kost nog veel meer tijd.

Als blogger kijk ik dan ook even wat de bezoekersaantallen doen. Loopt het weer een beetje ‘gelijk’ op met de vorige dag. En ja, dan ben je tien minuten verder.

Time management; Meer in minder tijd

Gelukkig ben ik niet de enige, we worden met zijn allen steeds drukker. Met alle gevolgen van dien. Er moet steeds meer in minder tijd. De scheiding tussen werk en thuis wordt steeds kleiner.

Onder andere door die mobiele telefoons waardoor je continu bereikbaar bent, of door middel van het nieuwe werken thuis kan werken en zelf je tijden kan indelen. Aan de ene kant handig als je jonge kinderen hebt. Aan de andere kant betekend het ook dat er andere keuzes gemaakt moeten worden.

Het moment dat je met zijn allen aan tafel zit, en er niet gewerkt wordt, naar een of andere club geracet wordt of er tijd aan sociale relaties wordt besteedt is steeds belangrijker.

Even een rustmomentje; voor jou en je gezin. En toch zijn daar die telefoontjes, zo heeft manlief een tijdlang de gewoonte gehad om documentaires te kijken. Ook als we ‘gezellig’ aan tafel zitten.

Of als ik een melding kijk en even kijk, toch ook nog even die andere meldingen naloop. Niet zo heel gezellig dus. Tijd dus om daar bewuster mee om te gaan.

Wat nu?

Overdag geen telefoon is geen optie. Het hoeft niet verkeerd te zijn om hem bij je te hebben. Tijden zijn nu eenmaal verandert en standvastig vasthouden aan vroeger is niet nodig. Het zijn geen slechte ontwikkelingen.

Tenminste, zolang je er maar bewust mee omgaat. Het bewustwordingsproces waarbij je je realiseert hoe afhankelijk je bent geworden van de telefoon is 1. Er over praten zeker als het de ander irriteert is een hele goede tweede. Goed moment om er nu dus wat aan te doen?

Handige boekentips vind je hier.

Hoe ga jij om met time management?

Linda van Aken

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Avatar van Versluis BV Versluis BV schreef:

    Zeer goeie tips! Ik heb nu wel gemerkt dat het in deze tijd, zowel voor de kinderen als voor mijzelf, belangrijk is om een eigen thuiswerkplek te hebben. Zo hebben de kinderen meer het idee dat ik écht aan het werk ben en laten ze me veel vaker met rust, wat me echt veel tijd bespaart. Heel anders na al die maanden aan de keukentafel!

    – Anne

  2. Avatar van Yvonne van Loon Yvonne van Loon schreef:

    Wat mij altijd erg helpt is een uurtje plannen waarin je al die kleine, rot klusjes doet. Vaak kosten ze niet zoveel tijd per item en kan je een hoop gedaan krijgen in een korte tijd. Ik bundel ook altijd mijn klussen. Schrijf bijvoorbeeld alle verjaardagskaarten voor de komende tijd of betaal rekeningen eens per maand.

  3. Avatar van janske janske schreef:

    Herkenbaar…ik ben ook erg van de lijstjes. ’s ochtends een lijstje maken van alles wat ik wil doen die dag. Doorstrepen vind ik heerlijk! Het leukst voor het laatst bewaren is inderdaad ook slim. En de dingen die minder dan 3 minuten in beslag nemen meteen doen en niet uitstellen.

  4. Avatar van Sylvie Sylvie schreef:

    Fijne tips! Ik heb voor mezelf een dag- en weekplanning en het lukt me aardig om me daar aan te houden. Wat ik wel écht wil gaan doen is mijn telefoon vaker wegleggen! Die slurpt ongemerkt flink wat tijd (en aandacht) op..

  5. Avatar van Barbara Barbara schreef:

    Persoonlijk denk ik dat je niet geheel ontkomt aan Multi-tasking want anders zou ik nog minder tijd hebben om alles gedaan te krijgen, bedoel de wasmachine draait wel en als ik de wekker zet wanneer de rijst moet worden afgegoten dan kan ik ondertussen best nog wel even dochterlief aansturen, een telefoontje plegen, iemand een antwoord online geven en naar de wc gaan haha

  6. Avatar van Jess Jess schreef:

    Ik weet van mezelf dat ik geen held ben in plannen en multitasken kan ik helemaal niet. Per week bekijk ik wat ik aan oppas nodig heb qua werkuren. Dat is de basis. Verder probeer ik het los te laten. Ik focus me op een ding tegelijk en betrek met name Sam bij huishoudelijke dingen als Jim slaapt. Zodra ik meerdere zaken tegelijk wil doen, lukt het niet dus dat heb ik opgegeven.