Skip to Content

30 Tikspelletjes en overloopspelen voor peuters, kleuters en kinderen

30 Tikspelletjes en overloopspelen voor peuters, kleuters en kinderen

Ben je buiten, dan ben je automatisch ook aan het bewegen. Je rent achter elkaar aan, je fietst een rondje, je klimt en klautert over de speelrekken op een plein. Maakt niet uit wat, als je maar bezig bent.

En aangezien je het hele jaar door lekker buiten kan bewegen hebben we hier een leuk lijstje voor je met grappige tikspelletjes die je dan meteen kunt uitproberen.

Spelregels tikkertje

Tikkertje, een klassiek spel dat altijd voor wat opwinding zorgt op het speelplein! Hier zijn de eenvoudige regels:

  1. Een speler wordt gekozen als de “tikker”, en zijn doel is om andere spelers te tikken.
  2. Zodra een speler wordt getikt, wordt hij ook een tikker en helpt mee met tikken.
  3. Het doel voor de niet-tikkers is om niet getikt te worden.
  4. Het spel gaat door totdat iedereen is getikt of totdat de spelers besluiten te stoppen.

Sommige variaties voegen extra regels toe, zoals “freeze tag” waar getikte spelers moeten bevriezen en pas weer kunnen bewegen als ze worden bevrijd door een niet-getikte speler. Hoe speel jij tikkertje het liefst?

Overloop tikspelletje

Vroeger als kind speelde ik graag met alle kinderen uit de straat buiten, we hadden zelf een superleuk tikspel bedacht wat erg favoriet bleek, want we speelden dit bijna dagelijks. Voor het gemak noem ik het nu in de beschrijving “overlooptikkertje”, maar wij hadden hier eigenlijk geen naam voor bedacht.

Een aantal lopers staat op een rij met het gezicht naar de tikker. De tikker staat in het midden van het tikveld. Er wordt een vraag gesteld aan de tikker, het gaat hierbij altijd om een kleur. De kleur die genoemd wordt is de “gevarenkleur”.

Alle lopers met deze kleur in hun kleding lopen dus gevaar en kunnen getikt worden bij de oversteek. De lopers die de genoemde kleur niet in hun kleding dragen, mogen deze beurt vrij overlopen.

Tikt de tikker hen toch, dan is hij de volgende ronde nog een keer de tikker. Tikt hij of zij wel een goede loper dan is die de nieuwe tikker.

Stopcontact tikkertje

Wanneer iemand wordt getikt, moet die persoon met beide handen in de zij gaan staan, waardoor de armen twee gaten vormen, zoals een stopcontact. De overige spelers kunnen hen bevrijden door hun armen in de gaten te steken.

WC-tikkertje

Een deelnemer wordt gekozen als de tikker, terwijl de andere leden vrij rondlopen. Wanneer iemand wordt getikt, neemt die persoon de rol aan van een WC door gehurkt te gaan zitten. Om bevrijd te worden, moet een ander lid naar de getikte persoon rennen en deze WC “sjassen”, inclusief geluidseffecten.

Zoentikkertje

Grote hilariteit natuurlijk als je eenmaal in de bovenbouw zit. De hormonen gieren al lichtelijk door je lijf en je hebt al waarschijnlijk een oogje op iemand, maar dat durf je uiteraard niet toe te geven.

Hoe graag je ook zou willen, je bent nu nog veel te verlegen. En nu kun je dan toch je kans grijpen bij dit spel. De tikker moet je een kus geven en daarna mag jij achter iemand aanrennen.

In mijn basisschooltijd heel wat schoenen versleten op het schoolplein, soms wilde ik heel hard wegrennen van de tikker (oh bah, niet hij!) en soms deed ik juist heel erg mijn best om die andere leukerd juist wél te tikken!

Ziekenhuistikkertje

De Dokter is in dit geval de tikker en de lopers zijn de patiënten. Zodra het spel begint zal de dokter proberen een patiënt te tikken. Wordt de patiënt getikt op zijn been, dan moet hij of zij een hand leggen op die plek van het been en met de andere hand een andere loper proberen te tikken. De dokter blijft ook tikker, dus je krijgt steeds meer tikkers in het spel.

Als iedereen (of bijna iedereen) getikt is, kiest de dokter voor een nieuwe ronde een nieuwe dokter (tikker) uit.

Het grappige hierbij is dat je na een tijdje verschillende kinderen op een vreemde manier ziet rondlopen, de één houdt zijn billen vast, de ander houdt gebukt een voet vast, weer een ander moet waarschijnlijk een hand op de buik houden waardoor rennen en lopen toch iets lastiger zal worden.

De heks en de toverfee

In dit spel heb je twee tikkers, een slechte tikker (de heks) en de goede tikker (de fee). De spelers lopen door het veld en de heks probeert je te tikken. Als de heks je getikt heeft roept deze een toverspreuk uit en verandert de loper in een kikker, of in een hond, of iets anders.

De loper mag zich dan als deze verschijning door het tikveld heen bewegen. De toverfee kan de spreuk weer met haar toverstaf ongedaan maken en de loper verlossen van de spreuk.

Sponstikkertje

Dit tikspel past misschien wel goed in het nieuwe-normaal-tijdperk waarin we op afstand van 1,5 meter moeten samenleven. Want hier hoef je de loper niet fysiek te tikken, maar wordt er met een spons gegooid naar elkaar.

De zomer komt er aan, dus trek je zwemkleding maar aan, smeer je goed in met zonnebrandcrème en vul de emmers met goed koud water haha! De tikker gooit dus een natte spons naar de lopers en als je geraakt bent ben je af.

De loper moet dan zo snel mogelijk zijn of haar voet in een emmer met koud water dompelen en daarna is hij weer vrij om aan het spel mee te mogen doen.

Flessenrace

Ook bij dit spel hoef je geen fysiek contact te hebben. Iedere speler heeft een eigen PET-fles nodig, gevuld met water, zonder dop. Je kunt dit spel met twee of meerdere spelers spelen.

Gooi de bal over naar elkaar en probeer de fles omver te gooien. Is je fles omver, dan mag je deze pas weer rechtop zetten als je de bal hebt gepakt. Wees dus snel met de bal want je fles loopt ondertussen leeg!

Bij een lege fles heb je de ronde verloren en krijg je een minpunt. Alle flessen mogen nu weer gevuld worden en er kan een nieuwe ronde gestart worden.

Boompje verwisselen

Dit spel speel je het liefst in een park of bos want hier zijn meerdere bomen nodig. Kies een aantal bomen uit, iets minder dan je aantal spelers. (heb je bijvoorbeeld 8 spelers, dan kies je 5 of 6 bomen uit als veilige haven). Bij deze boom ben je veilig dus voor de tikker.

Er zijn dus spelers die vanaf het begin al direct naar een boom kunnen, maar er zijn ook spelers die nog een boom moeten “kapen”.

Zij moeten wegrennen voor de tikker en een boom innemen van een andere speler. Deze is nu wel veilig en de andere nu niet meer, die moet dus snel een nieuwe boom zoeken zonder getikt te worden.

Wanneer een speler zonder boom getikt wordt, wordt de tikker een gewone speler, de speler wordt de nieuwe tikker en begint er dus een nieuwe tikronde.

Tikkertje met (geheime) verlosser

Dit tikspel kun je overal spelen. En ook met een onbeperkt aantal spelers. De bedoeling is als je getikt ben om dan een poortje te maken van je benen door ze uit elkaar te spreiden. Andere kinderen kunnen je weer bevrijden of verlossen door onder je poortje door te kruipen.

Bij de geheime verlosser weet de tikker dus van begin af aan niet wie is aangewezen als verlosser. Als je nu getikt bent sta je stil met je armen gekruist voor je, als je nu door de geheime verlosser ben aangeraakt mag je weer meedoen.

Het spel is afgerond zodra alle spelers zijn getikt of als de geheime verlosser is getikt.

Olifant tikkertje

Heb je een kinderfeestje met als thema JUNGLE?? Dan kun je tussendoor vast wel een leuk tikspel spelen met de feestvierders.

De tikker is in dit geval een olifant. Deze tikker moet met de linkerhand zijn of haar neus vasthouden en de rechterarm door de opening steken (dit is dan de slurf van de olifant). Met die slurf probeert de tikker zoveel mogelijk kinderen te tikken.

Als je getikt bent, word ook jij een olifant en moet je de tikker gaan helpen door nog meer olifanten te verzamelen. Het spel is klaar als iedereen een olifant is geworden.

Muurtikkertje

Ook wel Chinese Muur genoemd. Alle spelers staan op een rij en moeten naar de overkant van het veld rennen zonder getikt te worden. De tikker staat in het midden van het veld en probeert de overlopers te tikken.

Wie getikt is, geeft de tikker een hand en gaat nu ook meehelpen met tikken. De sliert tikkers wordt dus steeds langer en langer en het zal voor de lopers een hele uitdaging worden om veilig langs deze muur te komen.

Simon zegt tikkertje

Een variatie op het traditionele tikspel waarbij de leider zegt “Simon zegt” voordat hij/zij begint met tikken. Kinderen moeten alleen bewegen als “Simon zegt” ervoor staat.

Lees ook: Simon zegt

Standbeelden tikkertje

Beschrijving: Wanneer een kind wordt getikt, moet het als een standbeeld stilstaan. Het kan alleen doorgaan met bewegen als een ander kind het aanraakt en “bevrijdt”.

Schaduw tikkertje

Dit spel is ideaal voor op een zonnige dag en dan voornamelijk vroeg op de dag of wat later, als de zon op zijn hoogst staat zijn de schaduwen natuurlijk het kleinst. In plaats van elkaar fysiek te tikken moet de tikker de schaduw van de ander tikken. het nadeel is wel dat er daardoor wat discussie kan ontstaan of iemand wel / niet echt getikt is.

Kleurentikkertje

De spelleider noemt een kleur en de tikker(s) moeten zo snel mogelijk een item of voorwerp van die kleur tikken.

Blind Tikkertje

Een tikspel gespeeld met een blinddoek. De tikker probeert andere kinderen te tikken terwijl zijn ogen bedekt zijn door de blinddoek. Voor dit spel is er een beperkt speelveld en is het heel stil zodat de tikker goed kan luisteren naar waar hij iets hoort.

Schuilplaats tikkertje

Er zijn verschillende “schuilplaatsen” in het speelgebied waar kinderen naartoe kunnen rennen om veilig te zijn. De tikker moet proberen hen te tikken terwijl ze van schuilplaats naar schuilplaats rennen.

Monster Tikkertje

Beschrijving: De tikker is het monster en andere kinderen moeten proberen weg te rennen zonder getikt te worden. Als ze getikt worden, worden ze ook monsters en helpen ze met tikken.

Cijfer tikkertje

Elk kind krijgt een cijfer. De spelleider roept een cijfer en het kind met dat cijfer moet zo snel mogelijk rennen om de anderen te tikken terwijl anderen proberen te ontsnappen.

Tijdbom tikkertje

Gebruik een zachte bal als ‘tijdbom’. Wanneer de tikker iemand tikt met de bal, moeten ze tot tien tellen voordat ze weer mee kunnen doen.

Paardenrace tikkertje

Kinderen worden in paren verdeeld, waarbij één kind een ‘paard’ is en de ander de ‘ruiter’. De tikker probeert de ruiters te tikken, en als dit lukt, wisselen de rollen.

Waterballon tikkertje

Vul waterballonnen en gebruik ze in een tikspel. Als een kind wordt getikt, wordt de waterballon kapot gemaakt.

Zakdoek tikkertje

Plaats een aantal zakdoeken op de grond. Wanneer een kind wordt getikt, moet het een zakdoek oprapen voordat het de tikker probeert terug te tikken.

Ballonnen tikkertje

Kinderen hebben een opgeblazen ballon vastgebonden aan hun enkel. De tikkers moete proberen de ballonnen van de andere kinderen te laten knallen.

Spiegel tikkertje

Beschrijving: De tikker en het getikte kind moeten spiegelen. Als de tikker springt, moet het getikte kind ook springen.

Superhelden tikkertje

Beschrijving: Kinderen kiezen hun favoriete superheldennaam. De tikker roept de superheldennaam, en het kind moet zo snel mogelijk ontsnappen.

Cirkeltikspel

Teken verschillende cirkels op de grond. Kinderen moeten van de ene cirkel naar de andere rennen om niet getikt te worden.

Robot tikkertje

Wanneer een kind wordt getikt, moeten ze als een robot bevriezen. Ze kunnen alleen doorgaan met bewegen als een ander kind hen ‘reset’.

Tikkertje als bordspel

Regent het te veel buiten? Dan pak je een leuk bordspel uit de spelletjeskast. Wist je dat je ook leuke bordspellen hebt in de winkel om met je favoriete vriendjes als Nijntje, of Kikker of Woezel&Pip tikkertje te kunnen spelen? Hoe leuk is dat!

Spelletjes
Linda van Aken