Nu het mooie weer echt lijkt aangebroken, krijg ik ook weer echt zin om op pad te gaan. Met twee kinderen en een auto die gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer is dat niet altijd even makkelijk. Dan ben je toch afhankelijk van het openbaar vervoer of de fiets. En dat is dan vaak een uitdaging, want met twee kinderen loopt er altijd wel één een andere kant op en met een duowagen kom je niet ver in de tram of trein. Met de fiets is het nog iets anders, in theorie kun je wel een buggydrager achterop de fiets monteren maar prettig is dat absoluut niet. Het blijft altijd gedoe. Vorig jaar heb ik een bakfiets mogen proberen, in principe heel handig maar met parkeren heb je wel altijd een bakbeest die je kwijt moet. Of dat nu op bestemming is of gewoon thuis. Daarom was ik erg blij toen ik de nieuwe fietskar van Thule mocht proberen. Namelijk de Thule Coaster XT. Deze is sinds het begin van dit jaar te koop. Het eerste half jaar met twee kinderen heb ik ook gebruik gemaakt van een fietskar en dat is me heel goed bevallen. Met een fietskar ben je namelijk ook mobiel met een baby, terwijl dat niet kan in een fietsstoeltje. Daarnaast gaat over een aantal maanden onze dochter naar school en verhuist de peuterspeelzaal, dat betekent dat ik een paar ochtenden per week met drie (of meer gast) kinderen zit die ik op twee verschillende locaties moet droppen. Een fietskar is in mijn ogen dan een fijne oplossing. Met twee kinderen kun je gewoon op je fiets stappen, en op de ‘drukke’ dagen koppel je de fietskar vast die je ook nog eens kan gebruiken als buggy.

Thule Coaster XT

Wat de Zweedse fabrikant zegt over dit product:

De Coaster XT laat zich eenvoudig omvormen van een trailer voor achter de fiets tot een praktische kinderwagen, ideaal voor ouders met een actieve lifestyle. De Thule Coaster XT is gemaakt van extra duurzame materialen. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van een verbeterd textiel en de raampjes zijn gemaakt van polyurethaan (PU) in plaats van polyvinylchloride (PVC), waardoor de fietskar nu PVC-vrij is. Daarnaast heeft de kar nu stijlvolle zwarte velgen.

Opbergen

De fietskar werd bezorgd toen mijn zus op de kinderen aan het oppassen was. De kinderen waren erg nieuwsgierig dus toen ik thuiskwam stond er een fietskar in het midden van de woonkamer. Dit was echt supereenvoudig. Je hebt twee wielen, een voorwiel, stang om te bevestigen, vlaggetje en natuurlijk het skelet van de fietskar zelf. Die avond hebben manlief en ik ook nog even staan puzzelen. Het mooie van deze fietskar is namelijk dat je hem kan inklappen. En dat is het grote voordeel met onze vorige fietskar die buiten stond in weer en wind omdat er geen overdekte ruimte was. Deze fietskar kan je echter heel smal weer uit elkaar halen. Je hebt namelijk weer het skelet dat je inklapt en de wielen en je bent klaar. Dit past zo bij ons in de gang, neemt ongeveer evenveel ruimte in als een wandelwagen. Nadeel is dan wel dat als je hem gaat gebruiken je hem eerst in elkaar moet zetten. En hem zoals bij ons in de gang eerst moet ‘uitgraven’ omdat er wat andere dingen voor staan.

Monteren

Dat in elkaar zetten was iets waar ik stiekem ook best wel tegenop zag. Als ik nog even terugga naar onze oude fietskar was dat altijd toch wel minimaal 5 tot 10 minuten geklungel om hem aan de fiets vast te maken. Je had te maken met een vierkante buis, waar een andere precies in moest schuiven. Afhankelijk van het seizoen zet het metaal natuurlijk uit en was dit gewoon echt een uitdaging. Sta je dan midden in de stad een kwartier aan dat ding te porren. Zeker als er kinderen in zitten omdat hij dan toch weer net een andere hoogte heeft. Kortom gedoe. Er bleef ook altijd een buis aan de fiets hangen terwijl je nu alleen een kogellager hebt. Manlief had me wel laten zien hoe ik de fietskar aan de fiets moest koppelen, maar echt opgelet had ik niet.

Toen het moment dus kwam dat ik het zelf moest doen had ik er dus ook maar twee uur voor uitgetrokken. Vanaf het in elkaar zetten van de fietskar tot het er aan hangen en alvast het inpakken van de tas en aankleden van de kinderen om op pad te gaan. Zij lagen op dat moment op bed wat me iets rust gaf. Natuurlijk had ik het boekje erbij kunnen pakken, maar ja eigenwijs als ik ben probeer ik het eerst zonder. Het is tenslotte fijn als dit soort producten intuïtief werken. Als eerste moesten de wielen aan de zijkant, het was meteen duidelijk waar de as zat en de wielen in moesten. Probleem was echter hoe, ik weet niet hoe (iets met slaan) maar na enkele minuten had ik een wiel erin zitten. Nu nog het tweede wiel, kom ik er na vijf minuten achter dat er in het midden van het wiel een heel handig knopje zit waardoor je de wielen in de as kan schuiven en als je loslaat het vastklikt. Klusje van niets dus eigenlijk.

Aankoppelen aan de fiets

Review: Thule coaster XT - Mamaliefde.nl

De stang met het voorwiel erin schuiven was ook geen probleem. Het voorwiel hebben ze trouwens echt heel handig opgelost. Net zoals bij een vouwwagen kun je deze naar boven steken, en als je hem nodig hebt maak je hem los, koppel je hem aan de onderkant vast en klaar. Tijdens het fietsen heb je dit voorwiel echter niet nodig. Bij dit wiel zit ook de kogel. Op naar buiten, zoeken waar de kogellager zat. Verder heb je een rubberen flapje en een riempje met ketting. Het rubberen flapje is de bescherming om er voor te zorgen dat de kogel niet uit de kogellager gaat en voor de zekerheid heb je dan nog de ketting. Dat mocht er onverhoopt iets gebeuren je niet zomaar je kinderen kwijtraakt. Deze beveiliging zit er trouwens bij de meeste fietskarren op. Verbaasd dat ik uiteindelijk nog geen kwartier verder was kon ik dus naar binnen en nog genieten van 7 kwartier tijd voor andere activiteiten (zoals het bloggen). Zo soepel als op het filmpje gaat het dus echt (misschien zelfs nog wel iets sneller).

Zitruimte, met babyschaal voor baby

Review: Thule coaster XT - Mamaliefde.nl

Deze fietskar biedt ruimte aan twee kinderen. Er zijn twee zitjes met een vijfpuntsgordel waarin je kind kan zitten. Het ziet er vrij smal uit, maar twee peuters naast elkaar was totaal geen probleem. Aan de linkerkant zit er ook een klein vakje waarin je wat speelgoed / boekjes kunt bewaren. Ideaal om de kinderen onderweg bezig te houden. De zitting zelf zit niet heel erg hoog. Waardoor ze met de voeten vooral naar voren zitten in plaats van in een hoek van 90 graden. De fietskar sluit je af met twee lagen; een hor voor als het lekker warm en zonnig is in de zomer. En een plastic dek voor als het regent, harde wind of koud is. Deze zet je aan de zijkant vast met een velcro bevestiging. Mocht je een baby hebben dan kun je een speciale babyschaal kopen en bevestigen aan de zitting zodat je ook kinderen onder de 1 jaar veilig kan vervoeren.

Fietsen met de Thule Coaster XT Fietskar

Het fietsen met een fietskar is even wennen, hoe soepel hij ook is het is toch anders dan als de kinderen op je fiets zitten. Het gewicht hangt nu tenslotte achter je en dat moet je meetrekken. Na een lange winter is mijn conditie ook niet meer helemaal wat het moet zijn dus ik was blij dat ik na twintig minuten trappen aankwam. De kinderen vonden het trouwens geweldig en zongen uit volle borst. Wat weer heel leuke gesprekken opleverde als je staat te wachten bij een verkeerslicht. Nu woon ik in een gemeente waar ze volop aan het werk zijn en de route die ik had gekozen bleek open te liggen. Dat betekende stukjes over de stoep, zigzaggend om borden heen, heel smalle doorgangen en af en toe van tempo wisselen omdat er ook andere verkeersgebruikers waren. Desondanks hoefde ik, zelfs op de smalste stukken, niet af te stappen. De fietskar is voor een duowagen best smal waardoor zelfs het stukje op de smalle stoep geen probleem was. Ook de vele (steile) bruggen waren met een fiets in de eerste versnelling geen probleem met de fietskar.

Wandelen

Review: Thule coaster XT - Mamaliefde.nl

Als je bent aangekomen op je bestemming, moet je natuurlijk ergens zijn. Dan is het fijn als je de fietskar weer heel makkelijk kan loskoppelen. Eerst even het voorwieltje eronder, dan loskoppelen, eventueel kun je de stang aan de zijkant iets inkorten zodat deze minder uitsteekt en je bent klaar om te gaan. Dit is echt nog geen twee minuten werk. Hetzelfde geldt voor het weer aankoppelen. Je kan deze fietskar namelijk ook prima gebruiken als buggy. Aan de achterkant zit een duwstang, zelfs met een fijn rubbertje bij het handvat. Deze fietskar fietst niet alleen prima, je kan hem ook supermakkelijk met één hand besturen als je erachter loopt. Bij het rechter achterwiel zit er een rem zodat je hem vast kan zetten.

Boodschappen

Waar ik misschien nog wel het meeste van onder de indruk ben is de laadruimte van deze fietskar. Met de oude fietskar was het mogelijk om drie / vier pakken luiers in één keer te halen. Maar dan kon er maar één kind mee en zat de hele kar volgestouwd of had ik hem er stiekem achter hangen. Op een gegeven moment hebben ze natuurlijk ook gewoon de beenruimte nodig en dan is dat helemaal niet fijn. Deze fietskar heeft een enorme laadruimte aan de achterzijde. Waarvan het me niet zou verbazen als er ook vier of meer pakken luiers in zouden passen. Naast dat dit dus niet meer de benen van je kind inklemt. Of als je een tas hebt met boodschappen je als je thuis komt een deel aangebroken in de tas aantreft omdat ze alvast zijn gaan snoepen.

Zoals je kunt lezen ben ik vol lof over deze fietskar van Thule, net zoals de duo-wandelwagen die ik vorig jaar mocht proberen. Laat de zomer maar komen! Aan deze luxe hangt trouwens wel een prijskaartje, de fietskar zoals op de foto’s en in de beschrijving voor twee kinderen kost 399 euro. Dit is echt heel goedkoop voor een nieuwe fietskar voor twee kinderen die zo veelzijdig is. Voor datzelfde geld vind je ook tweedehands fietskarren op Marktplaats.

Meer informatie vind je hier.

Hoe vervoeren jullie je kind het liefste op de fiets?

Lees ook

Linda van Aken
Latest posts by Linda van Aken (see all)