Stella is een spel over associaties bij ideeën en interpretaties bij beelden. De makers van Dixit, introduceren nu ook Stella! Stella is een spel dat je triggert om je fantasie te gebruiken en verbindingen te leggen tussen verschillende beelden en begrippen.

In een steeds verder digitaliserende wereld is Stella een bewuste keuze voor quality-time, waarin verhalen en verbindingen centraal staan. Voor de ontwikkeling van kinderen is dit essentieel en bevordert het onder andere creativiteit en de mate van flexibel denken. Bovendien is Stella zeker een spel dat zowel voldoet aan zowel het fun-aspect als het competitieve aspect.

Spelregels

Door gezamenlijk te spelen en daarmee een belangrijk sociaal aspect toe te voegen aan de spel- en leerervaring krijgen kinderen meer ruimte om hun fantasie en creativiteit de vrije loop te laten. Andere non-cognitieve vaardigheden worden ook gestimuleerd en dit draagt op zijn beurt weer bij aan het ontwikkelen van interesses en talenten. Hierdoor kan het kind zich als individu beter ontplooien. Het spelen van spellen brengt daarnaast bijzondere gesprekken op gang tussen ouder en kind en daarom vormen vertellen en voorlezen in ieder spel een belangrijk onderdeel, waardoor ook de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen worden gestimuleerd. Uit - onder andere - onderzoek van Riley & Burrell (2007) komt naar voren dat verhalen de belangrijkste graadmeter zijn waarbinnen kinderen de wereld en hun eigen plek hierin leren kennen. Een situatie waarin kinderen zelf leren vertellen werkt leesbevorderend en is goed voor de taalontwikkeling. Tot slot hebben kinderen moeite met het opnemen van lesstof wanneer deze enkel uit tekst bestaat, maar zodra er een visueel aspect of een narratief gekoppeld is aan de lesstof blijkt dat deze stof beter onthouden wordt.

In het fantasierijke bordspel Stella moeten spelers in elke ronde in het geheim verschillende kaarten aan één willekeurig woord koppelen.

Vervolgens wordt het aantal associaties dat je hebt gemaakt onthuld. Als je erin slaagt om dezelfde kaarten als de andere spelers te kiezen, vorm je een zogenaamde ‘vonk’ die punten oplevert. Meerdere associaties geven je meer kansen op (super)vonken, maar wees dus niet te hebberig. De speler die de meeste associaties heeft, krijgt namelijk een boete en loopt dan ook het risico om juist de minste punten te scoren.

Vervolgens scoren de spelers punten voor gezamenlijk gekozen kaarten. Om te winnen dien je dus het lef te hebben om boven de andere spelers uit te steken, maar dit brengt ook risico’s met zich mee. Aan het einde van de vierde ronde wint de speler met de meeste punten.

Algemeen

Het spel is te spelen met 3 tot 6 personen. Daarmee is het natuurlijk perfect geschikt om met het hele gezin, of juist met een groep vrienden te spelen. De leeftijdscategorie voor Stella is 8 jaar en ouder en een potje Stella kost gemiddeld een half uur.

Dit spel is dit jaar ook een van de winnaars van Speelgoed van het Jaar 2022, en maakt kans op de publieksprijs. Je kunt hier een stem achterlaten en zelf ook prijzen winnen.

Spelen is Leren

Kinderen kunnen zich sterk ontwikkelen door het spelen van spelletjes. Daarnaast hebben ouders een toenemende behoefte aan het gezamenlijk creëren van geluksmomentjes terwijl hun kinderen daar ook iets van opsteken, zo blijkt uit onderzoek. Dit komt samen in de Spelen is Leren-campagne van Asmodee, die educatieve spellen bevat voor het hele gezin.

Door gezamenlijk te spelen en daarmee een belangrijk sociaal aspect toe te voegen aan de spel- en leerervaring krijgen kinderen meer ruimte om hun fantasie en creativiteit de vrije loop te laten. Andere non-cognitieve vaardigheden worden ook gestimuleerd en dit draagt op zijn beurt weer bij aan het ontwikkelen van interesses en talenten. Hierdoor kan het kind zich als individu beter ontplooien.

Het spelen van spellen brengt daarnaast bijzondere gesprekken op gang tussen ouder en kind en daarom vormen vertellen en voorlezen in ieder spel een belangrijk onderdeel, waardoor ook de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen worden gestimuleerd. Uit – onder andere – onderzoek van Riley & Burrell (2007) komt naar voren dat verhalen de belangrijkste graadmeter zijn waarbinnen kinderen de wereld en hun eigen plek hierin leren kennen. Een situatie waarin kinderen zelf leren vertellen werkt leesbevorderend en is goed voor de taalontwikkeling. Tot slot hebben kinderen moeite met het opnemen van lesstof wanneer deze enkel uit tekst bestaat, maar zodra er een visueel aspect of een narratief gekoppeld is aan de lesstof blijkt dat deze stof beter onthouden wordt.

Meer informatie over dit spel vind je hier.

Redactie Mamaliefde