Het maken van een spreekbeurt. Je ontkomt er niet aan. Vroeg of laat moet jouw kind eraan geloven. Het ene kind staat er om te springen en kan niet wachten. Het andere kind ziet er erg tegenop. En alle andere kinderen daar tussenin. Welk kind je ook hebt, voorbereiding op een spreekbeurt is aan te raden. En hoe jij daar als ouder het beste je kind in kunt ondersteunen, lees je hier.

Lees ook: Boekbespreking; originele voorbeelden en tips om je kind te ondersteunen 

Bespreek waar zij hulp bij nodig heeft

Allereerst is het belangrijk om in kaart te brengen waar jouw kind hulp bij nodig heeft. Het is van belang dat jouw kind zelf inzichtelijk heeft waar ze moeite mee heeft. Dit kan al meteen vanaf het begin zijn. Doordat ze bijvoorbeeld geen idee heeft wat er bij een spreekbeurt komt kijken. Schrijf samen op waar jouw kind hulp bij nodig heeft. Informeer bij jouw kind over de spreekbeurt. Je kunt laten vallen dat je kan helpen als ze daar behoefte aan heeft. Laat daarna het initiatief bij haar vandaan komen. Merk je dat jouw kind toch blokkeert, dan kun je altijd vragen of je haar kunt helpen als ze niet uit zichzelf naar jou toestapt.

Voorbeelden en onderwerpen voor spreekbeurt

Het belangrijkste is natuurlijk het vinden van een onderwerp voor een spreekbeurt. Het beste is als je hiervoor heel dicht bij jezelf (of in dit geval het kind) blijft. Een onderwerp waar hij of zij echt interesse in heeft en daarom makkelijk over kan vertellen. Voor de klas staan is al spannend genoeg. Het wordt dan een stuk makkelijker om over te praten, vragen te beantwoorden, maar ook leuker om je verder in te verdiepen. Dat kan van alles zijn; van het werk van je ouders, tot de hobby, je huisdier, een vakantiebestemming etc.

Ben je op zoek naar meer inspiratie qua onderwerpen en voorbeelden voor een spreekbeurt moet je hier even kijken.

Inhoud van de spreekbeurt

Het kan al helpen om een overzicht te maken wat er allemaal voor onderwerpen tijdens een spreekbeurt besproken moeten worden.

Onderwerp

Eerst moet jouw kind een onderwerp hebben waarover zij haar spreekbeurt gaat geven. Soms wordt er vanuit school een onderwerp aangedragen. En soms mag een kind zelf een onderwerp kiezen. Laat jouw kind dan een onderwerp kiezen waar ze blij van wordt. Bijvoorbeeld haar hobby, lievelingsdier of idool. Het praat makkelijker als je iets presenteert waar je hart ligt.

Sub-onderwerp

Laat jouw dochter sub-onderwerpen bedenken waarover ze kan spreken. Bijvoorbeeld bij een spreekbeurt over dolfijnen:

  • Wat is een dolfijn?
  • Wat kan een dolfijn?
  • Waar leeft een dolfijn?
  • Voeding
  • Trucjes
  • Dolfinarium

Dit is de basis waar de spreekbeurt over gaat. Je kunt hierna de kopjes aanvullen met informatie.

Inleiding, kern en slot

Zorg voor een inleiding kern en slot/conclusie. Zo blijft het publiek ook geïnteresseerd en dit is een mooie basis voor de spreekbeurten of presentaties op de middelbare school en hoger onderwijs.

Plaatjes, video’s of attributen

Een spreekbeurt wordt levendig wanneer je plaatjes, video’s of attributen gebruikt. Jouw kind kan een powerpoint gebruiken om daar de sub-onderwerpen te laten zien. Zorg ervoor dat je alleen kernwoorden gebruikt op de powerpoint. Vermijd hele lappen tekst.

Gaat de spreekbeurt over honden, neem dan je hond mee. Laat dieren niet de hele spreekbeurt aanwezig zijn. Dit leidt jouw kind en de klasgenoten af van de daadwerkelijke spreekbeurt. Kinderen zijn creatief en bedenken zelf vaak iets wat ze mee kunnen nemen. Als ouders hoef je hierin vaak weinig te doen.

Maak een planning

Een planning maken is belangrijk om het overzicht te houden. Zo weten ze wat ze wanneer moeten doen en dat geeft rust. Waar moet een planning aan voldoen (in het kort). Een overzicht met:

  • Wanneer is de spreekbeurt.
  • Op welke dagen jouw kind aan de spreekbeurt werkt.
  • Hoe lang werkt zij aan de spreekbeurt per dag.
  • Wat doet ze precies. Bijvoorbeeld: kopje ‘wat is een dolfijn?’ uitwerken of presentatie oefenen.

Lees ook: Tips voor het maken en plannen van huiswerk

Oefen de spreekbeurt

De spreekbeurt oefenen voor je ouders is best gek. Vroeger toen ik dit deed, moest ik de eerste minuut vaak giechelen en weer opnieuw beginnen. Maar het kan jouw kind wel helpen om de zenuwen de baas te worden. Het is veilig om de eerste keer de spreekbeurt te doen voor je ouders dan tegenover de klasgenoten.

Vraagt jouw kind om feedback? Denk dan aan de volgende zaken:

  • Volume
  • De klas inkijken
  • Niet oplezen
  • Presentatie met plaatjes en kernwoorden (niet hele lappen tekst)
  • Interactie met het publiek
  • Herhaal
  • Laat je kind de gedeeltes herhalen die wat moeizamer gingen.

Denk je dat het je kind meer zelfvertrouwen geeft als je hem wat tips meegeeft? Bekijk dan of de volgende tips haar gaan helpen:

  • Kleine kaartjes met kernwoorden
  • Als je het niet weet, dan is dit niet erg.
  • Iedereen heeft weleens een moment dat hij het even niet meer weet. Benoem dat dit oké is. Je kunt jouw kind ook meegeven dat ze dit ook hardop mag uitspreken om zo de druk van de ketel te halen.
  • Onderbroek; ‘Denk dat iedereen in zijn onderbroek zit.’ Dit werd mij al verteld toen ik jong was. Ik weet niet of het echt geholpen heeft, maar mogelijk jouw kind wel.
  • Niet oplezen; het is een inkoppertje, maar het gebeurt nog wel. Kinderen grijpen snel terug naar een veilige situatie. En dat is het oplezen van de tekst. Zorg er dus voor dat je geen tekst hebt om voor te lezen, alleen maar de kernwoorden.
  • Aankijken en interactie met de klas; kijk de klas in en niet de hele tijd op je kaartje of digibord. Zorg voor interactie. Zo kan jouw kind bijvoorbeeld vragen stellen aan de klas. Zo is ze niet de hele tijd aan het woord en kan zij even bijkomen als jouw kind zich gespannen voelt. Ze kan zelfs in haar intro starten met een vraag of opdracht voor de klas. Zo is de druk van de ketel.
  • Stel als ouder vragen na de oefenspreekbeurt

Neem de spreekbeurt niet over

We zijn als ouder geneigd om er alles voor te doen om jouw kind te helpen. Dit kan ook gebeuren tijdens het helpen van het voorbereiden van de spreekbeurt. Want voor je het weet ben jij zelf de spreekbeurt in elkaar aan het zetten. Er zijn verschillende manieren van helpen.

Initieer niets zelf

Help als je kind dit vraagt. Stel dat je ziet dat hij het over het kopje ‘auto’ gaat hebben als hij een spreekbeurt geeft over apen, laat dit dan vooral zo. Ga nergens aan sleutelen, want dan leert hij het niet. Het is de taak aan de klas en docent om aan te geven dat het sub onderwerp ‘auto’ niet zo veel met apen te maken heeft. Maar voor hetzelfde geldt heeft hij daar zelf een heel ander idee over en kan hij dit goed beargumenteren. Kinderen moeten fouten maken om tot leren te komen.

Anita Schokker
Latest posts by Anita Schokker (see all)