Bewegen is gezond. Alleen maar achter een beeldschermpje hangen is alleen al daarom minder gezond. Maar wat kun je doen om bewegen ook aantrekkelijk te maken voor je kind? Door variatie aan te bieden! Iedere dag verplicht hetzelfde rondje fietsen is saai en zal uiteindelijk eerder op weerstand stuiten. Verzin leuke, uitdagende activiteiten en maak bewegen daarmee tot iets wat je kind juist graag wil gaan doen! ‘Mama, doe je mee?’…

Met de voetbal

Voor echt voetballen zal je tuin misschien niet groot genoeg zijn, maar doeltje trappen lukt al snel. Wil je meer actie en vooral meer beweging? Maak een parcours door je tuin (én huis?) waar je kind eerst langs moet zien te komen mét bal. Hiervoor mag hij uiteraard alleen zijn voeten gebruiken. En als afsluiting mag er nog even gescoord worden. Heb je geen doeltje, dan kun je natuurlijk ook het doel aangeven met stoelen of paaltjes (bierflesjes…) waar tussendoor geschoten moet worden.

Met de basketbal

Net zoiets kun je ook doen met de basketbal. Het parcours kan dan ingewikkelder als de kinderen goed kunnen dribbelen. Al stuiterend lopen ze dan over een soort hindernisbaan met verschillende hoogtes en al die tijd moeten ze proberen om de bal te laten stuiteren. Als afsluiting moeten ze de bal ergens ingooien. Heb je een basket dan is dat super, maar gewoon een mand op een zekere hoogte of juist verder weg neergezet, kan ook prima. Ook voor basketballertjes is dat een prima oefening, want het zorgt wel voor het goed kunnen omgaan en richten met de bal!

Matras op de vloer

Jawel, ook onze baby’s kunnen we aan het sporten krijgen. Leg een matras in de kamer en laat ze hier lekker op en af klauteren. En als het ding er dan toch ligt: ideaal voor de koprol van je kleuter! En al die andere capriolen die met een zachte ondergrond toch echt fijner zijn!

Klauterbaan

Als ik moet werken en mijn man alleen is met de kinderen 😂

Geplaatst door Noraly Weustink-Siemerink op Dinsdag 24 maart 2020

Maak een klauterbaan door stoelen achter elkaar te zetten, krukjes neer te zetten en andere objecten waar ze overheen kunnen klauteren of onderdoor kunnen kruipen. Maak er een wedstrijdje van. Natuurlijk let je wel op de veiligheid en pas je de moeilijkheid aan, aan de leeftijd van de kinderen.

Lees ook: Tips hindernisbaan & klimspeelgoed in huis

Naar het park of bos

Met de kinderen naar het park of een groot grasveld geeft uiteraard meer mogelijkheden. Zorg voor een rustige plek en maak hier met pilonnen een leuke baan die ze zo snel mogelijk moeten afleggen. Dit kun je moeilijker maken door handicaps eraan toe te voegen. Natuurlijk met een bal, maar je kan ook aan heel andere dingen denken. Flesjes water, die ze boven hun hoofd moeten houden. Dit kan om het gewicht zijn waardoor de spieren nog harder moeten werken, dan sluit je de flesjes. Maar met meer lol laat je de flesjes open… Zakjes met zand kunnen natuurlijk ook. Of kies voor leuke activiteiten zoals lopen/rennen met een lepel met een balletje (of een ei!) die er niet vanaf mag vallen. Zaklopen, aan een elastiek vastzitten en iets moeten aanraken wat net wel/niet gaat of naar de overkant lopen met twee of drie plankjes (waarbij je dus alleen op die plankjes mag staan, dus moet je ze steeds verschuiven). Genoeg spelletjes die je kunt bedenken. Kijk eens bij Scoutwiki voor leuke ideeën.

Lees ook: Spelletjes & activiteiten voor in het bos

Hoe maak je fietsen leuk?

Toch liever een rondje fietsen? Maak het leuk door opdrachten erin te stoppen. Zorg wel dat je iets doet waardoor je kind wel zijn aandacht bij het fietsen kan houden. Fiets met elkaar zodat jij de veiligheid in de gaten kunt houden. Je kunt kiezen voor opdrachten waarbij de route bepaald wordt, bijvoorbeeld.

Dansen!

Dansen is zeker een manier van bewegen. Dus kom op: zet de muziek aan en swing erop los. Ook hier kun je leuke opdrachten aan koppelen. Maar heerlijk vrij je gang gaan is minstens net zo leuk. Zeker als je kinderen van muziek houden, is dit een manier van bewegen wat ze alleen maar juist leuk vinden. Doe gezellig mee en bedenk soms gekke dingen. Want eigenlijk qua bewegen is hoe gekker hoe mooier. Dan ga je immers nog meer met je armen en benen bewegen. Je kunt er ook een springsessie van maken: springen op muziek dus!

Tips: Mini Disco, Just Dance of Kinderen voor Kinderen.

Fitnessklas door mama

Maak een heuse fitnessles voor je kinderen. Tover de kamer om tot een fitnessruimte door matjes neer te leggen. Begin rustig met eenvoudige oefeningen en ga uiteindelijk lekker los. Je weet vast zelf wel leuke oefeningen te bedenken. Zorg voor extra gewicht met eenvoudige hulpmiddelen. Flesjes gevuld met zand of water bijvoorbeeld. Zet er een toepasselijk muziekje bij op en sluit af met rustige oefeningen. En voor wie het leuk vindt: je zou ook nog een ontspanningsoefening kunnen doen als afsluiting.

Hardlopen

Simpel en snel te verwezenlijken: een rondje hardlopen. Maar hoe maak je het uitdagend voor de kinderen? Alleen al een wedstrijdelement maakt het leuker. Het feit dat papa of mama meedoet ook. Je kunt ook de uitdaging aangaan dat er iedere dag of week een stukje verder gelopen wordt. Dat overdrijf je niet, want het moet wel behapbaar zijn. Ren je door je eigen wijk heen? Dan zou je kunnen denken aan iedere dag drie huizen verder ofzo. Gewoon kleine stapjes. Eventueel bind je er een einddoel aan vast (rondje om de hele woonwijk heen…) en dan maar kijken wanneer dat gehaald is. Bij oudere kinderen kun je natuurlijk voor grotere doelen gaan en echt in kilometers gaan praten.

Stimuleren is een topidee, dwingen absoluut niet. Daarmee doe je meer kwaad dan goed.

Traditionele kinderspellen die tot bewegen aanzetten

Vaak maken we het moeilijker dan nodig is. De ouderwetse schoolpleinspellen zijn opperbest als het om bewegen gaat. Tikkertje, springtouwen, hinkelen: ze laten je kinderen lekker bewegen en zijn gewoon nog altijd leuk om te doen. Springtouwen met een lang touw zodat je met meerdere kinderen tegelijk springt is superleuk. Kies eens voor de uitdaging met hoeveel kinderen je tegelijk kunt springen, bijvoorbeeld. Of zing er één van de leuke springtouwliedjes bij. Karel 1 brak zijn been…

Lees ook

Wil Cats
Volg me via: