Pas volgende week dinsdag wordt het officieel, maar er klinken al voorzichtige geluiden dat de totale lockdown wordt verlengd. En we dus nog minimaal twee weken thuis zitten. Maar ja, wat doe je als de dagen steeds meer op elkaar beginnen te lijken… Het scheelt dat de juf van groep 3 iedere dag de meeting begint met ‘Welke dag is het vandaag’ en ‘Wie weet de datum’ dat het niet allemaal hetzelfde is. En natuurlijk het aftellen tot het weekend zodat je niet hoeft te zorgen dat de kinderen op een bepaald tijdstip klaar zitten achter hun scherm en ook daadwerkelijk de opgegeven opdrachten maken en waar nodig vragen beantwoorden. Dat thuiswerken zorgt er in ieder geval wel voor dat er nog enigzins regelmaat is en de kinderen zich niet iedere dag vervelen of achter hun beeldscherm zitten. Want veel activiteiten buitenshuis dan op de sportclubjes of buiten een wandeling maken zijn er ook niet mogelijk. Daarom wat tips om de sleur thuis een beetje te voorkomen, het is nu tenslotte even roeien met de riemen die je hebt.

Accepteer de situatie

Of je het er mee eens bent of niet, je het Coronavirus grote onzin vindt of niet, we hebben gewoon te dealen met de huidige situatie en omstandigheden. Daar verander je echt niets aan, zelfs niet als je dat zou willen. Door de situatie te accepteren en in de flow mee te gaan scheelt dat heel veel energie aan weerstand. De rust die de huidige situatie geeft is ook wel fijn. Het is ook zo makkelijk om te denken dat er niets meer kan. En er zijn zeker activiteiten zoals een concert bezoeken, of naar een pretpark gaan die niet mogelijk zijn, maar je kan nog van alles. De mensen die zijn opgenomen op de intensive care die kunnen écht helemaal niets.

Stel prioriteiten

Als eerste; stel prioriteiten. Niet alles kan tegelijk; zorgen dat de kinderen onderwijs volgen, zelf werken, het huishouden etc. Als je dat allemaal voor de volle 100% wil doen loop je op een gegeven moment tegen je grenzen aan. Dus houd goed je eigen grenzen in de gaten zodat je op tijd merkt dat je daar tegenaan loopt. Het is echt niet erg als de was even een paar dagen niet gevouwen wordt. Op een beeldscherm zie je dat toch niet ;-)

Dankbaar zijn

Probeer zoveel mogelijk positief te blijven, denk niet aan alles wat niet meer kan maar juist aan wat wel kan en waar je dankbaar voor bent. Dat je gezond bent, met je gezin thuis bent, de dagen steeds langer worden etc. Maak bijvoorbeeld iedere avond een rondje met het gezin met de dingen waar je vandaag dankbaar voor was.

Structuur

Probeer toch zoveel mogelijk structuur aan te houden in de dagen, zelfs als alle dagen op elkaar begint te lijken. Houd een vaste volgorde aan, dus aankleden, ontbijten, werken etc. Ook als je geen wekker zet en wat later opstaat dan normaal is het goed om dit ritme vol te houden.

Extra veel quality time met de kinderen

Het is zo verleidelijk om als het huiswerk ‘eindelijk’ af is ze even lekker hun gang te laten gaan en voor een beeldscherm te zetten zodat jij ook even een momentje voor jezelf hebt. Maar je kan ook omdenken en genieten van deze extra tijd met de kinderen. Dit is bijvoorbeeld een ideaal moment om de kinderen te leren schaken en iedere dag samen spelletjes te spelen of samen een mooie wandeling te maken.

Pak ook eens lekker groot uit; hang een wit laken op als projectiescherm, zet een opblaasbadje binnen in de woonkamer op, al dan niet met glijbaan, om lekker in te plonsen, bouw een enorm fort van kartonnen dozen of speel een potje lasergame door het hele huis. Zo maak je samen met de kinderen allemaal mooie positieve herinneringen aan deze tijd!

Zorg voor een hobby / dagbesteding

Afleiding is noodzakelijk van het zorgen voor de kinderen en het werken. Ga op zoek naar iets wat je ontspanning kan bieden en even afleidt van de dagelijkse gang van zaken. Wat dat is kan voor iedereen anders zijn. De één vindt het fijn om te wandelen, de ander Netflix te bingen en nog iemand anders gaat haken of begint een blog. Zeker als je nu niet kan werken, of je baan verloren bent is het ook verstandig om op zoek te gaan naar een dagbesteding, naast het zorgen voor de kinderen, zodat je ook echt iets om handen hebt. Of begin bijvoorbeeld met het aanleren van een nieuwe taal, begin met het schrijven van een boek of volg een andere thuiscursus, vanwege interesse of omdat jij je daarmee kan onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Eten bestellen

Een dag geen zin om te koken nadat je voor juf hebt gespeeld en ook nog een poging hebt gedaan om te werken; bestel dan gewoon eten. Lang leve thuisbezorgd en uber eats. En tegenwoordig hoeft eten laten bezorgen echt niet per definitie fastfood te zijn, er zijn steeds meer gezondere alternatieven. Zo tover je toch een verantwoorde maaltijd op tafel om ook te zorgen dat die weerstand in orde blijft.  En anders een keer (of meer) cheaten is ook echt geen probleem! Scheelt meteen ook in de afwas na afloop en je steunt de lokale middenstand.

Thuis sporten

Zorg er voor dat je in beweging blijft; als het droog is kun je natuurlijk een rondje buiten hardlopen of een stuk fietsen maar ook in huis kun je oefeningen doen. Lang leve de uitgebreide filmpjes met oefeningen op YouTube, of investeer in een fitnessapparaat als je de ruimte hebt. Is misschien even een investering, maar je kan daardoor straks ook weer geld besparen op je fitnessabonnement. Laat de kinderen vooral ook lekker mee bewegen; zeker als het onderwijs grotendeels digitaal gegeven wordt is het fijn om even wat afleiding te hebben.

Wellness avondje

Tover je badkamer op tot wellnesscenter, geurkaarsjes aan, muziekje op, badschuim of lekkere olie in bad, maskertje op en even helemaal niets. Geen bad? Dan gewoon even lekker uitgebreid douchen met een fijne douchegel en dan lekker voor jezelf zorgen en daarna op de bank met een voetenbadje.

Naar buiten

Binnen komen op een gegeven moment de muren op je af, probeer daarom zo wanneer het kan naar buiten te gaan. Houd er wel rekening mee dat je niet de enige bent en speeltuinen de nieuwe pretparken zijn. Check dus eventueel voordat je de deur uitgaat bij Google hoe druk het is op de plek waar je naar toe wil gaan. Zie je dat het extra druk is, zoek dan een andere plek op. Vermijd ook zoveel mogelijk de meest populaire plaatsen en ga eens op zoek naar een nieuwe plek.

Afspreken met vriendinnen

Even je huis met partner en kinderen ‘ontvluchten’ door gezellig af te spreken met een vriendin. Ergens heengaan zit er nu niet in, maar je kan wel samen een stukje wandelen onder het genot van een kopje koffie to go. En als het regent spreek je ergens af op een parkeerplaats, auto’s naar elkaar, raampjes open en je bent toch allebei ‘veilig’ in je eigen omgeving zonder direct contact, droog maar toch in staat om even bij te kletsen (of klagen). Want constant de hele dag bij elkaar op de lip zitten is ook niet heel erg fijn.

Online borrels en afspraken regelen

Organiseer een pubquiz of een andere leuke activiteit met familie en/of vrienden zodat je elkaar toch even blijft zien en elkaar even kan bijkletsen. Daar hoeft niet eens een speciale reden voor te zijn zoals een verjaardag. Zo blijf je toch betrokken bij elkaar en kun je als dat nodig is ook direct bijspringen.

Verandering van omgeving

Veel vakantieparken en hotels zijn nog gewoon open, restaurants zijn gesloten dus je zal eten moeten afhalen of zelf koken. Maar je kan er voor kiezen om even in een andere omgeving te verblijven. Voordeel van het thuisonderwijs is dat je dit in principe overal kan geven, mits er maar een fijne internetverbinding is. En natuurlijk is het fijn als het weer meewerkt zodat je na het huiswerk ook lekker naar buiten kan!

Laat het los

Tot slot hetzelfde advies dat aan veel ouders van een tweejarige wordt verteld; laat het los. Het is een fase en het gaat ooit voorbij. Gelukkig zijn de eerste vaccinaties gezet en is er uitzicht op licht aan het einde van de tunnel. Het kan nog even duren, maar er komt een einde! Houd dus nog even vol en laat het gewoon los. Een tandje minder is echt geen probleem!

Wat doe jij om de sleur zoveel mogelijk te voorkomen?

Lees ook

Linda van Aken