Als je een blog schrijft wil je natuurlijk ook dat hij gelezen wordt; als je hem deelt op social media zoals Facebook en Twitter en er aandacht aan besteedt op Instagram kan dat direct bezoekers opleveren. Daarna is het fijn als je blog ook terug te vinden is in Google zodat het artikel ook op de lange termijn interessant is en je er bezoekers op ontvangt. Zelf ontvang ik per dag tussen de 15.000 en 20.000 unieke bezoekers via Google. Hoe ik dat voor elkaar krijg?

Hieronder vind je een aantal tips voor on page seo om op te letten. On page seo wil zeggen dat het factoren zijn binnen je eigen website dus waar je zelf invloed op kan uitoefenen.  Houdt er echter rekening mee dat niet alles altijd nodig is, voor de meeste artikelen is de basis prima. Is het echter een onderwerp met hoge concurrentie zal je er wat harder aan moeten trekken.

Wil je graag meer leren over SEO en hoe je je blog en onderneming kan laten groeien?
Wordt dan gratis lid van deze Facebookgroep.

De content

We beginnen met de tekst zelf; deze moet je niet schrijven voor Google maar voor de lezer! Het beste kan je daarom gewoon beginnen met schrijven waar je over wil schrijven en je verhaal doen. Het optimaliseren van de blogpost volgt daarna. Het is dus ook zeker mogelijk om bestaande content te optimaliseren.

Zodra je de basis hebt; een tekst kan je aan de slag om hem te optimaliseren. Let daarbij op het volgende;

  1. Inhoud; Het allerbelangrijkste is de inhoud; het beste scoort content die voorziet in een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld omdat de lezer op zoek is naar ervaringen, informatie, inspiratie, herkenning of een stukje entertainment. Goede content is ‘linkable’ oftewel interessant om van of naar te linken. Dit zijn dus geen week- of maandoverzichten, geen winacties (behalve in andere winactieoverzichten of vanuit bedrijf) en over het algemeen ook geen persoonlijke columns, maar artikelen die ook echt meerwaarde hebben voor een lezer. Vraag jezelf dus na het schrijven af of dit een blog is die jij zou linken als hij door iemand anders geschreven zou zijn.
  2. Structuur; Let op de structuur van je blog; probeer zo snel mogelijk het antwoord te geven op de vraag van de lezer en plaats vervolgens eventueel