Ken jij je g-spot? Nee, geen dirty minds we hebben het over een heel andere g. Namelijk guilt (schuldgevoel)! Wist je dat maar liefst 98% van de vrouwen zich wel eens schuldig voelt? Bijvoorbeeld als het gaat om de combinatie van werk en carrière. Dit was dan ook het onderwerp van één van de presentaties tijdens het Martinhal Brand Event afgelopen week in Cascais, Portugal die werd gegeven door Tracy Gunn van  Mumager

Wist je dat?

We beginnen even met wat cijfertjes die hier werden gepresenteerd.

  • 90% van de ouders zich wel eens schuldig voelen?
  • 40% van de ouders het gevoel heeft zich in een spagaat te bevinden tussen werk en gezin?
  • 72% van de vrouwen moeite heeft met de balans tussen werk en gezin?
  • Ouders zich 20% minder betrokken voelen op hun werk in de eerste 5 jaar na de geboorte van hun kind?

Bron: Childrens services, Sanders en anderen 2011

Ik schrok wel een beetje toen ik dit hoorde, natuurlijk begreep ik het helemaal. Ik herken de gevoelens helemaal en voel me regelmatig schuldig. Zo ook op het moment dat ik dit typ. En waarom? Geen idee. De kinderen hebben de hele week buiten gespeeld en wilden nu graag een uurtje tv kijken. Voor mij een moment om toch even achter de computer te kruipen. Zij blij en ik ook blij. Maar toch, is er dat stemmetje dat ik eigenlijk de laptop weg zou moeten leggen.

Waarover voelen ouders zich schuldig?

Hierboven noemde ik al een voorbeeld waarover niet alleen ikzelf maar ook andere ouders zich schuldig kunnen voelen. Er zijn echter veel meer dingen waar ouders zich schuldig over kunnen voelen.

  • Dat je een verjaardag van een vriendin bent vergeten.
  • Dat je woonkamer niet netjes opgeruimd is.
  • Dat je moet overwerken.
  • Dat ze hun kind naar een kinderopvang moeten brengen.
  • Dat je geïrriteerd reageert tegen je kinderen na een zware dag op je werk en even niets meer kan hebben.
  • Als ze iets moeten missen van hun kind zoals een voorstelling omdat er gewerkt moet worden.
  • Dat je je afvraagt wanneer je de was moet vouwen.
  • Als je pizza’s bestelt, omdat je geen tijd hebt om te koken.

En zo kan de lijst eindeloos veel langer gemaakt worden. Doordat ouders zich schuldig voelen, of zich zorgen maken dat ze geen goede ouders zijn, is de kans groot dat ze dit gaan compenseren. Spelcomputers, abonnementen, extra kleding, uitstapjes etc. In de hoop om hun schuldgevoel ‘af te kopen’ en de tijd die ze niet aan hun kinderen kunnen geven te compenseren met materiële zaken.

Waarom voelen ouders zich schuldig?

De meeste ouders willen graag het beste voor hun kind. Hun kind is hun alles en zelfs goed is soms niet goed genoeg. Ze houden van hun kind en hopen dat ze opgroeien tot liefdevolle mensen die succesvol zijn in datgene wat ze doen. Daarnaast is er dat gevoel van ‘perfectie’, wat voor de huidige generatie alleen maar sterker is. Met de voorbeelden op social media kan je al snel het gevoel krijgen dat het gras aan de overkant een stuk groener is. In de praktijk is dat onrealistisch en niet haalbaar, en daar ontstaat het schuldgevoel.

Wat ook meespeelt bij vooral moeders is het traditionele beeld dat de moeder voor het gezin zorgt, dat was het voorbeeld dat ze zelf vroeger ook kregen. Daarnaast zijn er voorbeelden van vrouwen waarbij het moeiteloos lijkt te gaan; een topcarrière combineren met het moederschap. Dus waarom zouden zij dat niet kunnen? Dat is ook de reden waarom mannen zich iets minder schuldig voelen, zij zijn gewend om te ‘werken’.

Wat je kan doen om je minder schuldig te voelen?

Je hoeft je niet schuldig te voelen als je werkt. Kinderen nemen het echt niet kwalijk als je werkt, sterker nog het is goed om te zien dat het geld niet aan de boom groeit. Dochters die het voorbeeld krijgen dat hun moeder werkt zullen ook veel sneller zelf een carrière ambiëren. Goed voorbeeld doet goed volgen. Een Harvardstudie bewijst dat het voor kinderen helemaal niet schadelijk is als jij (veel) werkt, het is veel belangrijker dat je van je kinderen houdt en dat laat merken!

De vraag is alleen hoe? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het is niet voor niets dat het lied ‘Let it go’ uit Disney’s Frozen zo populair is geworden. Dit is voor veel moeders hun lijflied geworden. Alleen kan dat in de praktijk toch wat ingewikkelder liggen dan in theorie. Daarom dat ze bij Mumager de volgende stappen adviseren:

  1. Denk bij jezelf na waar het schuldgevoel vandaan komt. Waar voel je je precies schuldig over? Ben je iets vergeten omdat je teveel ballen in de lucht probeert te houden, heb je niet de volle aandacht voor de kinderen, laat je steken vallen op je werk? Dit slaat dan ook terug op de titel van deze blog; dit is je zogenaamde g-spot. De plaats waar je schuldgevoel vandaan komt.
  2. Bedenk waar je invloed op hebt. Zo kan je iedere dag tijd inplannen om door te brengen met de kinderen, en dan met de volle aandacht dus niet half. Dus laptop weg, telefoon weg en gewoon even echt met ze bezig zijn. Ze worden snel genoeg groot en dan verdwijnen ze achter hun eigen schermpjes.
  3. Leg de lat wat lager; niet alles hoeft perfect te zijn. Maak bewust keuzes van waar je prioriteiten liggen, wat vind je belangrijk? Morgen is er weer een dag voor de rest, en anders de dag daarna of daarna.
  4. Probeer wat meer zelfvertrouwen te krijgen. Je doet als ouder je best, en dat is het allerbelangrijkste. Geen enkele ouder is perfect. Als jij je schuldig voelt ervaart je kind dit ook als stress en zal het alleen maar averechts werken. Terwijl als jij jezelf accepteert en gelukkig bent, je kind dit ook meekrijgt.

Wist je trouwens dat kinderen van werkende ouders volgens sommige onderzoekers gelukkiger zijn? Doordat beide ouders werken krijgen ze meer vrijheid om hun eigen fouten te maken en hun eigen identiteit te ontwikkelen. Daarnaast leren ze ook beter om problemen op te lossen!

Heb jij wel eens last van schuldgevoel en weet je waar dat vandaan komt?

Bron uitgelichte afbeelding; Shutterstock

Lees ook

Linda van Aken
Latest posts by Linda van Aken (see all)