Skip to Content

Schloss Belvedère Wenen bezoeken; paleis en tuinen

Schloss Belvedère Wenen bezoeken; paleis en tuinen

Kasteel Belvedère in Wenen is gebouwd voor Prins Eugen van Savoye (1663-1736). De Oberes Belvedère en de Unteres Belvedère (vanwege de plaats op de helling) vormen een barok geheel met de verbindende tuinen. De twee paleisgebouwen bevatten nu de collecties van de Österreichische Galerie Belvedère en ruimtes voor tijdelijke tentoonstellingen.

Dit complex vind je ten zuiden van de Altstadt van Wenen, voorbij de Karlskirche. Als je alle musea wilt bekijken en rustig de tijd wilt nemen om door de tuinen te wandelen of even fijn te zitten, kun je hier rustig een dag voor nemen. Ik ben twee keer in Wenen geweest, in 2003 en 2013, en beide keren heb ik deze kastelen bezocht. Dus naast de beroemde Hofburg en Schönbrunn, moet je hier zeker naar toe.

Unteres Belvedère paleis

Schloss Belvedère Wenen bezoeken; paleis en tuinen - Reisliefde

Prins Eugen had al sinds 1697 in de Himmelpfortgasse in de ommuurde stad Wenen een stadspaleis (ook wel winterpaleis genoemd). Het paleis werd slechts gedeeltelijk voltooid omdat Prins Eugen opdracht gaf om een ​​extra tuinpaleis voor hem te bouwen buiten de ommuurde stad. Vroeger verbleef Prins Eugen hier in de zomer. Na de dood van de prins kwam het kasteel in het bezit van de keizerlijke familie.

In 1806, toen Napoleon I dreigde Tirol binnen te vallen, werd de zogenaamde Ambras-verzameling van de Habsburgers uit Tirol in het paleis geplaatst. In 1890 werd deze collectie, samen met andere kunstcollecties van het keizerrijk, overgebracht naar het toen nieuw gebouwde Kunsthistorisches Museum Wien. De Unteres Belvedère werd afgerond in 1716. Slechts zeer weinig kamers waren gepland als woonruimtes, de grootste plaats bezet de oranjerie en de pompeuze stal.

De Marmeren Hal is het middelpunt van het Unteres Belvedère en was bedoeld als een representatieve ontvangst voor gasten. Het origineel van de Mehlmarktbrunnens, gemaakt van gelode walnoot, is hier te zien. De fontein die nu te zien is op de Neuer Markt, genaamd Donnerbrunnen, bestaat uit bronzen afgietsels. Het plafondschilderij laat Prins Eugen zien als een jeugdige held en als Apollo omringd door muzen. In het westen bevindt zich de grote slaapkamer en in het oosten de directiekamer. In 2007 werd de oranjerie aangepast en de Unteres Belvedère herbouwd, waar sindsdien speciale tentoonstellingen te zien zijn.

Tuin

Schloss Belvedère Wenen bezoeken; paleis en tuinen - Reisliefde

De tuin is het oudste gedeelte van het complex. Hij werd gemaakt in 1700 door een student van Le Nôtre (Dominique Girard) en voltooid in 1725. Bij de Tuinbouw werd ook nagedacht over de infrastructuur voor watertechnologie; Prins Eugene had toestemming gekregen om het keizerlijke aquaduct te gebruiken en had tal van putten geïnstalleerd. De twaalf putten werden gerestaureerd van 2005 tot 2010.

Omdat de bovenste Belvedère ongeveer 23 meter hoger is dan de onderste, is het thema van de sculpturen op passende wijze de beklimming van de onderwereld naar de Olympus. Tussen de twee gebieden werd een trap gebouwd. De tuin is verdeeld in een bovenste, middelste en onderste parterre. Aan de zijkant van de onderste Belvedère, in het gebied van de Oranjerie, ligt de Kammergarten, die is gescheiden van de rest van de tuin. In dit gebied werd een afdeling gecreëerd uitsluitend voor de planten van de Oostenrijkse monarchie.

Er zijn twee rijkelijk versierde cascadefonteinen. De bovenste wordt de Großer Kaskadenbrunnen genoemd en bestaat uit twee baden verbonden door een cascade met vijf niveaus. De onderste heet “Muschelbrunnen”. In elk van de drie parterres en in de Kammergarten zijn er twee kleinere fonteinen. Naast de twaalf putten, wordt de muurput bij de Oranjerie en de “Großer Teich” geteld ten zuiden van de

Op de benedenverdieping staan aan de zijkanten ​​beelden van acht muzen, terwijl de negende, calliope, wordt afgebeeld samen met Hercules. Er zijn ook allegorieën van vuur, water en een afbeelding van Apollo en Daphne. Deze beelden zijn gemaakt door Giovanni Stanetti. Aan de rand van het middelste stuk is er een helling met een balustrade bekleed met allegorische afbeeldingen in de vorm van putti. Ze zijn gemaakt in 1852 in plaats van oudere figuren.

Ten oosten van de Bovenste Belvedère zijn de resten van de halfronde menagerie. In de halfronde muur staan ​​zeven standbeelden van goden in nissen. Sinds 1780 zijn de tuinen geopend voor het publiek.

Oberes Belvedère paleis

Schloss Belvedère Wenen bezoeken; paleis en tuinen - Reisliefde

De bovenste Belvedère was oorspronkelijk alleen ontworpen als een klein gebouw, dat de tuin optisch zou moeten afmaken. De bouwwerkzaamheden van het huidige gebouw werden voltooid in 1725/1726. De prins bleef in de Unteres Belvedère wonen, terwijl de Oberes Belvedère voor officiële taken werd gebruikt. Ten oosten van de bovenste Belvedère was ook de menagerie van de prins in een halfcirkelvormig gebied ondergebracht, die na de dood van Eugen aan de keizerlijke Tiergarten Schönbrunn werd toegevoegd.

De enige erfgename van de prins, Anna Victoria van Savoye, trouwde in 1738 en werd prinses van Saksen-Hildburghausen. Zij heeft de volledige huisraad en de bibliotheek geveild, zodat vandaag niets aan de originele uitrusting herinnert. Het bovenste kasteel had veel meer open hallen en galerijen. Voor de zuidelijke ingang is er een vijver die het kasteel weerspiegelt.

De “Sala terrena” in het lagere gedeelte was oorspronkelijk open en ontworpen als een enkele hal. Kort na de bouw kwamen er echter structurele problemen, dus moesten ze worden herbouwd en moest het plafond met de nog bestaande vier atlassen worden ondersteund. De marmeren hal in de Bel-etage is het centrale punt van het gebouw. Het is versierd met een centrale plafondschildering. Rondom waren residentiële en representatieve kamers, waarin nu de collecties “Barok” en “rond 1900” en de “Weense Secessie” worden getoond. De kapel bevat ook fresco’s van Carlone, het altaarstuk van Francesco Solimena.

De prachtige trap van Zogelsdorfer Stein heeft een rijke versiering van bladeren, gecombineerd met cartouches en emblemen. De trappen zijn gemaakt van keizerlijke steen met blauwe insluitsels, de bodemplaten zijn gemaakt van Mannersdorf-steen en de cherubijnen van Savonnières-kalksteen. Deze trap was aan beide kanten open. Pas in 1904, kwamen er glazen deuren en ramen. De Marmorsaal wordt overheerst door Adnet-marmer en ook door kunstmarmer.

Het hart van de collectie van het Belvedère zijn de 24 schilderijen van Gustav Klimt met zijn gouden afbeeldingen “Der Kuss” en “Judith”. Vooral “Der Kuss” van Klimt is wereldberoemd. Het 180 x 180 cm grote schilderij is gemaakt in de jaren 1908/09 en toont Klimt en zijn vriendin Emilie Flöge als geliefden. Zijn vrouwenportretten zijn ook indrukwekkend.

De permanente tentoonstelling in de Oberes Belvedère werd begin 2018 volledig opnieuw ontworpen: in totaal 420 werken zijn te zien in zeven themakamers op drie verdiepingen. Thematisch begint de tour met de geschiedenis van de Belvedère. In de andere kamers worden kunstwerken uit de middeleeuwen getoond, barok, classicisme en Biedermeier. Natuurlijk is het Weense modernisme en de kunst rond 1900 uitgebreid aanwezig op de eerste verdieping. De kunst van het interbellum en naoorlogse jaren vind je op de tweede verdieping.

Er zijn regelmatig rondleidingen voor gezinnen met kinderen en creatieve workshops in het kinderatelier nemen je mee terug naar de middeleeuwen, vertellen verhalen over de gouden schilderijen van Gustav Klimt of behandelen onderwerpen van de huidige speciale tentoonstellingen. In de Unteres Belvedère is een studio waar jonge museumfans creatief kunnen werken (voor kinderen van drie tot zes en van zeven tot twaalf jaar). Registratie vereist. Ook zijn er rondleidingen voor ouders met baby’s. Commode en flessenwarmer zijn beschikbaar. Registratie vereist.

De “Belvedere 21”, gewijd aan de Oostenrijkse kunst van de 20e en 21e eeuw, biedt een gevarieerd programma voor jonge museumliefhebbers: in het weekend en op woensdagmiddag zijn er regelmatig speelse rondleidingen voor kinderen en spannende workshops over hedendaagse kunst, fotografie, architectuur, boekkunst en drukwerk. Materialen, teamwerk en puzzelrally’s maken het bezoek tot een belevenis. In de studio zijn de kinderen zelf creatief – ze printen en stempelen, knippen en plakken, vormen en schilderen, fotograferen en glimlachen.

Meer informatie vind je hier.

Astrid Tillemans

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.