Skip to Content

Scandlines ferry Puttgarden Rodby & Öresundbrug van Denemarken naar Zweden

Toen ik gevraagd werd of we dit jaar weer naar Zweden wilden gaan, dit keer naar de regio Småland en Skåne in het zuiden zei ik natuurlijk ook direct ja. Maar gaf aan dat de voorkeur dit keer uitging naar een reis met het gezin per auto en oversteek met Scandlines. Zoon- en manlief wilden natuurlijk ook zelf dit land ervaren 😉 En met een eigen auto ben je toch wat flexibeler en kun je het bijvoorbeeld heel goed combineren met een verblijf in Denemarken.

Zweden, een prachtig uitgestrekt land vol schitterende natuurgebieden en leuke dorpjes en steden. Twee jaar geleden was ik hier voor het eerst met mijn dochter en heeft het land mijn hart gestolen. Onze bestemming was toen de regio Dalarna, we vlogen op Stockholm en vanaf daar was het de bedoeling dat we met een huurauto verder trokken. Dat verliep iets anders, maar ook met de trein was het heel goed te doen

Met de auto naar Zweden

Als je naar Zweden gaat met de auto zijn er verschillende opties, afhankelijk van wat de eindbestemming is. Voor ons dus de regio Skåne en Småland in het zuiden, nog onder Stockholm. Vanaf Nederland (Utrecht) is dit een kleine 800 km die je moet kunnen afleggen in ongeveer 9 uur (zonder files). De snelste route combineert de reis over land met de boottocht van Puttgarden (Duitsland) naar Rodby in Denemarken en vervolgens de bekende Öresundbrug van Kopenhagen in Denemarken naar Malmö, de derde grote stad van Zweden.

Tip; overnachting ‘vlakbij’ de boot

Scandlines ferry Puttgarden Rodby & Öresundbrug van Denemarken naar Zweden - Reisliefde

Om te voorkomen dat we een hele dag in de auto zouden zitten hebben we de heenreis opgesplitst. Het voordeel daarvan was dat de kinderen niet 9 uur in de auto hoeven te zitten en je niet hoeft te stressen als je in de file belandt wat in Duitsland met alle werkzaamheden zeer kansrijk is. We kozen er zelf voor om te overnachten in Hamburg; een grote stad op anderhalf uur rijden van de boot. Het zonnetje scheen dus hebben we daar heerlijk in een park met botanische tuinen en (water)speeltuin gespeeld en hamburgers gegeten bij de keten Peter Pane.

De volgende ochtend vertrokken we na het ontbijt richting de boot waar we om kwart over tien aankwamen en dus alle tijd hadden en dus optioneel nog even een bezoekje zouden kunnen brengen aan Kopenhagen of de stad Malmö voor we naar de camping / vakantiepark zouden rijden. Of onderweg spontaan ergens kunnen stoppen. En het voorkomt dat je aan het einde van een lange dag helemaal gaar aankomt bij je accommodatie.

Aan boord bij Scandlines ferry van Puttgarden naar Rodby

Vanaf Puttgarden vertrekt er ieder half uur een schip richting Rødby. Op je ticket staat een tijdsindicatie, maar als je eerder bent en het is niet druk (wat doordeweeks vaak het geval is) dan kun je ook heel eenvoudig met een eerdere boot mee. Ga je voor een later tijdstip dan aangegeven en is het druk, loop je dus een risico dat je niet meer mee kan. Wij waren er twee uur vroeger dan aangegeven maar dat was geen probleem, we pasten er nog prima bij.

Na het ‘inchecken’, wat je heel eenvoudig zelf kan doen door de code te scannen van je reservering (kan ook vanaf je telefoon), waarna je een aantal vouchers krijgt en te horen krijgt in welke rij je moet aansluiten. We kregen hier ook de voucher voor de Öresundbrug die was bijgeboekt, zodat we daar na het scannen ook meteen door konden rijden en dus geen tol hoeven te betalen.

Nadat de auto is geparkeerd moet je die verlaten en kun je naar boven waar je verschillende dekken vindt. Als eerste kwamen we in een soort ‘winkelcentrum’ terecht waar vooral het bier en sigaretten erg populair waren vanwege het taxfree shoppen tussen twee landen in. Je vindt hier ook diverse restaurants; van een à la carte tot een soort buffetrestaurant. Daar vonden we ook een speelplaatsje voor de kinderen, wat bestond uit twee kleine speeltoestellen.

Vervolgens kun je nog een dek naar boven waar je buiten een terras vindt waar heel veel mensen gingen zitten en een kleine bar. Of via een trap buiten naar het hoogste gedeelte waar nog lege stoelen waren om te gaan zitten. Heel lang hebben we niet gezeten, want de kinderen wilden natuurlijk erg graag rondkijken 😉 Aangezien het bijna lunchtijd was haalde ik bij het buffetrestaurant een viertal hotdogs en voor manlief verse koffie. Dat ging er natuurlijk wel in.

Vijf minuten voor het aanleggen ging er een signaal af met het verzoek om je weer naar de auto te begeven. Na het aanmeren konden we zo meteen vertrekken en verder rijden. Ook al waren we achteraan, dit ging aardig vlot en ook op het land reed het vlot door. Vanaf hier rijd je in principe in 2 uur in 1 rechte weg naar Kopenhagen, al passeer je nog een paar keer een tunnel.

Meer informatie vind je hier.

Een andere route van Scandlines is de overtocht van Rostock (Duitsland) naar Gedser (Denemarken) en ligt iets oostelijker.

Öresundbrug

Vlak voordat je vanaf de boot bij Kopenhagen komt kun je de oversteek maken over de Öresundbrug naar Malmö in Zweden. Onder andere heel bekend geworden vanwege de Netflixserie the Bridge. Dit is een tolweg waarbij je vooraf kan reserveren of ter plaatse tol kan betalen. Er staan duidelijke borden die je waarschuwen wanneer je de laatste afslag in Denemarken passeert en dus pas in Zweden er weer vanaf kan. Het eerste stukje ga je vervolgens onder de grond door een tunnel die op een gegeven moment boven land komt en overgaat in het begin van de brug.

Halverwege het ‘eiland’ en het hoogste punt van de brug bij de pillonnen passeer je de geografische grens van Zweden die staat aangegeven met borden. Over de gehele brug van 4 km doe je ongeveer 13 minuten. Aan de Zweedse kant kom je de tolpoortjes tegen, aangezien er via Scandlines een combiticket was geboekt en we al een voucher hadden gekregen, konden we deze scannen en door rijden. Daarna was er een papoortcontrole, er waren een aantal auto’s die hier moesten stoppen, maar ook hier konden we meteen doorrijden.

Uitzicht op de Öresundbrug & zwemmen in het water

Voor ons was het de eerste keer dat we over de Öresundbrug heen reden, een brug die toch wel tot de verbeelding spreekt en een soort bucketlistdingetje is. Als je er overheen rijdt merk je pas goed hoe lang hij eigenlijk is. Natuurlijk wil je er dan ook een foto van. We hoorden dat dit vanaf de Zweedse kant het beste gaat, zowel vanuit de stad Malmö als vanaf de zuidkant.

Eerst kwamen we uit in een woonwijk waar we nog relatief dichtbij de brug waren. Het gebied tussen het water en de parkeerplaats was in gebruik als weiland en hier graasden koeien wat het toch een landelijk uitzicht geeft. Op Google maps zagen we dat er een stukje verderop een strandje was dat iets uitsteekt in het water. Natuurlijk hebben we daar ook even gekeken, we hadden toch tijd genoeg om niet te hoeven haasten 😉

Hier waren meerdere parkeerplaatsen, waarvan eentje tegen het strand aan zodat je zo het strand op kon lopen. Vanwege het zonnige weer waren we niet de enige, maar druk was het allesbehalve. Natuurlijk wilden de kinderen wel even de zwemkleding aan om af te koelen in het water. Dit had een zeer aangename temperatuur en was warmer dan ik had verwacht. De bodem liep ook heel langzaam af en er waren nauwelijks golven zodat het een fijne plek is met kinderen. Vanwege de begroeiing waren er ook voldoende schaduwplekken, ook op het strand groeide een soort gras dat beschutting gaf en de kinderen ideaal vonden om verstoppertje te spelen.

Helsingør – Helsingborg

Naast de brug is er ook een alternatieve route waarbij je van Helsingor (Denemarken) naar Helsingborg (Zweden) kan varen. Op de terugweg naar Denemarken hadden we deze route. Ook deze kaartjes kun je vooraf reserveren via Scandlines, zodat je in 1x alles hebt geregeld. Om te voorkomen dat we dan weer heel lang zouden moeten rijden hadden we een overnachting in de stad Kopenhagen zodat we daar ook even konden rondlopen.

Meer informatie vind je hier.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)