Skip to Content

Rots en water training; oefeningen en spelletjes voor in de klas en op school oa om grenzen te leren aangeven.

Rots en water training; oefeningen en spelletjes voor in de klas en op school oa om grenzen te leren aangeven.

Steeds meer scholen geven een rots-en-watertraining. Het kan zijn dat een leerkracht intern is opgeleid om dit te geven. Als dit niet het geval is zal een externe trainer dit geven. Heeft jouw kind wel eens een rots-en-watertraining gekregen? En wat wordt daar geleerd? Hoe ziet dit eruit?

Ze gaan in ieder geval niet echt met water aan de slag of een berg beklimmen. Wel leren ze meer over weerbaarheid, ‘stevig staan’ en andere tactieken om zo sociaal weerbaar te worden. Een welkome training, zeker met het vervolg naar de middelbare school.

Jongens en meisjes verschillen

We weten dat jongens en meisjes allereerst fysiek verschillen. En dat is op verschillende gebieden. Emotioneel gezien reageren jongens en meisjes ook anders op gebeurtenissen. Waar de meeste meisjes graag praten, hebben jongens de fysieke behoefte om met spanningen om te gaan.

De rots-en-watertraining heeft met deze verschillen rekening gehouden. Over het algemeen is het zo dat jongens ook meer bewegingsdrang hebben. Dus de behoefte om te bewegen met hun hele lijf. Dit heeft te maken met het hormoon testosteron, waar jongens meer van hebben dan meisjes.

De hoogste piek qua testosteron is meetbaar in de leeftijd van 11 tot 14 jaar. Meisjes schieten de lengte in, jongens blijven in die jaren qua lichaamsgroei nog wat achter.

Het geeft jongens de tijd om achter de fysieke mogelijkheden van hun lichaam te komen. Juist omdat ze meer bewegingsdrang hebben.

Jongens ontwikkelen communicatievaardigheden door sport en spel

Meisjes hebben een ijzersterk geheugen merk ik vaak. Als er een conflict in de groep is geweest, weten ze vaak een hele tijd erna nog precies wat er gebeurde en wie wat zei. Jongens lijken daar anders mee om te gaan als ik het zo observeer in de klas.

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de hersenhelft waar taal geproduceerd is, bij meisjes ook meer actief is. Jongens leren door spel en fysiek bezig zijn meer over hun lichaam en kracht.

Ook leren ze zo meer om te communiceren. Denk maar aan een teamsport zoals voetbal. Je moet dan wel op elkaar letten en inspelen, wil je als team een winnend doelpunt kunnen maken.

4 pijlers van de Rots en Water training

Rots en water is niet zomaar een weerbaarheidstraining. Het maakt niet enkel gebruik van kring- en praatactiviteiten. Nee het fysieke aspect en beweging heeft een centrale rol.

Bij Rots en Water kun je deze 4 verschillende onderdelen onderscheiden:

  • Het stevig leren staan. Dit wordt ook wel ‘gronden’ genoemd. Vaak wordt dit vergeleken met staan als een boom. Voeten uit elkaar, rechte rug en hoofd omhoog. Zo kom je meer zeker over én je straalt kracht uit. Ook wordt er bewust aan de ademhaling gewerkt en aan het leggen van focus. Denk aan het bewust worden van de buikademhaling, iets waardoor stressgevoelens zakken. Verder is er een ‘gouden driehoek’. Deze bestaat uit 3 vormen van bewustzijn. Het zelfbewustzijn, emotioneel en lichamelijk bewustzijn.
  • Emoties hebben invloed op het spanningsniveau. Als een kind gespannen is, is dit voelbaar in de spierspanning. Deze drie hebben allemaal met elkaar te maken. Emoties kunnen spanning geven die je in je lichaam voelt en hier is zelfbewustzijn voor nodig om er op een helpende manier mee om te gaan.
  • Er wordt geoefend met communicatie in diverse vormen. Denk aan voor jezelf opkomen, iets voor een groep durven zeggen of doen, vertrouwen in de ander hebben, aangeven wat je niet prettig vindt.
  • Het rots-en-waterconcept. Een rots staat voor weten wat je wilt en hoe je dit wilt. Dat kan zorgen voor een ‘starre’ houding. Als je als water bent ben je meegaand, kun je goed inleven. Je kunt ook te veel inleven of te veel willen pleasen waardoor je over je grenzen heengaat. Zowel rots als water hebben dus mooie kanten en ontwikkelkansen.

Rots en water voorbeeld oefeningen

Rots en Water is een methode die zich richt op het ontwikkelen van sociale en emotionele competenties bij kinderen. Hieronder volgen enkele oefeningen en activiteiten die je kunt gebruiken om deze competenties te oefenen.

  1. Rots en Water houdingsoefening: Laat de kinderen een Rots en Water houding aannemen en zichzelf hierbij inbeelden als een stevige rots of een krachtige golf. Hierdoor leren de kinderen hun eigen kracht en stevigheid te voelen.
  2. Partneroefening: Laat de kinderen in tweetallen staan en elkaar afwisselend duwen en terugduwen. Hierbij leren de kinderen hun eigen grenzen te voelen en te respecteren, maar ook de grenzen van de ander.
  3. Emotie-oefening: Laat de kinderen verschillende emoties benoemen, zoals blij, boos, verdrietig of bang. Vervolgens kunnen de kinderen in groepjes of tweetallen situaties bedenken waarbij ze deze emoties zouden kunnen voelen. Hierdoor leren ze emoties herkennen en er op een goede manier mee omgaan.
  4. Groepsoefening: Laat de kinderen in een kring zitten en een bal naar elkaar overgooien. Hierbij mogen ze alleen de voornaam van de persoon aan wie ze de bal gooien noemen. Zo leren de kinderen elkaar beter kennen en wordt het groepsgevoel versterkt.
  5. Concentratieoefening: Laat de kinderen in tweetallen staan en elkaar afwisselend een hand geven en loslaten. Hierbij moeten ze zich goed concentreren en op elkaar focussen om de oefening goed te kunnen uitvoeren.
  6. Ademhalingsoefening: Laat de kinderen rustig zitten en hun ogen sluiten. Vervolgens kunnen ze hun aandacht richten op hun ademhaling en deze bewust dieper en rustiger maken. Hierdoor leren ze om te ontspannen en stress te verminderen.
  7. Grenzenoefening: Laat de kinderen in tweetallen tegenover elkaar staan en elkaar afwisselend vragen stellen. Bijvoorbeeld: “Mag ik je hand vastpakken?” Hierbij leren de kinderen hun eigen grenzen aan te geven en die van de ander te respecteren.

Dit filmpje hier geeft een goed voorbeeld van hoe de rots-en-watertraining het fysieke, sociale en lichaamsbewustzijn combineert. Het gaat hier niet om het winnen. De deelnemers krijgen een handdoek en proberen zo snel mogelijk het parcours af te leggen.

Kijkend denk je.. je kunt zowat dweilen. 😉 Het vervolg is dat je in tweetal dezelfde handdoek gebruikt om het parcours af te leggen. Goed samenwerken is dan the key!

Het filmpje breidt dit uit naar 5 personen. Zo is er een mooie opbouw in de oefeningen. Er zijn van dit soort filmpjes heel veel voorbeelden die je van rots en water thuis kunt doen.

Merk je dat jouw kind veel spanning heeft of het lastig vindt om zichzelf te uiten? Of is het leren stellen van grenzen lastig voor je kind? De rots-en-watertraining maakt dit met oefeningen inzichtelijk.

Je kent waarschijnlijk wel de oefening van vertrouwen. Een kind gaat staan en een groep kinderen staat erachter. Het kind laat zich naar achteren vallen en de groep vangt het kind op. Zo voelt het kind wat vertrouwen is.

De rots-en-watertraining oefent en je brengt het meteen in de praktijk. Daarom is het voor alle kinderen zinvol, of je nu sociaal vaardig bent of niet. Je steekt er altijd wat van op!

Mirjam de Stigter