Skip to Content

Thule Velospace XT review fietsendrager

Thule Velospace XT review fietsendrager

Als vaste lezer kon je er niet onderuit; sinds kort heb ik namelijk mijn mamafiets omgewisseld voor een elektrische fiets. Nog wel met een zitje achterop, maar eentje die toch echt wel een stuk makkelijker trapt. Het is heerlijk om zo een stukje te fietsen, niet alleen thuis maar ook bijvoorbeeld tijdens een weekendje weg. Dus toen we in de kerstvakantie een weekendje naar Zeeland gingen namen we de fietsen mee.

Met het idee om de omgeving te ontdekken al bleef dat beperkt vanwege het slechte weer, als gewoon ideaal voor op het vakantiepark zelf en dat was geen verkeerde keuze! Maar ja, een fiets neem je niet heel gemakkelijk mee. Daarom was ik erg blij toen we van Thule een fietsendrager kregen om uit te proberen. Eentje die aan alle eisen en wetgeving voldoet en ook geschikt is voor elektrische fietsen. Hoef ik er geen meer te lenen als we op pad gaan en ik heb zo’n vermoeden dat in de voorjaarsvakantie de fietsen ook meegaan richting Frankrijk 😉

Fiets mee op vakantie

Nederland staat wereldwijd bekend als fietsland, doordat het grootste deel van het land heel vlak is en ook dichtbevolkt, is de fiets een ideaal vervoersmiddel om je overal te laten brengen. Ook op vakantie is het ideaal om de fiets mee te nemen, bijvoorbeeld naar een vakantiepark of camping. Je hoeft dan geen fiets te huren (wat weer scheelt in je portemonnee) en zeker op de wat grotere campings hoef je niet alles lopend af te leggen.

Voorheen namen we vaak wel de driewieler, loopfiets, step of kinderfiets van de kinderen mee, maar een eigen fiets… Daar heb je dan toch een speciale fietsendrager voor nodig. Er zijn een aantal merken in Nederland die zeer bekend zijn zoals Thule, vanwege de fietskarren, dakdragers en fietsendragers. Die ook voldoen aan de wetgeving.

Thule Velospace XT review fietsendrager - Reisliefde

Wettelijke eisen fietsendrager

Voorheen maakte het niet uit welke fietsendrager je achterop de auto monteerde, tegenwoordig moet je met een aantal dingen rekening houden. Die eigenlijk heel vanzelfsprekend zijn, zoals een zichtbaar nummerbord en deugdelijke verlichting. De boete hiervoor bedraagt 140 euro (per overtreding). In een notendop moet je er voor zorgen dat:

  • Zichtbaar kenteken. Over het algemeen blokkeert een fietsendrager op de trekhaak of de achterklep het zicht op de kentekenplaat van de auto. Daarom moet je hier een wit nummerbord met zwarte tekens op bevestigen dat volledig zichtbaar is. Neem je de fietsendrager mee naar het buitenland dan is het ook verplicht om een sticker te plakken met de landcode NL op een goed zichtbare plek op de drager.
  • Deugdelijke verlichting. Indien de fietsendrager 1 of meerdere lampen van de auto belemmert is het verplicht om verlichting op de fietsendrager te hebben. De standaardeisen voor autoverlichting zijn: 2 rode achterlichten, 2 remlichten, 2 retroreflectoren en 2 richtingaanwijzers. De verlichting moet zijn aangebracht op maximaal 0,5 meter van het breedste punt van het voertuig. Mist- en achteruitrijverlichting zijn voor fietsendragers (in tegenstelling tot aanhangers) niet verplicht in Nederland. De Thule Velospace XT heeft dit wel, zodat je hiermee ook veilig de grens over kan.
  • Fietsen op een fietsendrager mogen in Nederland niet meer dan 20 centimeter uitsteken aan de zijkant van een auto. Bij grotere auto’s mag je helemaal niet uitsteken net als scherpe delen.
  • Let ook goed op de maximale kogeldruk van de trekhaak, deze varieert per auto en is ongeveer tussen de 50 en 75 kg. Het is wettelijk verboden om dit te overschrijden wat mogelijk is bij bijvoorbeeld twee elektrische fietsen inclusief het gewicht van de drager.
  • Daarnaast kunnen er in het buitenland aanvullende eisen gesteld worden. Check dit dus voordat je op pad gaat!

Tot slot; een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger dus hiervoor gelden geen snelheidsbeperkingen. Het kan echter wel zo zijn dat een fabrikant dit als advies meegeeft. Lees dus voordat je op pad gaat goed hoe of wat.

Thule Velospace XT review fietsendrager - Reisliefde

De Thule Velospace XT bevestigen

De eerste keer was het wel even puzzelen hoe je de Thule Velospace XT fietsendrager moet bevestigen op de auto. Gelukkig heeft Thule heel handige filmpjes online staan zodat je kan zien hoe of wat. In principe spreekt alles voor zichzelf en is het heel eenvoudig om de fietsendrager trekhaak te plaatsen, alleen bij het op slot doen was het even puzzelen. Na het kijken van het filmpje bleek dat dit te maken heeft met de volgorde; je moet eerst de klem naar beneden duwen en kan hem vervolgens aandraaien in plaats van andersom. Ik was al even bang dat de afmetingen van de trekhaak niet correct waren, terwijl die volgens de handleiding wel oké zijn. De fietsendrager is niet heel licht, maar prima in je eentje op te tillen en op de trekhaak te plaatsen.

Als hij op slot zit kun je de steunen omhoog klappen en de beugels voor de stangen bevestigen. Daarnaast kan het zijn dat je vanwege de 13-polige stekker een koppelstuk nodig hebt omdat de meeste auto’s over een 7-polige beschikken. Deze kun je bij veel garages halen als je toch ook moet voor een wit-en-zwart nummerbord.

Als je het eenmaal doorhebt (voordat je op vakantie gaat dus even rustig thuis uitproberen) dan is het echt klik-en-weg in je eentje en dan kan je net zoals in het instructiefilmpje binnen een minuut weg zijn (met 1 fiets)! Ideaal!

Thule Velospace XT review fietsendrager - Reisliefde

Fietsen op de fietsendrager

Zodra je de Thule Velospace XT fietsendrager op de auto hebt staan kun je de fietsen er op plaatsen. Heel handig hierbij is de rijgoot, deze steek je in het gat en vervolgens kun je zo je fiets naar boven rijden. Zeker met een zwaardere elektrische fiets is dit echt een must! Bij de goot krijg je twee rubberen bevestiginggordels zodat je hem heel eenvoudig aan de zijsteun kan ophangen en dus ook op locatie kan gebruiken. De bandengoot is extra breed zodat ook de bredere wielen van een elektrische fiets of een kinderfiets hier prima op passen!

Zodra de fiets op zijn plaats staat in het midden van de fietsendrager kun je hem vastklemmen met twee handige riempjes bij de wielen. Hierdoor staat hij al meteen vrij stevig. Tot slot heb je ovaalvormige klemmen die je aan de steunbeugel vastklemt en vervolgens aan het frame van de fiets. Doordat deze ovaalvormig zijn kun je ze gebruiken voor ieder frame, ook het dikkere frame van een elektrische fiets. In principe worden er twee bandengoten en klemmen geleverd, maar je kan hier een adapter voor bijbestellen zodat je extra fietsen kan vervoeren. Let hierbij wel op het gewicht van de fiets, de Thule Velospace XT is geschikt voor 2 fietsen van maximaal 20kg. Voor de elektrische fiets kan dit betekenen dat je onderweg de accu moet verwijderen en in de auto moet meenemen.

Thule Velospace XT review fietsendrager - Reisliefde

Onderweg

Het voordeel is dat er een slotje op de klemmen zit en op de fietsendrager zodat niemand onderweg tijdens een stop ongemerkt de fietsen kan verwijderen. Je weet tenslotte maar nooit. Daarnaast zit er een scharnier in, zodat je de fietsendrager; ook met fietsen er op, naar voren kan kantelen om zo nog een tas in de achterbak te plaatsen of er iets uit te pakken.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.