In het verleden deden we wel spelletjes met de kinderen, vaak spelletjes zoals domino of memorie of het kleurenspel. Nu ze ouder worden zijn er steeds meer spelletjes die we met het gezin kunnen doen. Hoog tijd dus voor een echte spelletjesavond. In plaats van na het eten de tv aan te zetten hebben we de tafel leeggeruimd en een drietal spelletjes tevoorschijn getoverd die we van Hasbro en Spin Masters hebben gekregen. Ik was erg nieuwsgierig hoe ze dat zouden vinden. Het werd een avond die we niet droog hielden, letterlijk en figuurlijk want we hebben heel wat gelachen. Het was zeker voor herhaling vatbaar, want zolang hoeft het niet te duren, gewoon een uurtje spelletjes spelen. Daarna zijn ze hun concentratie toch wel kwijt.

We begonnen de avond met Soggy Doggy van Spin Masters. Dit spel is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar en daarom zijn we via hen uitgenodigd om naar de uitreiking te komen volgende week in Burgers Zoo. We kregen het spel ook thuis gestuurd zodat we konden kijken wat we (met name de kinderen) er van vonden. Toen ik de doos op tafel had gelegd herkende ze het spel meteen van de tv-reclames. De marketing hebben ze dus goed gedaan ;-) Het spel is zo in elkaar gezet, je hebt alleen wat batterijen nodig die niet bijgeleverd zijn. Als laatste giet je het water in de badkuip en dan ben je klaar om te beginnen.

Dit spel heeft de meeste spelregels en daarom was het goed dat we hiermee begonnen. Dan hebben ze nog de meeste focus. Op dat moment merk je ook het verschil tussen een 5-jarige en een (bijna) 4-jarige. De oudste was heel geconcentreerd en probeerde echt mee te doen, de jongste was heel enthousiast en vond het nog moeilijk om op zijn beurt te wachten. Iedereen krijgt een vormpje waarmee je gaat ‘racen’ en proberen in de mand te komen zonder nat te worden. Je gooit omstebeurt met de dobbelsteen en schuift dan vooruit. Ze werken niet met aantal ogen maar met kleuren dus daarom heel goed te doen voor kleuters. Daarna moeten ze kijken bij het vakje waar ze komen wat de opdracht is; 1 of twee keer op het knopje met pootje drukken of aan het knopje met het botje draaien. Met het pootje pomp je water in de douche en met het draaien kan hij opeens gaan schudden. Dan krijg je een fiche en moet je terug naar het begin. Met een fiche kan je die inleveren en mag je blijven staan. Het was erg spannend in het begin, maar nadat iedereen een keer terug was ging zoonlief heel hard en won hij het spel.

De kinderen vonden het erg leuk en vonden het moeilijk om van het hondje af te blijven. de ‘haartjes’ en ‘staart’ zijn erg verleidelijk om aan te trekken. De eerste keer dat hij ging schudden vonden ze het wel een beetje spannend, maar daarna vonden ze het juist leuk als hij dat ging doen en waren ze een beetje teleurgesteld als hij niets deed. Een spel waarbij ze leren om op hun beurt te wachten, maar ook de cijfers 1 en 2 en de kleuren.