De spellen van Smartgames zijn vooral bekend geworden vanwege de uitdaging die deze puzzels bieden en je in je eentje kan oplossen. Bij ieder spel hoort een opdrachtenboekje met puzzels om te maken. Zo kan je met 1 spel toch iedere keer weer heel veel plezier spelen en opnieuw de uitdaging aangaan. Het bekendste bij veel mensen is de IQ-puzzel die je iedere keer anders in elkaar moet leggen. Deze zijn er zowel voor kinderen als volwassenen. Ieder jaar komen er weer nieuwe spellen uit, zo ook dit jaar. Dit jaar is het echter extra bijzonder; het gaat namelijk om spellen die je samen moet spelen. Natuurlijk kon je voorheen al coöperatief samenwerken om een puzzel op te lossen, nu ga je echt de strijd met elkaar aan. En dat kan er best hard aan toe gaan ;-) Ook in 2020 strijdt SmartGames voor de titel ‘Speelgoed van het Jaar’. Met nominaties in drie van de zeven leeftijdscategorieën proberen zij de titel te veroveren. Ook neemt SmartMax dit jaar deel aan de verkiezing in de categorie 0 tot 3 jaar.

Froggit

Froggit is voor zover ik weet het eerste familiespel van Smartgames; dit spel kun je met 2, 3, 4, 5 of 6 spelers spelen. Het is ook echt een bordspel met een rond bord dat je uitklapt om te spelen. Op het bord staan diverse leliebladeren en het is de kunst om een kikkerfamilie bestaande uit twee grote en drie kleine kikkers veilig van de ene kant naar de andere kant te brengen zonder dat ze worden opgegeten door de vis. Er zijn geen dobbelstenen in het spel, maar je bepaalt zelf hoe ver (1, 2 en met de kleine ook 3 velden) je springt. Wat dat betreft heeft het wel iets weg van een voorloper van dammen, want je kan ook weer over elkaar heen springen om zo strategisch snel de overkant te bereiken. Dit spel speel je redelijk snel, in een kwartier / half uurtje kun je het uitgespeeld hebben. Zoals je gewend bent van de andere spellen van Smartgames staat strategisch denken ook bij dit spel centraal, maar moet je bepaalde afwegingen maken. Ga je bijvoorbeeld zo snel mogelijk naar de overkant, maar loop je daarbij risico dat je dicht bij de vis komt en dus opgegeten wordt en opnieuw moet beginnen (denk aan Mens-Erger-Je-Niet) of neem je een veilige omweg, maar heb je daardoor meer stappen nodig? De vis zorgt hierbij ook voor een extra verrassingselement en houdt het spannend. Let wel op; want voor je het weet worden er bondjes gevormd om elkaar te helpen of een andere speler iedere keer opnieuw te laten beginnen…

Een superleuk spel, dat niet voor niets genomineerd is voor Speelgoed van het Jaar 2020, categorie 6 & 7 jaar.

De mening van de jury: Verrassend leuk spel van Smart voor twee of meer spelers met meerdere spelniveaus. Iedereen is lekker samen aan het spelen. Denk goed na voor je springt! Vrolijk, speels en mooi vormgegeven.

Toelichting ontwikkelingspsycholoog: Froggit is een leuk competitief bordspel voor twee tot zes spelers. Elke speler heeft vijf kikkers van een bepaalde kleur en moet deze als eerste naar de overkant van de vijver brengen door met kikkersprongen van het ene waterlelieblad naar het volgende te springen. Wie het eerst alle kikkers aan de overkant heeft, is de winnaar. Er zijn kleine kikkers die per beurt drie sprongen mogen maken en grote kikkers die twee sprongen kunnen maken. De kikkers kunnen over elkaar heen springen en daarmee sneller vooruit komen. Wanneer een speler een kikker aan de andere kant heeft mag hij de vis in het midden van de vijver twee plekken verplaatsen en daarbij eventueel een kikker van een tegenstander ‘opeten’, die dan terug naar af moet. Je moet nadenken over je eigen zetten, maar ook over wat je tegenstanders zouden kunnen doen, waardoor je steeds bij het spel betrokken blijft. Het bord en de onderdelen zijn kleurig en mooi vormgegeven, wat bijdraagt aan het speelplezier. Het spel vraagt om ruimtelijk strategisch inzicht en vooruit plannen. Leuk om met vriendjes/vriendinnetjes te spelen. Kinderen moeten er wel tegen kunnen dat hun kikker(s) opgegeten worden. Met enige begeleiding kunnen kinderen leren om hun frustratietolerantie te verbeteren met dit spel.

Cube Duel

De adviesleeftijd van dit spel is 10 jaar en ouder. We hebben het echter ook met onze kinderen van 6 en 8 jaar gespeeld en in principe ging dat prima. Dit spel speel je met zijn tweeën, of alleen. De variant alleen was er al waarbij je diverse tetrisachtige blokjes in een 3D-kubus in elkaar moet puzzelen. Je krijgt een deel van het antwoord, en de overige blokjes moet je zelf puzzelen. Dit is met dit spel nog steeds mogelijk.

Nu is hier dus een variant op waarbij je niet alleen speelt maar tegen elkaar. Er zijn 2x 8 blokjes met exact dezelfde vormen. De een speelt met rood en de ander met geel en het is de kunst om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Punten krijg je door een vlak aan een van de drie onbedekte zijdes te bedekken. Je mag zelf kiezen waar je het blokje neerlegt, echter mag de constructie niet wankelen en mag je niet schuiven. In de praktijk blijkt dit een groot risico, want als je te snel voor de punten aan de buitenkant gaat is de binnenkant hol en instabiel en zorgt het juist sneller voor instorten. Soms is het dus beter om een blokje ‘op te offeren’. Het voordeel van dit spel is dat het vrij snel gespeeld kan worden en je dus makkelijk een paar potjes na elkaar kan spelen om revanche te nemen! Ook ideaal bij kinderen die wel even samen een spelletje willen spelen, maar niet voor de rest van de middag.

Ook dit spel is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar, maar dan in de categorie 10 & 11 jaar.

De mening van de jury: Wat leuk: een Smartgame voor meer dan een speler! Wie is de beste bouwer? Beslis het in een snel duel. Je kunt het spel ook alleen spelen.

Toelichting ontwikkelingspsycholoog: Twee spelers moeten samen met blokjes in verschillende vormen een kubus zo veel mogelijk vullen. Het spel lijkt op een driedimensionele versie van het tetris-computerspel. Elke speler heeft zijn eigen kleur. De speler die aan het eind de meeste blokjes van zijn kleur aan de buitenkant heeft, wint het spel. Het spel bevordert ruimtelijk denken en strategie en planning. De acties van de andere speler hebben invloed op jouw mogelijkheden, wat het spel heel interactief maakt en je dwingt tot flexibel denken.