Veiligheid staat boven alles. De tijd dat je als kind los op de achterbank zat, mocht slapen in de achterbak terwijl er gereden werd, of als baby in een reiswieg in de auto werd neergezet, is voorbij. De eisen op het gebied van kinderveiligheid in de auto zijn de laatste jaren steeds strenger geworden. Maar goed ook, want jaarlijks zijn toch altijd nog 200 baby’s en peuters betrokken bij een auto-ongeval. Bron Om kinderen in de auto goed te beschermen is er bijvoorbeeld al de i-Size-norm waarbij kinderen tot 15 maanden verplicht achterwaarts vervoerd moeten worden. Ook wordt het gebruik van een zitverhoger zonder rug- of zijbescherming, sterk afgeraden. Allemaal goede stappen. Kinderen zijn tenslotte het meest waardevolle “bezit”. 

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Zelfs als je met kinderen op de achterbank rijdt en dus al voorzichtiger bent. Een moment afgeleid worden omdat de kinderen ruzie maken en voor je het weet mis je een stilstaande auto die wacht voor het verkeerslicht en ben je te laat met remmen. Dat overkwam mij afgelopen week. Nu was het een weg binnen de bebouwde kom dus reed ik niet hard. Gelukkig kwamen we er allebei (met kinderen op de achterbank) met de schrik vanaf. Alleen de kentekenborden waren iets verbogen. De kinderen zaten goed veilig in hun autostoeltjes die de klap opvingen. Eerlijk is eerlijk, de veiligste autostoeltjes zijn niet de goedkoopste, maar op dit soort momenten ben je enorm blij dat je niet hebt bespaard op de veiligheid van je kind.

In België wordt er nu ook veel aandacht besteed aan ouders die moeten beloven om hun kind altijd goed en veilig in de auto vast te zetten. Slechts één op de twee ouders controleert of hun kind goed vast zit in de auto. Ik herken het wel, zeker op doordeweekse dagen naar school als er haast is laat ik de oudste zichzelf vastzetten en kijk ik wel even maar controleer ik het niet. Als er minder haast is trek ik altijd even aan de riem. Wel luister ik altijd of ik een klik hoor die bevestigd dat de riem goed vast zit. Het is zelfs zo dat één op de drie ouders hun kind niet in een aangepaste autostoel vervoerd…schrikbarend. Bron

Air Safety Technology®

Om kinderen onderweg nog beter te beschermen, introduceerde Maxi-Cosi afgelopen maandag het eerste kinderautostoeltje ter wereld met geïntegreerde airbags, de AxissFix Air. De airbagtechnologie in het autostoeltje verlaagt de impact van een aanrijding aanzienlijk. De Air Safety Technology ® van Maxi-Cosi zorgt ervoor dat bij een botsing de twee airbags in de schouderbanden van het autostoeltje in een fractie van een seconde worden gevuld met koude lucht. De airbags halveren de krachten die op het nekje worden uitgeoefend. Hierdoor worden het hoofdje en het nekje, het meest kwetsbare gebied van jonge kinderen zachtjes opgevangen, alsof het kussens zijn. In de daaropvolgende seconde lopen de airbags automatisch weer leeg. Het nekje van jonge kinderen is de zwakste schakel bij een aanrijding, omdat het hoofdje relatief zwaar is.

Judith van Sambeek, Marketing Manager Benescan van Maxi-Cosi en mama van Phileine (5) en Olivia (2). “Als marktleider zijn wij continu op zoek naar manieren om kinderen nóg veiliger te vervoeren. Dit is een grote stap voorwaarts voor de veiligheid van jonge kinderen onderweg.”

Eerste autostoeltje met airbag

’s Werelds eerste kinderautostoeltje met airbags is de AxissFix Air. Onze Maxi-Cosi Axiss Fix hebben wij de afgelopen tijd met veel plezier gebruikt. De stoel is 360° draaibaar is en kan dus ook achterwaarts gedraaid worden. Dit volgens de eisen van de i-Size-norm. Deze autostoel had ook de drie iso-fixpunten; twee in de zitting en een derde riempje die je achter de bank bevestigd zodat het stoeltje niet naar voren kan klappen. De AxissFix Air, de nieuwe autostoel met airbags, is geschikt voor kinderen tussen de 61 en 105 cm en vanaf deze week verkrijgbaar in de kleuren Nomad Black, Nomad Blue en Nomad Grey.

Meer informatie vind je hier.

Lees ook:

Linda van Aken
Latest posts by Linda van Aken (see all)