Oudejaarsavond blijft altijd een spannende avond, op een gegeven moment ben je oud genoeg om te mogen opblijven. Wat als kind best wel een uitdaging is, want als je normaal om 7 of 8 uur op bed ligt is 12 uur toch wel een stukje later. Wij speelden daarom vroeger altijd heel veel spelletjes op oudejaarsavond met een groot deel van de familie terwijl we natuurlijk oliebollen aten. Dit waren spellen die we in kleine groepjes of juist met zijn allen konden spelen. Van Megableu kreeg ik een drietal spellen die ook absoluut een aanrader zijn voor Oudejaarsavond. Of een andere willekeurige dag in het jaar ;-) Ook echt een aanrader om met Kerst te geven!

5 seconden

Het zou makkelijk moeten zijn om 3 beroemde sporters te noemen, maar kun je dat ook onder druk van de timer die de tijd in 5 seconden wegtikt? Ondertussen kijken de andere spelers je grijnzend aan in de hoop dat je faalt! Indien je in de opdracht slaagt, mag je jouw pion 1 vakje vooruitzetten. Wees snel en creatief, en probeer zo snel mogelijk de finish te halen. Doe je dat als eerste, dan win je het spel!

Dit spel is zowel geschikt voor volwassenen als voor kinderen; voor hen zijn er namelijk speciale juniorkaarten zodat de vragen aangepast zijn. Het idee dat de tijd wegtikt is toch wel erg spannend en 5 seconden is niet heel erg lang. De kinderen werden daardoor in het begin ook een beetje onrustig en afgeleid door het feit dat de tijd verstrijkt in plaats van dat ze bezig waren met het antwoord. Natuurlijk kun je het spel ook altijd spelen met een langere tijdsperiode of zonder ‘klok’ of er een coöperatief spel van te maken waarbij je moet samenwerken in plaats van tegen elkaar aan het strijden bent. Dit spel kun je in ieder geval prima met de hele familie spelen!

Kneedfeest

In dit creatieve behendigheids- en raadspel moet je geen woorden uitbeelden, ook niet tekenen, maar wel boetseren! Twee teams nemen het tegen elkaar op en proberen zo snel mogelijk het geboetseerde woord te raden. Het team dat het woord als eerste raadt, mag met de stempel een stukje klei stelen van het andere team. Wees dus snel, want hoe meer klei je verliest, hoe moeilijker het wordt! Ideaal om in grotere groepen als partyspel te spelen!

Onze zoon is gek op kleien en boetseren dus dat dit spel een groot succes is, is natuurlijk niet heel verwonderlijk. Het is ook een goede oefening om even heel creatief te zijn om wat te maken, maar dan op een dusdanige manier dat de ander het nog kan herkennen. Hierin zie je wel duidelijk verschil bij de zoon die vaak voor de makkelijke en grovere weg gaat en dochter die zich wel kan verliezen in de details. Natuurlijk vinden ze het ook gewoon heel erg leuk om met de klei te spelen en zelf iets te maken wat op de kaartjes staat zonder het spelelement. Want dan kun je ook niet verliezen ;-)

Dit spel speel je in twee teams; je hebt minimaal 4 personen nodig omdat je in tweetallen werkt; de een creëert en de ander moet het raden. Maar je kan het natuurlijk ook met veel meer spelen zodat je in teams aan het werk bent.

Bank Attack

Bank Attack is een coöperatief spel om de groepsgeest te ontwikkelen en te versterken. Je missie: 5 minuten om de bankkraak van de eeuw te verwezenlijken. Snel binnen, snel buiten… Niemand raakt gewond. Je team: Hacker, Money man, Lookout, Explosives Expert. Je strategie: luister aandachtig naar de instructies en word stinkend rijk. Maar laat een steek vallen, en het alarm zal afgaan! De spanning stijgt iedere seconde.

Dit spel was een groot succes bij de kinderen. Ze kenden het nog niet en het is eerst even de spelregels lezen maar daarna kun je aan de slag. Het voordeel is dat je moet samenwerken, dat vinden ze toch wel erg fijn in plaats van dat je tegen elkaar strijdt. Maar de spanning dat het alarm af kan gaan…

Latest posts by Linda van Aken (see all)